رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

طولانی‌ ترین ماه گرفتگی قرن در راه است

امشب ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت و این پدیده سبب ایجاد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن خواهد شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، این پدیده ۱۰۳ دقیقه به طول می‌انجامد. افراد سراسر جهان مشتاقانه منتظر مشاهده این ماه گرفتگی هستند زیرا این رویداد نجومی تا سال ۲۰۲۹ رخ نخواهد داد.

به گزارش وییرد، نکته جالب این رویداد این است که سیاره سرخ نیز در این شب به مقابله با خورشید می‌رسد و درخشندگی آن نیز بیشتر از حالت عادی خواهد شد.

در این وضعیت مریخ در فاصله ۷۱ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت اما به تدریج این فاصله تا روز سه‌شنبه کاهش یافته و به ۵۷.۶ میلیون کیلومتر خواهد رسید. مریخ در حال حاضر روشن‌تر از حد معمول است و طی روزهای آینده درخشش آن نیز بیشتر خواهد شد. به گفته اخترشناسان مریخ طی هفته آینده علاوه بر درخشان‌تر شدن، اندازه آن نیز بزرگ‌تر خواهد شد.

افراد سراسر دنیا و از هر قاره‌ای به غیر از آمریکای شمالی قادر به رویت این پدیده کیهانی خواهند بود.

به گفته ناسا سواحل آسیای مرکزی و شرق آفریقا، از جمله هند، پاکستان، آفریقای جنوبی و ماداگاسکار بهترین مناطق جهان برای مشاهده شروع تا پایان این خسوف هستند.

“انجمن رصدخانه اسلوه”(Slooh community observatory) توسط تلسکوپ رباتیک اسلوه امکان رصد آنلاین را برای کاربران فراهم خواهند کرد. این رصدخانه کل این رویداد را از ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۱:۳۰ به وقت تهران) و تا ساعت ۷:۲۸ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۴ بامداد به وقت تهران) پوشش خواهد داد.

اوج این ماه گرفتگی موسوم به “ماه سرخ”(blood moon)در ساعت ۱۶:۲۱ منطقه زمانی شرقی(۵۱ دقیقه بامداد به وقت تهران) زمانیکه قمر زمین به رنگ قرمز یا قهوه‌ای پر زرق و برق نمایش داده می‌شود، اتفاق خواهد افتاد.

تلسکوپ اسلوه یک تلسکوپ رباتیک است که امکان اتصال کاربران از طریق اینترنت و انجام رصد را فراهم می‌کند. این تلسکوپ اولین تلسکوپ رباتیکی بوده است که رویدادهای نجومی را به صورت زنده از طریق اینترنت پخش نموده است. این تلسکوپ رویدادهای مهم نجومی مانند خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، گذر سیارات زهره و عطارد،مقارنه ها، گذر سیارکها و دنباله دارها از نزدیک زمین، بارشهای شهابی، شفق‌های قطبی و اعتدال بهاری را به صورت زنده پوشش داده است. تمام برنامه‌های پیشین این تلسکوپ ضبط و آرشیو شده و روی وبگاه آن قابل مشاهده است.

“نوآ پترو” (Noah Petro) دانشمند بخش تحقیقاتی مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا می‌گوید: زمانی که ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت، تنها نوری که دریافت می‌کند، نور پراکنده از جو زمین است که آن نیز به رنگ قرمز است.

ناسا نیز برای این رویداد بزرگ نجومی آماده است و قصد دارد فضاپیما “مدارگرد شناسایی ماه” (LRO ) را به طور موقت خاموش کند.

مدارگرد شناسایی ماه در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. ماموریت این مدارگرد تسهیل ماموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی ماه توسط ناسا است. هدف نهایی آن تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌دادن تکنولوژی‌ های جدید است. مدارگرد شناسایی ماه نقشه‌ای سه‌بعدی از ماه تهیه خواهد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.