رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ضررهای تک فرزندی را بدانید!

روانشناس کودک و نوجوان گفت: وقتی خانواده تنها دارای یک فرزند است، احساس فشار بیشتری بر روی این فرزند وجود دارد، زیرا والدین آرزوهای زیادی دارند و کودک مستقیما تحت استرس، فشار و خواسته‌های آنهاست.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما مریم زینالی، روانشناس کودک و نوجوان در خصوص مزیت‌های خانواده دارای چند فرزند به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اهمیت فرزند دوم، برای فرزند اول و همچنین برای والدین چیست؟،گفت: با بزرگ شدن فرزندان و ازدواج آنها و ترک خانه، خانواده با سندروم آشیانه خالی مواجه می‌شود، قطعاً با وجود تنها یک فرزند، پدر و مادر زودتر به این سندروم مبتلا می‌شوند.

وی افزود: با وجود فرزند دوم، غیر از اینکه خانواده دیرتر به این سندروم مبتلا می‌شود، بلکه تولد فرزند دوم، معنای جدیدی به زندگی می‌بخشد.

این روانشناسی کودک و نوجوان گفت:کودکان با رسیدن به دوران نوجوانی، بیشتر اوقات خود را با همسالان می‌گذرانند، با وجود فرزند دوم، این خلأ پر می‌شود و معنایی دوباره در زندگی جاری خواهد بود.

وی گفت: در مورد فرزند اول، والدین بیشتر در حال تجربه آموزی هستند و با حضور فرزند دوم، تجربیات به صورت پخته تر عملیاتی می‌شوند و شور و هیجان بیشتری به خانواده حاکم می‌شود.

زینالی، دوران سالمندی را دوران اجتناب‌ ناپذیری برای همه والدین دانست و افزود:مطمئنا در این دوران، نیاز به همراهی فرزندان وجود دارد. در خانواده‌های تک فرزند، این مسئولیت تنها به گردن یک نفر است، چه بهتر که وظایف بین دو یا تعداد بیشتری فرزند تقسیم شود.

زینالی در پاسخ به این سوال که فرزند دوم چه مزایایی برای فرزند اول دارد؟، گفت: یکی از مهمترین تاثیرگذاری‌های فرزند دوم برای فرزند اول، همراهی کردن آنها با یکدیگر است، او یک شریک و هم بازی پیدا می‌کند که صرف نظر از فاصله سنی بینشان، یک یار و همراه نزدیک یکدیگر خواهند بود، آنها از یکدیگر شناخت پیدا می‌کنند و در کنار هم به رشد و تکامل می‌رسند، خلأهای یکدیگر را پر می‌کنند و مکمل هم می‌شوند.

وی در خصوص نظریه ترتیب تولد،گفت:فرزند دوم از لحاظ اجتماعی به فرزند اول کمک می‌کند، چون فرزند دوم حاصل تجربیات فرزند اول است که منجر به این می‌شود که اعتماد به نفس و عزت نفس کودک اول بالاتر برود. همچنین اضطراب ناشی از شرایط محیطی نیز، در مورد فرزند دوم کمتر است و این باعث می‌شود فرزند دوم مستقل تر و راحت تر عمل کند که این اعتماد به نفس و انگیزه را به فرزند اول منتقل می‌کند، در واقع فرزند دوم، اهرمی برای اعتماد به نفس فرزند اول محسوب میشود.

کارشناس برنامه گفت:وقتی خانواده تنها دارای یک فرزند است، احساس فشار بیشتری بر روی این فرزند وجود دارد، زیرا والدین آرزوهای زیادی دارند و کودک مستقیما تحت استرس، فشار و خواسته‌های آنهاست. با حضور فرزند دوم، نگاه‌ها از فرزند اول برداشته می‌شود و سخت گیری‌ها کاهش می‌یابد.

زینالی در پاسخ به این سوال که فاصله سنی مناسب بین فرزندان چند سال است؟،گفت: بهترین فاصله سنی بین فرزندان، به شرایط خانواده از جمله ابعاد عاطفی، اقتصادی و اجتماعی بازمی‌گردد. پژوهش‌ها نشان داده است که بهترین فاصله سنی بین فرزندان، ۳ تا ۵ سال است که طی این سال‌ها، مادر مهلت بازسازی احساسی، عاطفی و روانی پیدا می‌کند، البته این فاصله سنی، حکم قطعی نیست و فرزندان با اختلاف سنی بیشتری نیز می‌توانند متولد شوند.

کارشناس برنامه یادآور شد:والدین باید به خصوصیات فرزند اول، از نظر خلق و خو و اینکه تا چه حد پذیرش یک رقیب را دارد، توجه کنند، حضور فرزند دوم بدون آماده‌سازی روحی فرزند اول، گاهی موجب رفتارهایی مانند شب ادراری، ناخن جویدن و اضطراب‌های شدید و حتی احساس حقارت در فرزند اول می‌شود.

وی به والدین تک فرزند توصیه کرد: با زمینه سازی‌های مناسب در اولین فرزند و مشورت گرفتن از یک روانشناس، زمینه ایجاد یک همراه و همیار را برای فرزند اول خود، فراهم کنید.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که خبر بارداری فرزند دوم، چه موقع باید به فرزند اول داده شود؟، گفت:این خبر باید متناسب با سن کودک انجام پذیرد، اگر کودک زیر ۵ سال باشد، چون تصوری از زمان ندارد و صبر کمتری دارد، زمان مناسب، اواخر بارداری است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.