رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سرویس Google AMP در کشور از دسترس خارج شد

سرویسGoogle AMP که نسخه‌ی سبک از صفحه‌های وب را دراختیار کاربران موتورجستجوی گوگل قرار می‌دهد از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. هنوز مشخص نیست این سرویس فیلتر شده یا پای تحریم‌های گوگل علیه ایران وسط است.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومیت، از صبح امروز ۲۰ خرداد هر سایت فیلتر شده یا نشده که از Google AMP پشتیبانی می‌کرده بخش AMP آن نمایش داده نمی‌شود. بسیاری این فرضیه را مطرح می‌کنند که این سرویس مجدد در ایران فیلتر شده و ربطی به تحریم گوگل علیه ایران ندارد. در تابستان سال ۱۳۹۹ نیز یک بار این سرویس از سمت مراجع قضایی فیلتر شده بود.

بیشتر بخوانید:

این فیلترینگ باعث ایجاد اختلال‌ در سرویس‌های مختلف و زیرساخت‌های ارتباطی کشور شده بود تا جایی که کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در آن سال، درخصوص «اختلالات زیرساختی و اینترنتی اخیر» بیانیه‌ای در توییتر منتشر کرد.

در این بیانیه با توجه به اختلال در سرویسGoogle AMP نوشته شده بود که «کسب‌وکار دیجیتال امروز جز اصلی و جدایی‌ناپذیر از شاکله اقتصادی و اجتماعی کشور است و هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این رابطه هزینه‌های جدی برای همه دارد. فعالان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در غیاب پاسخ روشن و شفاف از سوی مسوولان زیرساخت و شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت در قبال تعهدات‌شان به کسب‌وکارها، در هر محفلی نگرانی از احتمال قطعی مجدد زیرساخت‌ها و حتی مانند سال ۹۸ قطعی اینترنت کشور را هم مطرح می‌کنند.»

در واکنش به این بیانیه نیز بلافاصله شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای منتشر کرد که محدودسازی سرویس Google AMP به دستور مقام محترم قضایی خطاب به اپراتورها رخ داده که پس از بررسی مجدد، این دستور با مساعدت مقام قضایی طی چند ساعت لغو شده است.

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages است که در زبان فارسی با نام صفحات موبایلی پرشتاب شناخته می‌شود. سرویس AMP گوگل یک نسخه‌ی اصلاح شده از HTML است که به‌عنوان نوعی استاندارد کدنویسی برای سایت‌ها نیز کاربرد دارد. طراحی این سرویس به گونه‌ای است که می‌تواند کدهای سنگینی که مانع از نمایش سریع سایت در موبایل می‌شود را حذف کند. درنتیجه‌ی این اتفاق، صفحه سایت‌ها با سرعت بیشتری برای کاربران به نمایش درمی‌آیند.

AMP برای مرور سایت‌ها در موبایل‌ها بهینه شده و هدف آن کمک به افزایش سرعت بارگیری صفحات است. این سرویس، نخستین بار در سال ۲۰۱۵، با هدف بهبود تجربه‌ی کاربری مخاطب وب‌سایت‌ها ایجاد شد. سرویس AMP گوگل این کار را ازطریق افزایش سرعت بارگذاری صفحه سایت‌ها در تلفن همراه کاربران انجام می‌دهد.

ازآنجاکه این صفحه‌ها داخل خود دامنه‌ی گوگل کش می‌شوند، نسخه‌ی AMP اخبار وب‌سایت‌های فیلتر شده را هم بدون فیلترشکن برای کاربران روی موبایل به نمایش در می‌آورد. حالا این فرضیه مطرح است که با فیلتر کردن این سرویس از داخل کشور، تمام سایت‌های داخلی و خارجی که از AMP پشتیبانی می‌کردند از دسترس کاربران موبایل خارج شده‌اند. همان‌طورکه اشاره شده سرویس APM فقط در زمان جست‌وجو در گوگل و ازطریق گوشی‌های هوشمند دردسترس است. بدین‌ترتیب بسیاری از اخبار فهرست شده در نتایج گوگل در موبایل برای کاربران ایرانی از دسترس خارج شده است.

در پیگیری از اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت هنوز جواب مشخصی در خصوص اینکه این سرویس از داخل محدود شده یا به دلیل تحریم‌های بین‌الملل گوگل استفاده از آن را برای ایرانیان محدود کرده، اعلام نشده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.