زحمتکشان کم توقع

تاکنون از خودتان سوال کرده اید که صاحبان مشاغل سخت به نوعی زحمتکشان کم توقع چه انتظاراتی از مردم دارند؟ پیشنهاد می کنیم مطلب پیش رو را مطالعه کنید.

اینتیتر – امیر دادوند؛ شاید برای همه ی ما پیش آمده باشد که پس از پرسیدن سوال شغل شما چیست؟ با کلمه آزاد رو به رو شده باشیم. در جامعه مشاغل بسیاری هستند که در عین سود آوری و کارآمدی، عنوان مناسبی ندارند و صاحبان مشاغل حتی با وجود رضایت کامل خود به استفاده از کلمه آزاد بسنده می کنند. عده ای دیگر اما فکر جدیدی در سر دارند و در تلاش هستند تا دیدگاه آحاد جامعه را درباره شغل خود تغییر دهند.

در این گزارش به سراغ یکی از این مشاغل خواهیم رفت که فعالان آن با ابتکاری نو و سودمند سعی دارند تا باور و اعتقادات قدیمی ما درباره حرفه خودشون رو به سمت فراموشی ببرند این قشر زحمتکش را کسانی تشکیل دادند که تک تک ما یک خسته نباشید به آنها بدهکاریم!!!!!

تا حالا شده قبل از شروع سفر و درست زمانی که تازه وارد اتوبوس شدید و دنبال صندلی رزرو شده خودتان میگردید به کارهایی که قبل از ورود شما انجام شده تا شما آسوده سفر کنید فکر کنید !؟

اشکان ناطق ۲۵ ساله فعال در پایانه مسافربری شهر گرگان با بیش از ۱۱ سال فعالیت مستمر در این شغل یکی از فعالان فضای مجازی و مهمانداران برجسته اتوبوس در کشور ماست و امروز با رویکردی متفاوت پای صحبت های او در رابطه با این شغل نشستیم

آقای ناطق شما تا چه میزان احساس رضایت شغلی دارید و وجهه اجتماعی شغلتان را چگونه توصیف میکنید ؟

خداروشکر میکنم بابت سلامتی که خدا به من هدیه کرده و افتخار میکنم به نان حلالی که از این شغل به دست می آورم و با افتخار به مردم خدمت میکنم
در اطراف من کسانی هستند که نگرش های مثبت و منفی به این شغل دارند اما اکثریت مردم دید مناسبی نسبت به این شغل ندارند.

اما من و همکارانم سعی میکنیم تا با نوع برخوردمان این بازخورد رو به مردم بدهیم که این شغل هم مانند سایر مشاغل در جهت پیشرفت گام بر میدارد. ارتباطات قوی و احترام ما به مسافران باعث شده تا آنها هم احساس بهتری نسبت به ما داشته باشند.

شما و برخی از همکارانتان از واژه های کاپیتان و مهماندار به جای عناوین شغلی قدیمی خودتان استفاده میکنید، از راهکار هاتان برای پیاده سازی این ابتکار زیبا بگویید؟

من و جناب آقای عبیدی به عنوان یکی از همکاران بنده در جنوب کشور و دیگر فعالان این شغل در دنیای مجازی به صورت همدل و یکپارچه سعی در فرهنگ سازی در جامعه اتوبوسی کشور داریم تا نشان دهیم دوره شوفر و شاگرد گفتن به اتمام رسیده و میشود از عناوین بهتری چون کاپیتان و مهماندار که از جایگاه اجتماعی به مراتب بهتری برخوردار هستند استفاده کرد.

در این بین تعدادی از همکاران و مردم ناراضی و معتقد هستند که کاپیتان واژه ای مناسب برای شغل خلبانی است اما رانندگی با اتوبوس هم اصلا ساده نیست و با وجود هوشمندی نیازمند تجربه و مهارت بالایی است.

خوشبختانه فرهنگ سازی من و همکارانم در دنیای مجازی باعث شده تا تعداد زیادی از همکاران در سراسر کشور از واژه کاپیتان و مهماندار استفاده کنند و روی لباس فرم خودشان مانند من که از واژه مهماندار اشکان ناطق استفاده میکنم، بهره ببرند

به نظر شما افراد فعال در حوزه مدیریت منابع انسانی و رسانه ها تا چه حد میتوانند از ابتکار شما حمایت کنند؟

در حقیقت تعداد افرادی که دارای روابط عمومی بالا و توانایی های به روز در این شغل هستند بسیار کمتر از مهمانداران عادی است. به نظر ابتدا باید یکپارچه سازی فعالان در این شغل صورت بگیرد تا همه در یک مسیر حرکت کنند.

از مدیران و به ویژه مدیران منابع انسانی فعال در جامعه اتوبوسی تقاضا دارم به کسانی که سعی در فرهنگ سازی و بهبود وجهه اجتماعی این شغل دارند بیشتر بها داده شود و با تهیه مستند و گزارش عملکرد من و سایر همکاران، پیشگامان جا انداختن واژه مهماندار را نمایش بدهند.

به امید روزی که نگرش همه مردم نسبت به مهمانداران اتوبوس مثل نگرش آنها به مهمانداران هواپیما مثبت بوده و به نقش مهمانداران اتوبوس نیز احترام بگذارند.

فضای مجازی و به ویژه صفحه شما تا چه حد در پیاده سازی ابتکار شما موثر بوده است؟

صفحه مجازی من و سایر همکاران تاثیر بسیار زیادی داشته و باعث شده تا همکارانی که نگرشی سنتی در این حرفه دارند نیز در این مسیر حرکت کنند و از این واژه ها به جای شوفر و شاگرد استفاده کنند.

هم چنین نوشته ی روی لباس فرم ما و رانندگان که در آن از واژه مهماندار و کاپیتان استفاده شده است، باعث شده تا مسافران هم از این الفاظ استفاده کنند.

خوشبختانه در دنیای مجازی این عناوین جا افتاده و به امید خدا در آینده ای نه چندان دور در دنیای واقعی نیز این عناوین استفاده خواهد شد. امیدوار هستم که به این شغل توجه بیشتر شود.

و در انتها اگر سخنی هست بفرمایید ؟

من به عنوان یک مهماندار که سال آخری است که دارم در این شغل فعالیت میکنم و سال آینده در جایگاه کاپیتان در این حوزه فعالیت خواهم کرد، از همه دست اندرکاران و مدیران منابع انسانی و شرکت های مسافربری و پایانه ها خواهش میکنم تا توجه بسیار بیشتری به مهمانداران داشته باشند.

مهمانداران قبل از شروع سفر و همچنین در طول سفر بیشترین مسئولیت را بر عهده دارند. خستگی و بی خوابی زیادی را تحمل میکنند و رسیدگی بسیار اندکی به این قشر زحمتکش میشود.

خسته نباشید میگویم به همه همکارانم در سراسر کشور و تشکر میکنم از شما جناب آقای دادوند و رسانه خبری اینتیتر. یا حق!

شروع تغییرات بزرگ از درون خود ماست از درون محیطی که در آن کار میکنیم گاهی اوقات بعضی مسائل یا حتی دیدگاه مردم نسبت به شغل ما باعث رنجشمان می شود شاید ما اصلا رضایت ندهیم به اینکه عنوان شغلیمان را بیان کنیم اما این چاره کار ما نیست …

ما باید با استفاده از بستر موجود در فضای مجازی و فرهنگ سازی در دنیای واقعی اطرافیان خودمان رو نسبت به اهمیت شغلمان آگاه کنیم. هر شغلی در هر حیطه کاری قابل احترام است و ما موظف هستیم شاغلین در این شغل رو با عنوانی که مد نظر آنهاست بشناسیم.

به امید روزی که خواسته به حق آقای ناطق و دیگر جوانان زحمتکش فعال در این عرصه به ثمر بنشیند و در دنیای خودمان شاهد استفاده از واژه مهماندار باشیم.

من به شخصه از خودم شروع خواهم کرد…

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شایان می گوید

    عالی و دقیقا درست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.