رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهکار‌هایی گره گشا برای موفقیت دانشجویان در دنیای کار

برخی از راهکار‌ها به دانشجویان نشان می‌دهد که برای موفقیت در دنیای کار باید چه مسیری را پشت سر بگذارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تجربه نشان می‌دهد دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه برنامه مشخصی برای فعالیت در دنیای کار یا کارآفرینی نداشته و بیشتر آن‌ها این طرز تفکر را دارند که در آینده در یک زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود وارد دنیای کار می‌شوند، این وضعیت معمولا تا پایان سال دوم دانشگاه همچنان به همین صورت ادامه پیدا می‌کند.

از سال سوم دانشگاه دانشجویان به این مسئله فکر می‌کنند که در بازار کار چه فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته در انتظار آن هاست، از سال چهارم این دغدغه بیشتر می‌شود و دانشجویان به این نتیجه می‌رسند که اگر مرتبط با رشته تحصیلی شغلی پیدا نکردند باید سراغ کار‌های دیگری بروند و این موضوع همزمان با فارغ التحصیلی دانشجویان است. اگر دانشجویان این نتیجه گیری را در سال اول دانشگاه داشته باشند زود‌تر و راحت‌تر می‌توانند وارد بازار کار شوند.

برخی از متخصصان مشاوره شغلی، با شواهد تحقیقی معتقد هستند که اگر فردی دنبال کار باشد حتی در اوج بحران‌های اقتصادی و بیکاری می‌تواند کار پیدا کند. این متخصصان حتی پیش بینی می‌کنند که فرد با چه خصوصیات رفتاری و در چه فاصله زمانی موفق به پیدا کردن کار خواهد شد. نتایج چند پژوهش نشان می‌دهد که اگر فرد به مدت سه ماه با شدت فراوان به دنبال کار باشد حتما به آن دست می‌یابد از نظر آنان جوینده کار همان یابنده کار است.

اما منظور از کار چیست؟ هر فعالیت قانونی و مشروع که مستلزم صرف انرژی باشد و در اثر آن فرد خستگی فکری و جسمی پیدا کرده و نیازمند استراحت باشد و در برابر انجام آن کالا یا خدمات و دستمزدی دریافت کند، «کار» نام دارد. یکی از مشکلات مرتبط با بیکاری در جامعه ما، فقدان تفکر کار است. کار نیازمند تخصص خاصی نیست داشتن مهارت‌های عمومی معمولی مانند رانندگی، تایپ، توانایی انجام کار‌هایی که فقط کمی به قدرت بدنی نیازمند هستند مانند خدمات ساختمانی ساده یا فروشندگی پاره وقت یا پیک موتوری نمونه‌هایی از مصداق‌های کار هستند.

شغل چیست؟

شغل موقعیت‌های شبیه به هم است که تصدی آن مستلزم داشتن شرایطی است و فرد باید صلاحیت‌های خاصی داشته باشد. اگر شما دانشجوی رشته مهندسی عمران هستید و اینگونه فکر می‌کنید که بعد از اتمام تحصیلات، ناظر فنی یک ساختمان خواهید شد یا دفتر نقشه کشی و طراحی ساختمان تاسیس خواهید کرد به این معناست که به دنبال شغل هستید و اگر برای تحقق چنین فعالیتی برنامه دارید به خود بگویید موقعیت هر کاری باشد انجام می‌دهم و اگر به سمت تخصص خود هم بروم خوب است یعنی تفکر کار و شغل دارید که در اینصورت احتمال به دست آوردن کار بسیار زیاد افزایش می‌یابد.

حرفه چیست؟

دنیای مشاغل در تسخیر افراد حرفه‌ای است. اگر فردی در اثر تلاش و پشتکار به شغلی علاقه‌مند شد و قصد ترک و تغییر آن را نداشت و به خوبی و با علاقه از عهده وظایف آن برآمد یعنی صاحب حرفه است. پروفسور سمیعی در جراحی مغز، خداداد دوستان جراح‌چشم و عادل فردوسی‌پور نمونه‌ای از افراد حرفه‌ای هستند البته صدهاهزار افراد حرفه‌ای گمنام هم وجود دارند، اما به دانشجویان توصیه می‌شود از سال اول دانشگاه فرآیند کار کردن و پیدا کردن آن را شروع کنند تا بتوانند به موفقیت‌های زیادی دست یابند.

حقایقی تلخ و شیرین در مورد دنیای کار در قرن ۲۱

دنیا پر از مشاغل گوناگون: لحظه ای چشمان تان را ببندید و به حافظه خود رجوع کنید. اگر بخواهید تمام مشاغلی را که می‌شناسید، بنویسید چند شغل به ذهن تان می‌رسد؟ جالب است بدانید در دنیا حداقل ۱۲ هزار و در ایران ۳/۵۰۰ عنوان شغلی وجود دارد. مشاغلی زیاد وجود دارند که ما حتی نام آن‌ها را هم نشنیده ایم یا اگر هم شنیده باشیم آن‌ها را به عنوان شغل حساب نکرده ایم. برای مثال در طبقه بندی مشاغل ایران دعانویس، قابله‌های محلی، پوست دوز و حتی کدخدا نیز عنوان شغلی محسوب می‌شوند. اگر دانشجویان با تنوع مشاغل آشنا باشند و از طرفی فقط فکر کاریابی داشته باشند، اعتماد آن‌ها به اینکه بتوانند کار پیدا کنند افزایش پیدا می‌کند.

چالاکی، زمینه موفقیت در کار: ماهیت مشاغل در دنیای امروز به شکلی است که افرادی که دارای انرژی بالایی هستند از لحاظ جسمی، پرتحرک بوده به همین علت زود و درست تصمیم می‌گیرند. همین افراد تردید کمی دارند و می‌توانند به شغل و کار دست پیدا کنند. آهسته رفتن و تصمیم گیری دیر هنگام، جایگاهی در دنیای شغلی امروزه ندارد.

فعالیت‌های بدون مرز: امروزه مرز‌های سازمانی و مرز‌های جغرافیایی در حال حذف شدن هستند. ادغام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در کشور ما نیز به کرات رخ داده است. برای مثال وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن ادغام شده اند، کارکنان ناچار هستند تغییرات را بپذیرند و با آن‌ها سازگار شوند. از لحاظ جغرافیایی به دلیل کار‌های پروژه‌ای افراد شاغل ناچار هستند از محلی به محل دیگر از پروژه‌ای به پروژه دیگر و از سازمانی به سازمان دیگر تغییر کنند. دانشجویان لازم است پذیرا و منتظر چنین ویژگی‌هایی باشند. داشتن کاری ثابت با شرح وظایف مشخص کم کم در حال حذف شدن است به همین علت سازمان‌ها و مراکز شغلی کارکنانی می‌خواهند که با این تغییرات بتوانند خود را سازگار کنند.

سرمایه نامحسوس: در گذشته برای راه اندازی کسب و کار افراد، سرمایه‌های مشخص مانند وام‌های بانکی، تسهیلات، حمایت‌های دولتی از اصول ماندنی مشاغل بود، اما امروزه دولت‌ها و بنگاه‌های مالی چنین توانایی را ندارند، کارجویان باید با دید کارآفرینانه به فرصت‌ها نگاه کرده و از حداقل‌ها برای شکار فرصت‌های شغلی و راه اندازی کسب و کار استفاده کنند. ارتباطات انسانی، داشتن دوستانی خوب، ارتباط مناسب با اساتید و انجام کار‌های داوطلبانه همه می‌توانند زمینه را برای جذب سرمایه‌های نامحسوس و اندک و در عین حال مهم فراهم کنند. کشور‌های زیادی دارای سرمایه‌های محسوس مانند نفت و منابع طبیعی فراوان هستند، اما پیشرفت چندانی ندارند. برخی معتقدند در موفقیت تنها ۲۵ درصد سرمایه‌های محسوس موثر و ۷۵ درصد سرمایه‌های نامحسوس کارگشا هستند.

ثبت تعاریف صنعتی و کاری روی رمل و شن‌های فراوان: در گذشته نه چندان دور، قوانین کار روی سنگ نوشته شده بود، به عبارتی قوانین ثابت و تا حدودی غیر قابل تغییر بودند. امروزه قوانین و شرایط استخدامی و شرایط ورود و خروج به مشاغل بیشتر روی شن‌های روان نوشته شده است که با وزش نسیمی دیگر خبری از آن‌ها نخواهد بود. دانشجویان باید برای ورود به چنین محیط‌هایی با شرایط دائماً در حال تغییر خود را آماده کرده و توانایی‌های لازم را کسب کنند.

قابلیت ارائه خدمات: در دنیای مشاغل آنچه مهم است توانمندی شما در ارائه خدمات است و چندان مهم نیست که شما با چه معدلی و حتی در چه رشته‌ای تحصیل کرده اید بلکه این مهم است که چه خدماتی به کارفرما یا سازمان می‌توانید ارائه دهید. دانش نظری قابلیت ارائه خدمات ایجاد نمی‌کند، پس در کنار دانش نظری یاد بگیرید که خدمات عینی و ملموس را ارائه کنید.

عدم وفاداری در کارفرما، سازمان و مشاغل: دیگر از استخدام مادام‌العمر خبری نیست، تعریف امنیت شغلی تغییر کرده است شاغلان تا زمانی امنیت شغلی دارند که بتوانند ارائه خدمت کنند، کارفرما تعهدی برای کارکنانی که نمی‌توانند پاسخگوی نیاز‌های سازمان باشند، ندارند. تجربه، مهارت و آموختن مادام‌العمر زمینه وفاداری را ایجاد می‌کند.

ابهام مثبت: آینده کاریابی مبهم است. اگر احساس بلاتکلیفی می‌کنید طبیعی است چرا که دنیای مشاغل در قرن ۲۱ این گونه است، اما این ابهام مثبت بوده پس سردرگمی مثبت داشته باشید تلاش که می‌کنید حتماً به سرانجام می‌رسد. اما چه موقع و چگونه بودن آن را پای حساب همان بلاتکلیفی مثبت بگذارید.

فناوری رایانه: امروزه همه مشاغل به نوعی با تکنولوژی اطلاعات و استفاده از کامپیوتر سروکار دارند. مهارت‌های عمومی مانند تایپ و آشنایی با نرم افزار‌های رایج مقدمه خوبی برای ورود به دنیای کار هستند.

رقابت: اتفاق افتاده است که گاهی برای یک موقعیت شغلی فقط یک نفر نیاز بوده، ولی برای آن ۲۰۰ نفر متقاضی بوده اند. چه کسی این موقعیت را شکار می‌کند؟ در قرن ۲۱ کسی که توانایی ارائه خدمات، رزومه بهتر یا چالاکی بیشتر داشته باشد شکارچی موفقی برای این موقعیت خواهد بود.

برای موفقیت در بازار کار باید چه فعالیت‌هایی را انجام دهیم؟

 از سال اول دانشجویی به فکر ورود به دنیای کار باشید یعنی وقتی را برای مطالعه تغییرات در دنیای کار اختصاص دهید.

از سال اول رزومه خود را تقویت کنید یعنی در کارگاه‌های تخصصی و غیر تخصصی که در دانشگاه برگزار می‌شود حتماً شرکت کرده و گواهی آن را دریافت کنید.

راهکار‌هایی گره گشا برای موفقیت دانشجویان در دنیای کار

اصول و فنون شرکت در مصاحبه‌های استخدامی را یاد بگیرید، سعی کنید حتی اگر شرایط کامل را ندارید تجربه شرکت در مصاحبه را حتما داشته باشید و اگر اطرافیان شما در مصاحبه‌ای شرکت کرده اند تجربه آن‌ها را جویا شوید و با پرسیدن سوالات به نوشتن آن‌ها در دفترچه‌ای اقدام کنید.

برای خود کارت ویزیت چاپ کرده و مشخصات کلی، تلفن همراه، ایمیل یا آدرس مشخص تان را در آن یادداشت کنید. به طور کلی به برخی از توانمندی‌ها و علایق خود در کارت ویزیت اشاره کنید.

کار داوطلبانه و رایگان انجام دهید چرا که انجام این کار به شما کمک می‌کنند و نوعی سابقه محسوب می‌شوند و همچنین ارتباطات جدیدی برای شما ایجاد می‌کنند که در آینده به کاریابی شما کمک خواهند کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.