رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

فرمول برقراری ارتباط موفق و ماندگار با دیگران

بدون شک ارتباط موفق با دیگران می تواند زندگی هر شخصی را متحول سازد. با این وجود برای برقراری ارتباط مناسب با دیگران باید چه مواردی را رعایت کنیم؟

به گزارش اینتیتر به نقل از نمناک، داشتن یک رابطه خوب می تواند زندگی شما را تغییر دهد؛ به شرطی که به خودتان باور داشته باشید، رویا های خود را دنبال کنید و به دنبال ارتقاء رفتار های شخصیتی خود بگردید. بسیاری از افراد نمی دانند که تکنیک های جذاب و کاربردی برای برقراری ارتباط چیست. به همین دلیل در این قسمت راهکارهای کاربردی را به شما معرفی می کنیم که بتوانید بهتر و موثرتر ارتباط بگیرید.

انرژی را بررسی کنید

هنگامی که یک شخص حالت دوستانه و صمیمانه را کنار می گذارد، طرف مقابل توجه بیشتری نشان می دهد و این قضیه برایش جذاب می شود. پس به سطح انرژی که به رابطه اختصاص می دهید، بیشتر دقت کنید.

اما به هر حال در هر شرایطی بهتر است که انرژی مثبت داشته باشید. برای کسانی که برای اولین بار آشنا می شوید، انرژی بیشتری بگذارید و خودتان گفتگو را شروع کنید.

آسیب پذیر باشید

شاید این مهارت برای اکثر افراد طبیعی به نظر نرسد اما یک پاسخ پیش فرض محسوب می شود؛ مخصوصاً برای افراد ناشناس. باعث می شود که ما بتوانید از خودتان محافظت کنید و استاندارد های خود را تا جایی که می توانید به دیگران نشان دهید. از چیز های بد و خلاف میلتان دوری کنید و همچنین آسیب پذیر هم باشید. به همین دلیل هر مسیری را دنبال نکنید اما به جای آن ، اهداف خود را بشناسید و از یک راه سالم آن ها را پیگیری کنید.

از دیگران سوال بپرسید

برای ارتباط موثر با دیگران و به دست آوردن چیزی که می خواهید با دیگران مذاکره کنید بگویید چه می خواهید و از آنان نیز بپرسید چه می خواهند. بسیاری از افراد چیزی را که می خواهند دقیقا بیان نمی کنند و یا اصلا بیان نمی کنند. شما باید بدانید که دیگران نمی توانند ذهن خوانی کنند پس حتما بگویید چه می خواهید و از آنان نیز بپرسید چه می خواهند. قبل از هر جلسه یا مذاکره ای با دیگران آن چه مدنظرتان است را بنویسید و توضیح واضحی داشته باشید.

همدل باشید

زندگی به سرعت می گذرد. اکثر افراد عجول بوده و دیگران را فراموش می کنند اما بهتر است در کنار تلاش برای هدف خود، دیگران را هم مد نظر قرار دهید و با آن ها همدلی و دوستی داشته باشید، به آن ها بیشتر گوش دهید و اجازه دهید که آن ها بفهمند درکشان می کنید. همین باعث می شود که روابط بهتری برقرار کنید.

خوب بشنوید

همه می شنوند اما هرکسی شنوای فعال نیست و بسیاری از افراد یک سوم از چیزهایی که شنیده اند را فراموش می کنند. بسیاری از افراد هنگام صحبت با دیگران فکر می کنند که در حال گوش دادن هستند اما در واقع منتظرند تا نوبتشان شود و چیزی بگویند و اینگونه اطلاعات مهمی را از دست می دهند.

برای خوب شنیدن، گوشی هوشمند خود را کناری بگذارید تا حواستان را پرت نشده و بهتر بتوانید تمرکز کنید. سپس با دقت به حرف های طرف مقابلتان گوش دهید و هر چند وقت یکبار واکنشی به سخنان طرف مقابل نشان دهید تا مطمئن شود پیام او را دریافت کرده اید.

به زندگی دیگران ارزش بدهید

درسته که قرار است در نهایت خودتان تصمیم بگیرید، اما گاهی اوقات باید به ارزش زندگی دیگران هم توجه کنید و کاری نکنید که حقوق آن ها پایمال شود. سعی کنید علاوه بر خودتان برای دیگران هم اهمیت قائل باشید تا بتوانید روابط بهتر و موثرتری با آن ها برقرار کنید.

قدردانی و سپاسگزاری خود را نشان دهید

افرادی که در زندگی شما هستند، دوست دارند ارزش خود را به شما ثابت کنند. شما نیز باید کارهای مثبت آن ها را ببینید و از آن ها قدردانی و سپاسگزاری کنید. سعی کنید در کنار آن ها لحظات شادی را رقم بزنید و از اینکه باعث حال خوب تان می شوند، سپاسگزار باشید.

این قدردانی می تواند زبانی باشد یا آن را از طریق لمس دستان یا حتی ارسال یک هدیه ابراز کنید.

پایدار باشید

ساخت یک رابطه قدرتمند در طولانی مدت نیازمند تلاش است. پس تسلیم نشوید. در کاری که انجام می دهید، پایدار و ثابت قدم باشید، منفی نگری را کنار بگذارید و برای رابطه تلاش کرده و از آن مراقبت کنید. اگر شکست خوردید، ناامید نشوید. هر روز نمی توان منتظر یک اتفاق ایده آل در زندگی بود؛ پس ایده ال گرایی بیش از حد را کنار بگذارید.

قابل اعتماد باشید

رعایت این قانون بسیار ساده است. خود واقعی تان را به دیگران نشان دهید و دیگران را همانگونه که هستند، بپذیرید. سعی کنید تا جایی که می توانید در دسترس باشید. در شروع رابطه اعتماد دیگران را جلب کنید. با افرادی هم معاشرت کنید که در کنار شما خودشان هستند و مجبور نیستند رفتارشان را تغییر دهند.

ارزش ها و اهداف مشترک را شناسایی کنید

همه ما در زندگی عقیده هایی شبیه به دیگران داریم. افرادی را پیدا کنید که هدف های شبیه شما را دنبال می کنند. به دنبال افراد مهربان و صادق بگردید. با آن ها هم این گونه رفتار کنید تا بتوانید لحظات زیباتری را در کنارشان رقم بزنید.

به دیگران کمک کنید با ایده شما همراه شوند

در ارتباط با دیگران ایده بزرگی که در سر دارید را مطرح کنید اما از مطرح نمودن ایده های عجیب و یا حتی شرم آور دست بکشید. بهتر است پس از مطرح نمودن ایده خود دیگران را کم کم به سمت ایده تان ببرید. بهترین روش این است که ابتدا هدف کلی خود را بیان کنید و جملاتی مانند «نظرتان درباره این چیست؟» یا «چه راه حل هایی به ذهن شما می رسد؟» را بگویید تا فضا را برای پرسش و بیان انتقادات باز باشد و عکس العمل بهتری از سمت دیگران دریافت کنید. با گفتن جملاتی مانند «نظرتان چیست که از راه حل x استفاده کنیم؟» یا «من داشتم به x فکر می کردم. به نظرتان چطور است؟» بحث را به سمت نقشه خود ببرید. اگر دیگران پیشنهادات خوبی ارائه دادند، بازتاب های مثبتی مانند «فکر می کنم پیشنهاد خوبی است» یا «فکر خوبی است، تا به حال به این فکر نکرده بودم» ارائه کنید.

احترام متقابل داشته باشید

ایجاد احترام در رابطه زمان بر است اما باید برای آن تلاش کنید. خودتان را در طول زمان ثابت کنید. تجارب متفاوت را مد نظر قرار دهید. آزمون و خطا کنید و در کنار آن یاد بگیرید که چگونه احترام متقابل را رعایت کنید و صبور باشید.

حواستان به کلامتان باشد

هنگام صحبت نمودن برای تاثیرگذاری بر دیگران از واژگان درستی استفاده نمایید. از به کار بردن واژگانی که در دیگران واکنش تدافعی ایجاد می کند بپرهیزید و به جای واژه تو از واژه من یا ما استفاده کنید. هیچ کس را سرزنش نکنید و در کل حواستان به کلامتان باشد تا ارتباط موثرتری داشته باشید.

ارتباطات خود را با دیگران در اولویت قرار دهید

سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید، در محیط کار و… ارتباط خود را با همکاران و باقی افراد با صحبت درباره خود و دادن اطلاعات غیرخصوصی آغاز کنید و هرگز تا وقتی صمیمی نشده اید وارد مسائل خصوصی خود و دیگران نشوید. برای دوستی و ارتباطی موثر تر هماکار یا دوستتان را یک نهار و یا یک گپ عصرانه دعوت کنید و برای ارتباط موثر با دیگران شاد باشید و به دیگران توجه و علاقه نشان دهید. اگر در محیط کار تنها در گوشه ای کار می کنید و نمی خواهید همکاران، رئیس و… را بشناسید، در زمان اجرایی کردن ایده های خود با مشکل مواجه خواهید شد.

حمایتگر باشید

اجازه دهید که دیگران بفهمند شما در روز های سختی در کنار آن ها هستید و هیچ گاه پشت سرشان صحبت نمی کنید. اگر خودشان باشند، حامی و مدافع آن ها خواهید بود و همین باعث جلب اعتماد و پایدار شدن ارتباط می گردد.

درخواست کمک کنید

درخواست کمک از دیگران نشانه بد بودن، حماقت و یا بی کفایتی شما نیست و اینکه نیاز به کمک دارید شما را ضعیف نمی کند. گاهی از دیگران درخواست کمک کنید تا آنها نیز از شما درخواست نمایند و بتوانند گاهی از شما کمک بگیرند و اینگونه ارتباط موثر داشته باشید.

کمی قضیه را شخصی تر کنید

اگر می خواهید طرف مقابل را بشناسید، از آن ها بخواهید که در کنار شما یک قهوه میل کنند. با آن ها بیشتر درمورد مسائل شخصی صحبت کنید. تجربه ها، ایده ها و نقاط مشترک را به اشتراک بگذارید و سعی کنید به آن ها بیشتر نزدیک شوید.

انتظارات خود را کاهش دهید

سعی کنید با ذهن باز وارد یک رابطه شوید. انتظارات واقع بینانه داشته باشید و خودتان را درگیر توقعات بی جا نکنید. همین باعث می شود که ارتباط پایدارتری را رقم بزنید. دیگران را همانگونه که هستند، بپذیرید و بیش از حد برای آن ها تعیین تکلیف نکنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.