رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روش های ایجاد اعتماد به نفس

چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟ سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. در این مطلب به معرفی روش های ایجاد اعتماد به نفس خواهیم پرداخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس می تواند یک کار دلهره آور باشد. با این حال، کار کردن روی اعتماد به نفس و ایجاد آن می تواند در بسیاری از بخش های زندگی، مزایایی داشته باشد. به این صورت که اعتماد به نفس باعث می شود تا احساس بهتری را تجربه کنید و هر چقدر که این احساس را داشته باشید، بیشتر به چالش ها و فعالیت های جدید بله می گویید و کمتر در معرض موقعیت های دردساز قرار می گیرید.

بیشتر بخوانید:

حال برای شروع ایجاد اعتماد به نفس در خودتان نیاز است تا ۳ قدم بردارید. ابتدا تفکرات ناسالمتان را به چالش بکشید. سپس اعتماد به نفس را بر پایه موفقیت های کنونی و نقاط قوت خود ایجاد کنید و در آخر راه هایی برای اعتباربخشی به خود را پیدا کنید. در ادامه به توضیح بیشتر این سه قدم خواهیم پرداخت.

تفکرات ناسالم را به چالش بکشید

ما در روز دیالوگ های درونی بسیاری را در سرمان داریم و عمدتا از آنچه به خودمان می گوییم، آگاهی چندانی نداریم. به عنوان مثال زمانی را در نظر بگیرید که تلفن همراه تان را گم کرده اید و زیر لب شروع به ناسزا گفتن به خودتان می کنید که چقدر احمق هستید. این ناسزاها ممکن است اظهارات بی اهمیتی به نظر برسند اما هر زمانی که حرفی منفی در مورد خودتان می زنید، این باور را در شما تقویت می کند که به درد نخور و احمق هستید.

برای از بین بردن این الگوی منفی، نیاز است تا به صورت آگاهانه یک الگوی جدید خلق کنید. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید من احمق هستیم، بگویید اتفاق احمقانه ای افتاده است.

در اینجا چند روش به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آنها می توانید افکار ناسالم را به چالش بکشید:

  • تفکرات سیاه و سفیدتان مانند اینکه من هرگز نمی توانم این کار را انجام دهم و یا من همیشه این کار را می کنم را به چالش بکشید.
  • جملات کلی را به جملات جزئی تغییر دهید. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید من فراموشکار هستم، بگویید من این یک چیز را فراموش کردم.
  • برای هر مورد منفی که به خودتان می گویید، اظهار نظر مثبت هم درباره خودتان انجام دهید.

برای اینکه در این مسیر متوجه پیشرفت خودتان شوید، پیشنهاد می کنیم دوستی را در جریان این تمرینات قرار دهید تا شما را از نظر منفی گویی نسبت به خودتان ارزیابی کند.

روی نقاط قوت خود حساب کنید

از نقاط قوت خودتان استفاده کنید. حوزه هایی را پیدا کنید که در آن احساس اعتماد به نفس بیشتری دارید و به شما امکان حل مشکلاتتان را می دهد. به عنوان مثال اگر در مدیریت بودجه ضعف دارید اما روابط خوبی با دیگران برقرار می کنید، از این مهارتتان استفاده کرده و افراد ماهر در زمینه مدیریت بودجه را پیدا کنید تا به شما در این حوزه کمک کنند.

راه های دیگر برای ایجاد موفقیت های خود عبارتند از:

  • کارهایتان را با موضوعاتی که به آنها اشتیاق دارید، همراه کنید.
  • ارزش های شخصیتان را شناسایی کنید و آنها را به فعالیت های روزانه خود مرتبط کنید.
  • از دیگران بپرسید که آنها فکر می کنند نقاط قوت شما چیست.
  • در زمینه هایی که در آنها مهارت دارید به دیگران کمک کنید.
  • پس از دریافت بازخورد مثبت، پروژه های جدید را در زمینه های مشابه درخواست کنید.

برای اینکه ببینید آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر، از یک رئیس یا همکار بپرسید تا به شما بازخورد بدهند.

به دنبال اعتباربخشی درونی باشید

استفاده از دیگران برای اعتباربخشی خارجی در کوتاه مدت مشکلی ندارد، اما برای اعتماد به نفس یا عزت نفس شما در بلندمدت، پایدار نیست. مغز ما طوری طراحی شده است که ابتدا بدی ها را ببیند، بنابراین باید آگاهانه به نکات مثبت توجه کرد.

برای ساخت اعتبار بخشی داخلی می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

  • گفتن موضوعات مثبت به مغز شما کمک می کند تا آرام بماند و در واقع شانس موفقیت شما را افزایش دهد.
  • روز خود را با سپاسگزاری شروع کنید، موفقیت های خود و یا چیزهایی که در مورد خود دوست دارید را یادداشت کنید.
  • پس از دریافت بازخورد، حداقل یک نظر مثبت که شنیده اید را یادداشت کنید.
  • با چیزهایی مانند مدرک تحصیلی، جایزه یا کارت های تشکر برای خود مکانی بسازید.
  • هر روز جوایز کوچک برای خود بسازید. حتی اگر به کاری نرسیدید، به تلاش خود پاداش دهید.
  • در پایان هر روز به دستاوردهای خود فکر کنید.

ایجاد اعتماد به نفس به شما در سایر زمینه های زندگی کمک می کند. به این معنا که احساس خوب در محل کار احتمالا تاثیرات دیگری بر رویارویی شما در خانه و با دوستان خواهد داشت. مردم شما را شایسته‌ تر می‌ بینند، مشکلات آنقدرها دلهره‌ آور به نظر نمی‌ رسند و از شکست‌ ها سریع‌ تر بهبود می‌ یابید.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.