سندرم روده تحریک‌پذیر را چطور درمان کنیم؟

بیماری مزمن «سندرم روده تحریک پذیر» را می‌توان با چند راهکار طبیعی درمان کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری مزمن است که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد و علائم و نشانه‌های IBS شامل درد شکمی، دفع نامنظم مدفوع، نفخ و اسهال یا یبوست است.

۱. از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید

پیروی از یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند به طور قابل توجهی علائم IBS را کاهش دهد و سلامت شما را بهبود بخشد.

اولین گام در درمان طبیعی IBS پرهیز از غذاهایی است که منجر به بروز علائم این بیماری در بدن شما می‌شوند.

۷۰ درصد از افراد مبتلا به IBS می‌گویند که برخی غذاها علائم آنها را حادتر می کند که عبارتند از؛

• برخی سبزیجات مانند پیاز، سیر، کلم بروکلی، گل کلم، کلم،

• حبوبات خشک مانند عدس، نخود، لوبیا خشک،

• غذاهای حاوی گلوتن، مانند نان، پاستا، پیتزا، کیک،

• غذاهای حاوی لاکتوز مانند شیر گاو، پنیر، ماست، بستنی،

• قهوه، الکل و نوشابه های گازدار،

• غذاها و نوشیدنی های قندی، چرب و تند،

• محصولات حاوی شیرین کننده مصنوعی

• غذاها و محصولات حاوی فیبر اضافی مانند اینولین،

• علاوه بر این، مصرف بیش از ۳ وعده میوه در روز ممکن است شکایات را افزایش دهد.

۲. روزه داری

روزه داری و محدودیت کالری یک الگوی غذایی محبوب است که بر اساس دوره های تعیین شده انجام می‌گیرد. این شامل محدودیت کالری تا چند روز در هفته (یا هر روز)، معمولاً ۱۴ تا ۲۰ ساعت در روز است.

محدودیت کالری باعث افزایش فشار خون و حساسیت به انسولین در انسان می شود و می تواند درمان خوبی برای IBS باشد.

۳. تمرینات ورزشی

فعالیت بدنی منظم قدرت و آمادگی قلبی عروقی را افزایش می دهد و منجر به بهبود سلامت کلی و طول عمر می‌شود. بر اساس نتیجه یک تحقیق، ورزش می تواند به کاهش علائم IBS کمک کند.

یکی از بهترین فعالیت های بدنی که می‌توانید برای درمان IBS انجام دهید، یوگا است. یوگا یک ورزش مفید برای ذهن و بدن است.

۴. کاهش استرس

استرس مزمن هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر سیستم گوارش ما تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که مدیریت استرس و اضطراب برای رفع علائم IBS بسیار مهم است. رویدادهای استرس زا در زندگی می تواند درد شکم و اتساع شکم را در ۳۰ درصد از بیماران IBS تشدید کند.

مدیتیشن را برای کاهش استرس امتحان کنید. یوگا همچنین یک ورزش عالی برای از بین بردن استرس شما است. تکنیک های تمدد اعصاب و سبک زندگی کم استرس، کلیدهای تسکین IBS هستند.

۵. طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان است که شامل وارد کردن سریع سوزن در نقاط استراتژیک (مناطق غنی از اعصاب) در بدن است. ثابت شده است که طب سوزن در حد زیادی به تحت کنترل قرار دادن علائم IBS کمک می‌کند.

۶. مصرف پریبیوتیک/ فیبر خود را افزایش دهید

پروبیوتیک مصرف کنید، پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم های زنده (باکتری) هستند که برای دستگاه گوارش شما مفید هستند. آنها از سلامت روده شما محافظت کرده و می‌توانند به کاهش برخی از علل ریشه ای IBS کمک کنند.

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، دوغ، کفیر، سوپ ترخینه منابع خوبی از مواد غذایی پروبیوتیک هستند. شما می‌توانید به رژیم غذایی خود پروبیوتیک‌ها نیز اضافه کنید البته بهتر است قبل از شروع مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید.

پریبیوتیک‌ها فیبررژیمی هستند که باکتری های خوب روده شما را تغذیه می کنند. این به باکتری‌های روده شما اجازه می‌دهد تا مواد مغذی برای سلول‌های روده شما تولید کنند و به سیستم گوارش بهتر کمک کنند.

پریبیوتیک ها در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل یافت می‌شوند از جمله سیب، سویا، مارچوبه، موز، جو، پیازها، کاکائو، دانه کتان و ریشه کاسنی.

یکی دیگر از راه های موثر برای کنترل IBS، افزایش مصرف فیبر غذایی به اندازه ۲۰ تا ۳۵ گرم در روز است.

این غذاها سرشار از فیبر محلول هستند: بلوبری، کلم بروکسل،بادمجان و سیب زمینی.

۷. ویتامین D مصرف کنید

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت دستگاه گوارش ما است. بیش از ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به IBS کمبود ویتامین D دارند.

برای مصرف بیشتر ویتامین D، هر روز ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید بمانید و از غذاهای غنی از ویتامین D استفاده کنید. می توانید مکمل های ویتامین D را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

غذاهایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین D هستند عبارتند از: ماهی سالمون، کنسرو تن، ساردین، قارچهای شیتاکه و زرده تخم مرغ.

۸. سایر داروهای گیاهی و مکمل‌های برای IBS

چند نوع گیاه دارویی و داروهای خانگی می‌توانند سلامت کلی گوارش و روده شما را بهبود بخشند که عبارتند از: نعناع، آلوئه ورا، بابونه، عصاره برگ کنگر فرنگی ، غذاهای حاوی گلوتاتیون، زنجبیل (برای حالت تهوع) دمنوش برگ توت و آویشن.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.