رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روسیه : ما در کنار ایران هستیم و در کنار ایران می‌مانیم

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: رهبری به روابط ایران و روسیه به عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، علی‌اکبر ولایتی اظهارکرد: در ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه پیام رهبری و رئیس‌جمهور تسلیم وی شد و این ملاقات که حدود دو ساعت به درازا کشید، بسیار سازنده،‌ روشن و صمیمانه بود.

وی افزود: در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور هم صحبت‌هایی انجام شد. همچنین در رابطه با مسائل دوجانبه آقای پوتین نسبت به پیشرفت روابط دو کشور اظهار رضایت داشت، ضمن اینکه طی ماه و سال‌های اخیر که آقای روحانی با پوتین دیدارهایی داشته و قراردادهایی گذاشته شده، رئیس‌جمهور روسیه از عملیاتی شدن این قرارها اظهار رضایت کرده و بنده اطلاع دارم که آقای روحانی از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بیان کرد: از همه مهم‌تر اینکه رهبری به روابط ایران و روسیه به عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند و همچنان این سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران تحت اشراف و رهنمودهای رهبری دنبال می‌شود. آقای پوتین هم به همین اعتقاد دارد، مشترکات زیادی دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و هر چه زمان گذشته، این روابط بسیار مستحکم شده است.

فرستاده ویژه کشورمان به روسیه همچنین اظهارکرد: در مورد روابط دوجانبه آقای پوتین آماری را ارائه کردند در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تبادلات تجاری بین دو کشور ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین بیان کرد: در این دیدار در مورد مسائل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات،‌ راه آهن،‌ خطوط ارتباطی شمال – جنوب یعنی کریدور پترزبورگ – چابهار بحث و گفت و گو انجام شد.

مشاور رهبری در امور بین الملل در ادامه اظهارکرد: در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت نیز صحبت‌هایی آغاز شده و قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و این می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شوند که ایران را ترک کرده‌اند.

ولایتی بیان کرد: در حوزه هسته‌ای یک رآکتور هزار مگاواتی با کمک روس‌ها تاسیس کردیم که بتوانیم مشکلاتی که در برق داریم را برطرف کنیم. دو رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است که آقای پوتین از جزئیات مراحل مختلف عملیاتی آن‌ اطلاع داشت.

وی تصریح کرد: بنده مطلبی را که قبلا با هماهنگی با آقای صالحی انجام داده بودم، مطرح کردم، این بود که در تاسیس راکتورهای ۱۰۰ و ۳۵ مگاواتی برای کرانه‌های جنوبی بخصوص منطقه مکران که هم نیاز به برق داریم هم آب شیرین کن با انتقال تکنولوژی که توقع داریم از طریق روس‌ها انجام ‌شود، در آینده نه چندان دور سازمان انرژی اتمی ما بتواند راکتورهایی را در سراسر سواحل جنوب برای جبران کمبود آب تاسیس کنند؛ یعنی راکتورها خاصیت‌شان این است که برق تولید می‌کنند و می‌توانیم آب شیرین هم برای سواحل جنوب داشته باشیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین اظهارکرد: صحبت‌هایی در خصوص همکاری‌های مربوط به توسعه راه آهن هم انجام شد و طی ۱۰ روز گذشته نیز مقدمات عملیاتی راه آهن اینچه‌برون – گرمسار و برقی کردن آن در شهر ساری آغاز شده و پوتین اعلام آمادگی کرد تا سرمایه‌گذاری در بقیه قسمت‌ها انجام شود. همچنین بر کریدور شمال – جنوب تاکید داشتند و این که برای حمل کالا از آسیای جنوب شرقی و از طریق ایران ۴۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه و ۴۰ درصد صرفه‌جویی در وقت خواهد بود.

ولایتی در ادامه بیان کرد: در مورد همکاری‌های منطقه‌ای نیز بر خلاف بعضی شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه دامن می‌زنند، آقای پوتین تاکید کرد که روسیه و ایران به همکاری‌های خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت‌های قانونی این کشورها و همچنین عراق ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و موافق این است که همکاری‌ها در حوزه دفاعی و سیاسی ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: مذاکرات آستانه که بین معاونین وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه انجام می‌شود، هم ایران و هم روسیه توافق دارند که ادامه پیدا کند.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: در مورد مسائل بین‌المللی هم آقای پوتین تاکید کرد که تحریم‌هایی که آمریکا و دیگران علیه ایران به دنبال آن هستند قبول نداریم و تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد،‌ از نظر ما پذیرفته شده نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود.

ولایتی افزود: در مورد همکاری‌ها در زمینه برجام هم گفته‌اند که ما در کنار ایران هستیم و در کنار ایران می‌مانیم، قرار بر این شد که این گفت‌وگوها بین دو طرف ادامه پیدا کند.

وی اظهارکرد: به زودی اجلاس آستانه که سران پنج کشور حوزه دریای خزر در آن هستند، داریم، آقای پوتین اعلام آمادگی کرد که به زودی در تهران اجلاس سران روسیه،‌ ترکیه و ایران در رابطه با قضیه سوریه را داشته باشیم.

مشاور امور رهبری در امور بین‌الملل در مورد سایر دیدارهای خود در روسیه نیز بیان کرد: با آقای نواک رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه نیز در مورد مسائل اقتصادی مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور این کشور صحبت‌هایی انجام خواهیم داد و هر جایی که مشکلی باشد به اطلاع سران دو کشور می‌رسانیم.

وی در پایان اظهارکرد: ملاقاتی را با اعضای باشگاه والدای روسیه که مجموعه مطالعاتی نزدیک به پوتین است، خواهم داشت و راجع به سیاست خارجی ایران سخنرانی می‌کنم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.