فیلم «شادروان» ملودرامی با کمدی تلخ اجتماعی

فیلم سینمایی”شادروان” ملودرام انسان‌هایی ساده، صادق و فداکار از بطن جامعه است که همواره با زبان کمدی تلخ به مشکلات و بحران های اجتماعی زندگی پاسخ می دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، شادروان دومین اثر حسین نمازی با استقبال گسترده گلستانی ها در شب ششم چهلمین جشنواره بین المللی فجر درگرگان روبرو شد، فیلمی که در ژانر کمدی – اجتماعی اجرا می‌شود، زبانی کمدی دارد و با فضایی نمادین از شرایط افراد در موقعیت‌های سخت اجتماعی می‌گوید.

بیشتر بخوانید:

فیلم نمازی با دیالوگ های تلخ گزنده در قالب بذله‌گویی و طنز به مشکلات شخصیت های فقیر داستان می پردازد و با خوش ریتمی و متلک پرانی فضای اجتماعی واقعی حاشیه نشینان جامعه را به تصویر می کشد.

شادروان در این اثر هنری برشی از زندگی یک خانواده فقیر حاشیه نشین را به تصویر می‌کشد، پدری را نمایش می دهد که در اوج درگیری با بیماری دیابت یک کیلو نان خامه ای را می خورد و غیر مستقیم گویی خودکشی می کند و مادری آبرومند و استوار ولی بسیار رنج کشیده و سه فرزند جوانی که باید هر کدام عصای دست خانواده باشند ولی حتی پول ترخیص پدر مرده خود را از بیمارستان ندارند و دچار مشکلات عاطفی و عاشقانه می شوند.

بی‌شک اصلی‌ترین کاراکتر شادروان، نادر با بازی درخشان سینا مهراد است که عاشق دختری افغان به نام آهو(گلاره عباسی) می شود و اوست که فیلم را به‌خوبی در مرزهای واقعیت، طنز و عشق قَلت می‌دهد، شخصیتی که حرفهایش را با شوخی های کلامی می زند و بدون در نظر گرفتن عواقب کار تصمیمات لحظه ای می گیرد.
دومین اثر نمازی در عین تلخی، شیرین از آب آمده است، شخصیت های داستان مَنگ به نظر می‌رسند اما در برابر فقر به شدت هوشیار بوده و واکنش لحظه ای نشان می‌دهند و حرف های سیاسی و اجتماعی خود را با طنز کلامی به تصویر می کشند.

به طور قطع شادروان فیلمی بوده که مخاطب عامِ سینما را به وجد می آورد؛ زیرا فرم، ساختارِ روایت و تکنیک آن از فرم های رایج سینمایِ مخاطب پسند امروز است و البته حرف هایی برای گفتن دارد که نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت.

در این پیوند، یکی از بینندگان جوان گلستانی گفت: بازی بهرنگ علوی در نقش دایی خانواده و سینا مهراد در نقش برادر بزرگتر در فیلم شادروان بسیار درخشان بود.

الهه فاضلی تصریح کرد: کارگردان فیلم بی شک در انتقال مفاهیم عمیق اجتماعی در قالب کمدی بسیار موفق عمل کردند.

وی افزود: یکی از نقاط اوج فیلم زمانی که خانواده توانستند در کنار یکدیگر و با وجود تمام مشکلات مالی با همکاری فامیل و همسایگان پدر خود را دفن کنند، بود.

لاله زمردی یکی دیگر از مخاطبان حاضر در سینما نیز درباره شادروان گفت: فیلم خوب بود که توانست پیام های بسیاری از جمله فداکاری، انسان دوستی و باهم بودن را به بینندگان به خوبی منتقل کند.

حمیدرضا زارعی یکی دیگر از حاضران در اکران فیلم شادروان اظهارداشت: به پیشنهاد دوستان که تعریف بسیاری از این فیلم داشتند اولین فیلم جشنواره بود که دیدم و قسمت های دعوای آن که در قالب طنز بیان شده بود جذابیت بیشتری داشت.

فیلم سینمایی شادروان به کارگردانی حسین نمازی و بازی سینا مهراد، نازنین بیاتی، گلاره عباسی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی ساخته شده است و عباس نادران، مسعود سلامی، بابک اردلان، بهزاد جعفری طادی، فاطمه صفری زاده، امید گل زاده، عماد طاهری، هادی غفارلو، سعید بیات، آرزو قربانی، زهرا دمزآبادی و محمد صادق زرجویان از عوامل این فیلم هستند.

حسین نمازی کارگردان و فیلمنامه نویس متولد ۱۳۶۰ تویسرکان است که فعالیت هنری خود را با فیلم سینمایی «آپاندیس» آغاز کرد و سریال «حوالی پاییز» را برای تلویزیون ساخت.

به اعتقاد کارشناسان دست اندرکار امور سینما، رسالت و هدف کمدی و طنز مطرح کردن مسائل و دغدغه های فرهنگی، هنری و اجتماعی و رسیدن به هدف والاست.

این کارشناسان معتقدند که معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.

فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی، مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه در سینماهای گلستان در حال اکران است.

استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.