ساعت موبایل‌هایمان را عقب ببریم یا جلو؟

تغییر نیافتن ساعت در ۱۴۰۲ این بیم را به وجود آورده که مشکلات نرم‌افزاری صورت بگیرد، اما وزارت ارتباطات اعلام کرد که تمهیدات لازم صورت گرفته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فردای اقتصاد، تغییر نیافتن ساعت در سال ۱۴۰۲ با تائید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد و این موضوع این واهمه را به وجود آورده که اختلال‌هایی در فعالیت نرم‌افزارها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی رخ دهد.

با این حال وزارت ارتباطات می‌گوید نامه‌نگاری‌های لازم برای این کار با مراجع رسمی بین‌المللی انجام شده و این اطمینان خاطر را داده است که مشکلات نرم‌افزاری دربی تغییر نیافتن ساعت در سال جدید به وجود نخواهد آمد.

تغییر ساعت از دهه هفتاد در کشور شروع شد، اما در آن زمان وابستگی نرم‌افزاری به این موضوع آنچنان گسترده نبود. هزاران سرور و میلیون‌ها دستگاه با سرورهای زمان سروکار دارند و هر ساله این اتفاق (تغییر ساعات مرتبط با این سیستم‌ها) به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. کارشناسان با توجه به حساسیت‌زا بودن برخی از کارهای نرم‌افزاری این بیم را دارند که تغییر نیافتن ساعت در سال ۱۴۰۲، مشکلاتی را پدید بیاورد با این حال وزارت ارتباطات این اطمینان خاطر را داده است که قرار نیست مشکلی برای سیستم‌ها پیش بیاید.

به نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آنجا که در پی تصمیم مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان از ابتدای سال ۱۴۰۲، ساعت رسمی کشور تغییر نمی‌کند، برخی نگرانی‌ها در خصوص بروز اختلال در فعالیت نرم‌افزارها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی به علت تغییر نیافتن ساعت رسمی مطرح شده است.

پیگیری‌ها از روابط عمومی وزارت ارتباطات به این نکته رسید که تمهیدات لازم برای رخ ندادن مشکلات نرم‌افزاری صورت گرفته است. در همین ارتباط «حامد منکرسی» معاون رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره موضوع تغییر نیافتن ساعت رسمی کشور و تأثیر آن بر فعالیت پلتفرم‌هایی حوزه‌های ارتباطی و بانکی گفت: «راه‌حل منطقی برای حل این موضوع استفاده از تایم‌زون استاندارد و جهانی است که به اختصار UTC خوانده می‌شود، چراکه UTC منطبق بر گرینویچ است و هرگز تغییر نمی‌کند. به همین دلیل بقیه تایم‌زون‌ها اختلاف زمانی خود را بر اساس این ساعت تنظیم می‌کنند. به عبارتی ساعت اصلی سامانه‌ها نیز بر همان ساعت UTC منطبق است و تنها هنگام نمایش بر اساس ساعت محلی نمایش داده می‌شود؛ بنابراین به‌طور منطقی اختلالی در سرویس‌دهی این سامانه‌ها رخ نخواهد داد.»

او افزود: «علاوه بر این اکثر سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌ها، زمان خود را با ساعت جهانی هماهنگ می‌کنند و هم‌زمان با اتصال دائم به پایگاه داده ساعت‌های محلی (Time Zone Database)، همگام‌سازی ساعت خود را به‌صورت مرتب انجام می‌دهند.»

به گفته منکرسی، پیش از آن نیز موضوع تغییر نیافتن ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به سازمان جهانی IANA برای اعمال در پایگاه داده مربوط Time Zone برای به‌روزرسانی اعلام شده است. سازمان IANA، نهادی است که مسئولیت هماهنگی منابع اینترنتی از جمله آدرس‌های IP، کارگزارهای نام دامنه ریشه و پایگاه داده ساعت‌های محلی را بر عهده دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.