رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شاهین کراس ۲۰۰ میلیونی در راه است

استقبال عجیب و غریب مشتریان در سراسر جهان از خودروهای کراس اوور باعث شده تا تقریبا تمامی خودروسازان چهارگوشه عالم، چنین محصولاتی را در سبد تولیدات خود بگنجانند، ظاهرا سرانجام خودروسازان ایرانی نیز تصمیم گرفته اند تا با تبعیت از همین الگو، خودروهای کراس اوور اصطلاحا ملی را عرضه کنند و در این میان، اولین نسخه چیزی نیست جز مدل کراس اوور شاهین که فعلا با نام شاهین کراس شناخته می شود و محصولی برپایه پلت فرم SP100 سایپاست.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، شاهین یا همان رهام، درواقع یک محصول باز طراحی شده براساس پلت فرم یکی از مدل های قدیمی تویوتا یاریس است که براساس دانش تئوری مهندسان سایپا منطبق بر استانداردهای جدید یورو ان کپ، به روز رسانی شده است، اما تولید نسخه هاچ بک ارتفاع خورده یا همان کراس اوور از این خودرو که امروز معرفی شد، اتفاق جالبی است که می توان آن را شایسته تشویق دانست.

مشخصات فنی شاهین کراس

آنطور که از اطلاعات اولیه بر می آید، شاهین کراس در عمل هیچ تفاوت فنی محسوسی با شاهین عادی ندارد و یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب می شود که درست مانند شاهین سدان، نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار می گیرد و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده دستی یا اتوماتیک به چرخ های جلو تحویل می دهد.

این درحالیست که براساس اطلاعات اولیه قرار بود نسخه اصلی شاهین در ابتدا به موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۴ اسب بخار مجهز شود، اما در پی بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی و عدم مشارکت برلیانس با سایپا، این موتور در نهایت جای خود را به پیشرانه توربو ۱.۵ لیتری تیبا داد که اخیرا توسط گروه مگا موتور توسعه یافته است.

از آنجا که این موتور و این پلت فرم به کلی در ایران جدید هستند، طبیعتا هنوز هیچ تجربه رانندگی با این خودرو وجود ندارد، اما بر روی کاغذ می توان گفت که با توجه به طراحی ظاهری نسبتا متناسب و جذاب، در صورت قیمت گذاری رقابتی برای شاهین کراس، استقبال چشمگیر از این خودرو به هیچ عنوان دور از انتظار نخواهد بود.

امکانات و آپشن های شاهین کراس

مطابق با اطلاعات اولیه، SP100 یا شاهین کراس به امکاناتی از قبیل فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، دی‌لایت، سیستم تهویه الکتریکی، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب و تریم داخلی چرمی مجهز است.

قیمت احتمالی شاهین کراس

براساس اخباری که چندی قبل منتشر شد، قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای شاهین سدان در حدود ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود، این در حالیست که براساس سنتی نانوشته، خودروهای هاچ بک و کراس در گروه سایپا، با قیمت هایی بالاتر نسبت به نسخه سدان عرضه می شوند و با توجه به تورم عمومی کشور، تعیین قیمت های فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان برای شاهین کراس به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.