رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

طرح دو فوریتی نمایندگان برای خروج خودکار از برجام

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک طرح دو فوریتی با عنوان خروج خودکار از برجام در صورت فعال سازی مکانیزم ماشه را تدوین کردند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، طرح خروج خودکار از برجام در صورت فعال سازی مکانیزم ماشه با امضای ۴۹ نفر از نمایندگان و به صورت دو فوریتی تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

در مقدمه این طرح آمده است: یکی از بحث برانگیزترین مفاد توافق بین المللی برجام مکانیزم حل و فصل اختلافات معروف به مکانیزم ماشه است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام گنجانده است.

چنین مکانیزمی این اختیار را به اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد تا در یک بازه زمانی دو ماهه و با استفاده از حق وتو تمام قطعنامه‌های پیشین را که براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به حالت تعلیق درآمده بودند مجددا فعال سازد.

با گذشت ۵ سال از برجام و حتی پس از خروج آمریکا از این توافق این کشور همچنان در تلاش است تا با فعال سازی مکانیزم ماشه فشارها را بر ایران تشدید کند.

در همین خصوص و در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی ایران شاهدیم که فشار سیاسی بسیار شدیدی از سوی آمریکا که خود از ناقضان اصلی برجام است علیه ایران وارد شده است. که صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران در همین راستا قابل تحلیل است و همچنین تلاش برای صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست آمریکا همراه بود نیز در همین جهت است که در صورت عدم واکنش مقتضی از سوی ایران و بنا به اعلام رسمی دولت آمریکا شاهد اقدام بعدی آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه خواهیم بود لذا جهت حفظ منافع ملی ضرورت دارد تا در صورت انجام چنین اقدامی و با توجه به این که ادامه حضور ایران در برجام با بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت خالی از هر نفعی است می‌بایست الزام به خروج از برجام را به عنوان یک اقدام بازندارنده به تصویب رساند.

اسامی امضا کنندگان این طرح به شرح ذیل است:

علی خضریان، مالک شریعتی نیاسر، علی جدی، نصرالله پژمانفر، مرتضی آقاتهرانی، احمد محرم زاده، غلامرضا منتظری، محمد تقی نقدعلی، جواد کریمی قدوسی، احد آزادی خواه، فرهاد بشیری، سید محمودنبویان، حسین جلالی، روح الله ایزد خواه، رضا تقی پور انواری، مجتبی توانگر، علی حدادی، حسن شجاعی علی آبادی، عبدالله ایزد پناه، علی نیکزاد، مهدی عسگری، بیژن نوباوه، حسن نوروزی، غلامحسین رضوانی، عباس گلرو، مهدی طغیانی، حسین امامی راد، محمد سبزی، روح الله نجابت، محمد حسین فرهنگی، سید علی یزدی خواه، ابراهیم رضایی، علی اصغر باقرزاده، علی اصغر عنابستانی، علیرضا ورناصری، ابراهیم عزیزی، رحیم زارع، محمد صالح جوکار، سید احسان قاضی زاده هاشمی، سید جواد حسینی کیا، روح الله متفکر آزاد، محسن زنگنه، علی علیزاده، احسان ارکانی، علی اکبر علیزاده، علی اکبر کریمی، زهره سادات لاجوردی، حسینعلی حاجی دلیگانی، کیوان مرادیان.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.