رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

حقوق فضانوردان چقدر است؟

برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که یک فضانورد چقدر حقوق می‌گیرد. در مورد میزان دریافتی فضانوردان بطور معمول کمتر خبری منتشر می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ دستمزد فضانوردان روس, گرچه مقولهای سری بشمار نمیرود اما آنها معمولا تمایل ندارند درباره آن حرفی بزنند زیرا اکثر قریب به اتفاق آنها این شغل خطرناک و پر زحمت را برای مزایای مادی انتخاب نکردهاند و کار خود را میهن پرستانه میدانند. اما این مبلغ نمیتواند خیلی بالا باشد چون معمولا فضانوردان روس برای یک سفر شش ماهه به ایستگاه فضایی بینالمللی به طور متوسط ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار دلار (البته به روبل) دریافت میکنند.

این مبلغ از روز پرتاب تا زمان فرود محاسبه میشود و شامل دوران آموزشی و بازیابی توان بدنی بعد از پرواز نمیشود. البته فضانوردان چه در دوره آموزشهای اختصاصی پرواز(بعد از انتخاب برای پروازهای فضایی مشخص و نه دوران آموزش عمومی) که باید تمرین و تعلیمات مخصوص پرواز را ببینند و دوران بازسازی بدنی بعد از پرواز فضایی مبالغی بیشتر از حقوق معمولی خود دریافت میکنند.

فضانوردان ممکن است پاداشهایی نیز دریافت کنند که بستگی به پیچیدگی کار انجام شده و ارزیابی کلی از عملکرد آنها در مدار متفاوت است. میزان پاداش برای انجام فعالیتهای پیشبینی نشده و یا تمدید ماموریت به دلایل مختلف خارج از برنامه, افزایش بیشتری خواهد داشت. بطور معمول برنامه کاری هر روز فضانورد مدتها قبل از سفر تنظیم و نوشته میشود اما بارها اتفاق افتاده که وضعیت خاصی پیش آمده و از فضانورد خواستهاند دست به انجام عملیاتی بیش از برنامه تدوین شده بزند. بطور مثال انجام راهپیمایی برای برطرف کردن یک مشکل در خارج از ایستگاه فضایی و یا تمدید ماموریت به دلیل مشکلات پیش آمده در مدار یا زمین, در این صورت دستمزد فضانورد بیش از روزها و کار های معمولی خواهد بود.

بنا به گفته ولادیمیر سالاویف فضانورد سابق و مدیر فعلی مرکز هدایت پرواز, این که از فضانورد خواسته شود یک یا دو روز و حتی بیشتر به کار خود در فضا ادامه دهد و یا آزمایشی را بار دیگر تکرار کند امری عادی است که تاکنون بارها اتفاق افتاده اما سابقه ندارد فضانوردی برای تمدید زمان ماموریت یا انجام دوباره یا چندباره یک آزمایش معترض شود و بطور معمول میگویند “مانعی ندارد من آمادهام!”

در مورد وضعیت دستمزد فضانوردان ناسا باید گفت که تا حدودی متفاوت از روسیه است. فضانوردان ناسا، ، صرف نظر از اینکه بر روی زمین یا فضا هستند، یک سال حقوق ثابت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دلار دریافت میکنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.