سرفه شدید چه خطراتی به دنبال دارد؟

سرفه مزمن از عوامل بروز شرم و کناره‌گیری اجتماعی، اختلال در الگوهای خواب، سردرد و بی‌اختیاری ادرار است اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و سرفه مزمن در نهایت به ساختار بدن آسیب می‌رساند.

به گزارش اینتیتر به نقل از جام جم، سرفه را می‌توان به‌ عنوان خروج سریع هوا از ریه‌ها برای پاکسازی گلو و راه‌های هوایی از مخاط، ذرات خارجی، مایعات، میکروب‌ها و مواد محرک مختلف تعریف کرد.

در جریان یک بررسی در سال ۲۰۱۳‌ مشخص شد سرفه به‌ طور میانگین حدود ۱۸‌ روز طول می‌کشد. هر سرفه‌ای که بیش از هشت هفته طول بکشد می‌تواند مزمن تلقی شود و باید برای درمان آن اقدام شود. با این حال بسیاری از مردم سرفه‌های مداوم و طولانی‌مدت را بدون درمان رها می‌کنند.

سرفه طولانی‌مدت علاوه‌ بر این‌ که می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد، به اشکال غیرمنتظره‌ای بر سلامت فرد تأثیر می‌گذارد. سرفه مزمن از عوامل بروز شرم و کناره‌گیری اجتماعی، اختلال در الگوهای خواب، سردرد و بی‌اختیاری ادرار است اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و سرفه مزمن در نهایت به ساختار بدن آسیب می‌رساند.

هفت مورد از این آسیب‌های ساختاری را در زیر بخوانید:

دردهای عضلانی

درد عضلانی ناشی از سرفه‌های مداوم می‌تواند به درد مزمن عضلانی منجر شود. در هر بار سرفه، فشاری قوی ایجاد می‌شود که می‌تواند عضلات را تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد درد شود.

ترک‌خوردگی دنده‌ها

شکستگی دنده که در اثر سرفه مزمن ایجاد می‌شود، عموما در زنان رخ می‌دهد. دنده‌های میانی در امتداد پهلو بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. یکی از عوامل خطر، کاهش تراکم استخوان است اما احتمال شکستگی دنده بر اثر سرفه وجود دارد و می‌تواند در افرادی با تراکم استخوان طبیعی هم رخ دهد.

آسیب به رگ‌های خونی کوچک

سرفه‌های شدید ممکن است ترکیدن رگ‌های خونی ظریف در مناطقی مانند مقعد و بینی را همراه داشته باشد و به خونریزی در این مناطق منجر شود.

پارگی دیافراگم

در مرحله بازدم سرفه، دیافراگم منقبض می‌شود. در طول حرکات تنفسی اجباری، دیافراگم به سمت بالا و دنده‌ها به داخل و پایین رانده می‌شود. این عملکردهای مخالف گاهی اوقات می‌تواند به پارگی دیافراگم منجر شود.

فتق شکم

آسیب به دیواره شکم در اثر سرفه به‌ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال مواردی از فتق شکم و پارگی عضلات شکم بر اثر سرفه گزارش شده‌ است. در این موارد معمولا به مداخله جراحی نیاز است. با این حال تشخیص پارگی عضلات شکم دشوار است و بیشتر در بیماران مبتلا به برونشیت مزمن رخ می‌دهد اما فتق‌های شکمی که عموما در اثر سرفه ایجاد می‌شوند، آسان‌تر تشخیص داده می‌شوند.

آسیب بافتی به گلو

سرفه‌های مداوم می‌تواند باعث عفونت گلو شود. این شرایط ممکن است خطر عفونت در سایر قسمت‌های بدن را نیز به‌ دنبال داشته باشد. التهاب در بافت‌های گلو نیز ممکن است ناشی از سرفه مزمن باشد.

خلط خونی

به دفع خلط‌های خونی از دستگاه تنفسی فوقانی در زمان سرفه هموپتیزی گفته می‌شود. دفع مقادیر کمی خون قرمز روشن یا بزاق و خلط حاوی رگه‌های خونی کف‌آلود نشانه آسیب سرفه‌های طولانی‌مدت به ریه‌ها یا عفونت قفسه سینه است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.