رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

صداوسیما چقدر از فوتبال درآمد دارد؟

به نظر می‌رسد پخش سالانه ۸۰ مسابقه سرخابی‌ها، با احتساب تخفیف ۹۹ درصدی، لااقل ۱۷۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید صداوسیما می کند؛ در حالی که رقم ادعایی رسانه ملی، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان است!

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، پنجشنبه‌شب سومین مسابقه تیم فوتبال استقلال در لیگ جدید برگزار شد و در حالی که به نظر می‌رسید همه‌ چیز در این مسابقه، تحت تأثیر حضور بانوان روی سکوهای ورزشگاه است، ناگهان شیوه عجیب و نامتعارف پخش تلویزیونی که با تصمیمی غیر قابل پیش‌بینی، برای این مسابقه انتخاب شد، همه توجهات را از حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برداشت، علاقه‌مندان فوتبال را عصبانی کرد و واکنش‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

پخش نامتعارف مسابقات از تلویزیون

دو هفته پیش که نخستین مسابقه استقلال در لیگ جدید برتر برگزار شد، با اعتراض‌ها و بیانیه‌هایی که از قبل مسابقه توسط این باشگاه همراه با پرسپولیس انجام شد، تنش‌ها درباره موضوع حق پخش فوتبال بالا گرفت. در نهایت باشگاه استقلال در اعتراض به پخش اینترنتی مسابقه از تلوبیون، در تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی این عبارت اعتراض‌آمیز را تعبیه کردند: «پخش غیر مجاز اینترنتی مسابقات، تضییع حقوق هواداران و سهامداران استقلال». تلویزیون هم برای این که این عبارت دیده نشود، طوری قاب مسابقه را بست که تبلیغات کنار زمین واضح نباشد. پس از یکی دو هفته اظهار نظرهای پراکنده فوتبالی‌ها و پاسخ‌های صداوسیما، زمان دومین مسابقه استقلال در ورزشگاه آزادی (که درآمد تبلیغات کنار زمین آن متعلق به این باشگاه است) فرا رسید و این بار بدون جمله اعتراضی، مدیران صداوسیما تصمیم گرفتند باز هم مسابقه را به شکلی پخش کنند که تبلیغات پخش نشود. در چنین شرایطی، قطعا درآمد تبلیغات محیطی ورزشگاه پایین خواهد آمد، چون بدون پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی جذابیت چندانی برای آگهی‌دهنده‌ها ندارد.

تحریم نشست به علت حضور تلویزیون

مدیران باشگاه استقلال که درآمد خود را از تبلیغات محیطی نیز در خطر می‌دیدند، به اندازه‌ای عصبانی شدند که در بین دو نیمه، در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در ورزشگاه، تهدید کردند در نیمه دوم تیم به میدان نخواهد رفت. در نهایت بعد از هفت دقیقه تأخیر – که در مسابقات فوتبال کم‌نظیر است – وارد زمین شدند و مسابقه ادامه یافت، اگرچه در نیمه دوم نیز وضعیت پخش تلویزیونی به همان شکل، باقی ماند.

صداوسیما چقدر درآمد دارد؟

در حالی که در گزارش روز ۲۳ مردادماه در همین صفحه خواندید که درآمد سازمان صداوسیما از پخش مسابقات ورزشی در دو سال، رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ادعایی به نظر می‌رسد، در روزهای گذشته ارقام جدیدی مطرح شده است. طبق گزارشی که هفته گذشته در رسانه آخرین خبر منتشر شد، آگهی تلویزیونی مسابقات فوتبال، برای هر ثانیه بین ۱۶۵ میلیون تومان تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر حتی ۹۹ درصد تخفیف داده شود، باز هم بین ۱.۵ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد از آن به دست می‌آید. «اگر میانگین قیمت را ثانیه‌ای ۱۲ میلیون تومان فرض کنیم و جمع آگهی‌های پخش‌شده در مسابقه امروز را اعم از قبل و بین و بعد و زیرنویس و حک آرم، ۳۰ دقیقه فرض کنیم، حداقل درآمد صداوسیما از یک مسابقه امروز ۲۱ میلیارد تومان است.» با این حساب به نظر می‌رسد پخش سالانه ۸۰ مسابقه سرخابی‌ها، با احتساب تخفیف ۹۹ درصدی، لااقل ۱۷۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید صداوسیما می کند؛ در حالی که رقم ادعایی رسانه ملی، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان است! البته همان‌طور که گفته شد، روایت‌های متفاوتی از میزان درآمد صداوسیما از این بخش ارائه می‌شود. مثلا چند ماه قبل ایسنا به نقل از یک مقام مسئول در وزارت ورزش گزارش داد: صداوسیما ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان و حتی شاید بیشتر از این بخش درآمد دارد، ولی عدد بسیار ناچیزی را به حساب خزانه واریز می‌کند. این در حالی است که فرهیختگان در شهریور ۱۴۰۰ مدعی درآمد ۴.۵ تا ۲۰ هزار میلیاردی صداوسیما از این بخش شده بود.

باشگاه‌ها پیگیر هستند

این در شرایطی رخ داد که شواهد نشان می‌دهد دو باشگاه بزرگ پایتخت، همچنان پیگیر مسئله حق پخش‌ هستند؛ البته نه حق پخش زنده بلکه حق پخش اینترنتی و حق پخش برنامه‌های غیر زنده. چهارشنبه بعد از ظهر آجورلو در حاشیه مراسم بازگشایی نماد استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس در این باره به تفصیل صحبت کرد و گفت: «یکی‌ از ارکان مهم فوتبال حق پخش است. مگر می‌شود ورزشگاه را اجاره کنیم و دوربین خودمان را راه ندهند؟ ما که با پخش زنده مشکلی نداریم اما مالک محتوای تولیدی فوتبال پرسپولیس و استقلال است. صداوسیما برای برنامه «خاله شادونه» چقدر هزینه می‌کند؟ وقتی ما برای صداوسیما ساعت‌ها برنامه تولید می‌کنیم، آیا مالکان این باشگاه‌ها حقی ندارند؟ تا دیروز می‌گفتند باشگاه دولتی است اما الان که این ‌طور نیست. حق‌الناس ۳۰۰ هزار نفر سهامدار استقلال مطرح است. ما را در تلویزیون مسخره می‌کنند که چرا زمین‌تان این‌ گونه است؟ خب پول‌مان را بدهید تا آن را درست کنیم.»

پس از برگزاری مسابقه پنج شنبه نیز محمدحسین زرندی، مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال، در نشست خبری حاضر شد و گفت: «به دلیل مسئله حق پخش بین باشگاه و صداوسیما، تا زمانی که دوربین‌های تلویزیونی در سالن کنفرانس حضور داشته باشند، آقای ساپینتو به نشست خبری نمی‌آید. آقای آجورلو در فوتبالی که حق پخش پرداخت نمی‌شود، تلاش می‌کنند از سایر مسیرها درآمدزایی ‌کنند اما با مدلی که بازی امروز (پنج شنبه) پخش شد، بی‌احترامی به هواداران استقلال بود و جلوی درآمدزایی به‌حق باشگاه‌ها گرفته می‌شود.»

مجری تلویزیون: لجبازی نکنیم

پنجشنبه‌شب، سعید فتاحی، معاون اجرایی باشگاه استقلال گفت: «باشگاه استقلال حق قانونی‌اش را از صداوسیما مطالبه کرده، ولی متأسفانه در بازی هفته گذشته اصلا تبلیغات دور زمین ما را نشان ندادند و به ‌رغم هماهنگی‌هایی که با آقای هاشمی (تهیه‌کننده فوتبال برتر) داشتم این اتفاق نیفتاد. امروز هم ۱۰ دقیقه با آقای هاشمی صحبت و خواهش کردم تبلیغات دور زمین باشگاه استقلال را نشان دهند ولی متأسفانه سیاست آنها طوری است که این کار را نمی‌کنند و فقط می‌گویند استاندارد است.»

پیمان یوسفی، مجری و تهیه‌کننده برنامه «ورزش و مردم» نیز این چالش را لجبازی دانست و گفت: «به آقای آجورلو و استقلال می‌گویم، قصه‌ای که برای حق پخش شروع کردند با این روش جواب نمی‌دهد. خود آقای آجورلو هم می‌داند. شاید هواداران روی سکو ماشاءالله بگویند ولی به حقی که آنها می‌خواهند، ختم نمی‌شود. باید چیزی را که می‌خواهند، در مراجع قانونگذاری بگویند. این که آنها کاری بکنند و بعد همکاران من هم متقابلا واکنش نشان دهند و طرفین لج کنند، پولی به فوتبال نمی‌رسد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.