رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شور، شوق و طرز فکر چه تاثیری بر بازیکنان فوتبال دارد؟

این روزها، کمتر کسی دیده میشود که از تاثیرات مثبت روانشناسی بر زندگی خبر نداشته باشد. یکی از پرکاربردترین زمینه های روانشناسی، روانشناسی ورزشی ست.

به گزارش اینتیتر، در حال حاضر، بیشتر تیمهای حرفه ای دنیا در کادرفنی شان، از روانشناسان و مشاوران در کنار پزشک و فیزیوتراپیست تیم، استفاده میکنند تا بر اضطراب های بازیکنان و مشکلات روحی آنان غلبه داشته باشند. و از دیگر تاثیرات مثبت آن، میشود به بالا بردن انگیزه بازیکنان اشاره کرد، زمانی که هیچ امیدی به برد ندارند و کوچکترین نکته انگیزشی به عنوان جرقه ای، میتواند آنان را به بهترین نسخه خودشان تبدیل کند.

در این بین، هستند سرمربیانی که تبحر ویژه ای در روانشناسی دارند و اگر فوتبال نبود، بدون شک مشاور خوبی میشدند… .

نکته ای بسیار مهم در عرصه مربیگری فوتبال، تمرکز و تقویت روحیه و انگیزه بازیکنان تیم و اعضای کادرفنی است، نکته ای که امروزه مورد توجه بسیاری از مربیان سطح بالا قرار دارد و از آن بهره میبرند. برای مثال میتوان به پپ گواردیولا اشاره کرد.

او از آن دسته مربیانی است که علاوه بر کار روی مسائل فنی و نکات آنالیز پیش از بازی، اعتقاد زیادی به بالا بردن انگیزه و تقویت روحیه بازیکنانش دارد. این شیوه و روش در تمامی تیم های تحت هدایت او، قابل توجه بوده است.

اگر بخواهیم تنها به یک مورد از فعالیت های او پیش از بازی اشاره کنیم، باید به ایتالیا و شهر رم سفر کنیم. در ۲۷ مه سال ۲۰۰۹، در استادیوم المپیک رم.

فینال لیگ قهرمانان اروپا رقابت بین بارسلونا با مربیگری پپ و منچستر یونایتد تحت هدایت سر الکس. زمانی که روی کاغذ و طبق آمار و ارقام، بیشتر مردم منچستر را قهرمان می دانستند.

اما تفکر پپ و تلاش بازیکانان نتیجه ای خلاف باور همگان را رقم زد، پیروزی دو بر صفر مقابل منچستر خارق العاده ای که سر الکس ساخته بود.

حال برویم به ۱۰ دقیقه قبل از بازی و رختکن بارسلونا، جایی که پپ برای بالا بردن انگیزه و روحیه تیم، از چند روز قبل کلیپی فوق انگیزشی ساخته بود.

کلیپی که در آن عکسهایی از فیلم گلادیاتور به مدت ۷ دقیقه مونتاژ شده بود را با قسمت هایی از عکسهای تمام اعضای تیم بارسلونا ادغام و با موسیقی حماسی تدوین کرده بود.

این فیلم برای بازیکنان یادآور شیرین ترین و در عین حال سخت ترین لحظات زندگی آنان بود و برای بالا بردن انگیزه بازیکنان و منقلب شدن آنها و حتی گریه و اشک شوق، بی نهایت تاثیرگذار بود.

نکته ای که در تقویت قدرت بازیکنان و پیروزی آنان در چنین مسابقه سختی فوق العاده مهم بود. کاری که پپ کرد، تحریک احساسات آنها بود و این ۵۰ درصد قضیه است. طوری که ستاره ها و بازیکنان اسبق تیم، بجز سرمربی، از او به عنوان روانشناس تیم یاد میکنند.

یک مربی توانا و حرفه ای، علاوه بر اینکه تیم خود را کوچ و آنالیز می کند، روی بخش مهمی به نام انگیزه دادن و روحیه بخشی، به بازیکنان خود کار و سرمایه گذاری میکند.

طبق شواهد موجود، انگیزه دادن به بازیکنان به آنان این کمک را می کند که نه فقط در لحظه، بلکه در طول مسیر حرفه ای خود، روندی رو به جلو داشته باشند و این موضوع نه تنها برای خود فرد مفید است، بلکه باعث میشود روحیه و انگیزه دیگر بازیکنان هم بالا رفته و در نتیجه، یک تیم به روند پیشرفت خود در همه ادوار ادامه دهد.

این تنها یک نمونه از اثربخشی روانشناسان در فوتبال است، باشد که شاهد حضور روانشناسان ورزشی، در تیم های لیگ برتر به خصوص تیم های پایه باشیم تا شاهد مسابقاتی سرشار از انگیزه و اراده، به دور از هرگونه تنش و خشونت باشیم… .

در همین راستا مقاله « اشتیاق، شور و طرزفکر در بازیکنان فوتبال » سعی دارد با ارائه مطالب علمی روانشناسی و در عین حال فوتبالی، تاثیر انگیزه و اشتیاق را بر هر چیزی، به خصوص ورزشی مانند فوتبال، با شما به اشتراک بگذارد. برای مطالعه این مقاله کلیک کنید.

گردآورندگان: مبینا بهرامی، پاملا باقری، محمد جواد ارشدی

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.