رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رایج ترین اشتباهات در انتخاب رشته چیست؟

پدرام فیاضیان، مشاور تحصیلی در خصوص اشتباهات رایج انتخاب رشته بیان داشت: فقدان برنامه ریزی قبلی منجر به انجام اشتباهاتی در انتخاب رشته می شود.

اینتیتر- سحر سادات زمانی؛ چند روزی است که از زمان اعلام نتایج کنکور سراسری می گذرد و انتخاب رشته داوطلبان آغاز شده است. به این بهانه با پدرام فیاضیان، مشاور تحصیلی در خصوص چالش های زمان انتخاب رشته گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

نداشتن برنامه ریزی قبلی در زمان انتخاب رشته مشکل زاست

فیاضیان در خصوص اشتباهات رایج زمان انتخاب رشته اظهار داشت: برنامه ریزی قبلی یکی از مهم ترین مواردی است که فکر می کنم باید به آن اشاره شود و از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است. متاسفانه بیشتر داوطلبان کنکور پلن قبلی ندارند و بعد از اعلام نتایج معمولا درگیر تخلیه هیجانات و خستگی های خود هستند.

وی افزود: البته می توان گفت که تا رتبه های سه هزار کنکور یک برنامه از پیش تعیین شده ای را برای خود دارند و جایگزین هایی را برای انتخاب رشته مشخص کرده اند. اما رتبه های بالاتر مانند رتبه های بالای ده هزار معمولا به دلیل اینکه انتخاب های محدودتری دارند، دچار مشکلاتی می شوند.

برخورد هیجانی نتیجه نداشتن برنامه است

فیاضیان درباره داوطلبانی که برنامه ریزی مشخصی ندارند گفت: این افراد در زمان انتخاب رشته، هیجانی برخورد می کنند و تصمیماتی می گیرند که ممکن است در زمان تحصیل در دانشگاه از آن منصرف شوند. به عنوان مثال دانشگاهی را انتخاب کنند که بسیار با شهر محل زندگیشان فاصله دارد و یا در رشته ای درس می خوانند که به آن علاقه ای ندارند.

این مشاور تحصیلی اضافه کرد: روند تفکر این داوطلبان معمولا به جای اینکه تحلیلی باشد، اضطرابی است. تفکر تحلیلی و منطقی، افراد را به این سمت سوق می دهد که بر اساس ظرفیت و علایق خود دست به انتخاب رشته بزنند اما متاسفانه آنهایی که برنامه ندارند و درگیر دایره ای از هیجانات شده اند به این شکل عمل نمی کنند و دچار خطاهایی می شوند.

اشتباهات فنی یکی دیگر از اشتباهات رایج در زمان انتخاب رشته است

فیاضیان درباره یکی دیگر از اشتباهات زمان انتخاب رشته گفت: اشتباهات فنی داوطلبان شامل وارد کردن اطلاعات نادرست، کد رشته ها و چیدمان اشتباه است که توسط برخی از داوطلبان رعایت نمی شود و بسیار هم زیاد دیده می شود.

انتخاب رشته و دانشگاه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد

فیاضیان درباره چالش همیشگی داوطلبان در خصوص اولویت میان رشته و دانشگاه، اظهار داشت: انتخاب بر اساس رشته یا دانشگاه به فاکتورهایی مانند شخصیت، وضعیت و موقعیت خانوادگی و شرایط داوطلب بستگی دارد. در واقع یک دید کلی درباره این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: اگر داوطلبی در یکی از شهرستان ها روابط فامیلی دارد قاعدتا می تواند دانشگاه های آن شهر را نیز در اولویتهای خود قرار دهد. اما بازهم فرد در زمان انتخاب رشته و دانشگاه بر اساس ملاک های شخصی اولویت های خود را مشخص می کند. در واقع الگوی انتخاب رشته الگوی رسمی نیست که مشخص کند باید براساس دانشگاه یا رشته باشد بلکه به ملاک های شخصی افراد بر می گردد. یک شخص ترجیح می دهد در شهر خودش درس بخواند و انتخاب رشته را بر اساس دانشگاه های شهر خود انجام میدهد. اما فرد دیگری رشته برایش ملاک است و بر این اساس دست به انتخاب میزند. داوطلب دیگری به دانشگاه خاصی علاقه دارد و انتخاب رشته را با این ملاک انجام میدهد.

فیاضیان در آخر گفت: مهم ترین امر در بحث انتخاب رشته داشتن برنامه است که پیشتر نیز ذکر کردیم. اگر فرد برنامه داشته باشد و با تفکر منطقی و تحلیلی دست به انتخاب بزند، به احتمال زیاد از نتیجه انتخاب رشته خود راضی خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.