رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قیمت نفت به بیش از ۴۰ دلار می‌رسد؟

بهای معاملات نفت در چند روز گذشته که سرمایه‌گذاران توجه خود را به کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ معطوف کردند و نشانه‌های اولیه از بهبود تقاضا پس از رفع تدریجی محدودیت‌های قرنطینه مشاهده شد، افزایش پیدا کرد و طبق گفته کارشناسان احتمال افزایش قیمت از مرز ۴۰ دلار نیز وجود دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، توجه بازار به میزان فزاینده‌ای به عرضه معطوف شده زیرا بسیاری از اعضای اوپک پلاس از هدف تعیین شده برای کاهش تولید فراتر رفته اند. عربستان سعودی در ماه ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و امارات متحده عربی و کویت هم مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند و تولید روسیه تقریبا به هدف تعیین شده نزدیک شده است. بر این اساس کاهش چشمگیر تولید اوپک پلاس تا پایان ژوئن ادامه دارد اما ممکن است این گروه در دیدار ۱۰ ژوئن با تمدید این میزان کاهش موافقت کند.

اما کاهش تولید نفت آمریکا هم به حمایت از قیمتهای نفت کمک کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که پنج شنبه گذشته منتشر شد، اعلام کرد آمریکا عامل کلیدی در کاهش ۱۲ میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت در ماه مه خواهد بود. طبق پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور از رکورد ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

بازار نفت بهبود نسبی یافته است

در این راستا محمد خطیبی، کارشناس حوزه انرژی  گفت: با توجه به اینکه توافق کاهش تولید آغاز شده، شاهد افزایش ملایم قیمت ها هستیم به گونه ای که روند نزولی قیمت ها متوقف شده و یک روند ملایم صعودی آغاز شده است.

به گفته وی پیش بینی می شود که با ادامه این روند می توان به قیمت حدود ۴۰ دلار امیدوار بود و اگر چنانچه تعهدات به خوبی اجرا شود، حتی قیمت های بالاتر هم می توانیم شاهد باشیم البته این موضوع بستگی زیادی به عملکرد کشورها دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه در پایان این ماه می توان عملکرد شرکت ها و نتیجه حاصل را بازبینی کرد، تصریح کرد: اگر حدود ۸۰ درصد تعهدات اجرایی شده باشد، بازار نفت به این مساله واکنش مثبت نشان خواهد داد اما اگر تعهدات در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد یا کمتر عملی شود، خیلی واکنش بازار مثبت نخواهد بود.

خطیبی با بیان اینکه شیب ملایم افزایش قیمت که آغاز شده نشان دهنده واکنش مثبت بازار است اما اینکه انتظار داشته باشیم در فاصله کم به قیمت های ۶۰ تا ۷۰ دلار برسیم، انتظار غیر واقع بینانه است، گفت: باتوجه به اینکه هنوز دنیا بحران کرونا را پشت سر نگذاشته است، نمی توان انتظار تحول بزرگ در این صنعت را داشت.

وی با بیان اینکه علت اصلی کاهش تقاضا نفت در دنیا ویروس کرونا بوده و تا زمانی که این ویروس ریشه کن نشود، شرایط به حالت گذشته بازنمی‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر این یروس هستند و شرایط عادی نیست.

کاهش فعالیت دکل های نفتی

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت تولید نفت در آمریکا، اظهار کرد: برنامه های توسعه ای شل آمریکا زیر سوال رفته است و با قیمت های زیر ۳۰ دلار نمی توان برنامه توسعه ای خاصی را اجرا کرد اما اگر قیمت‌ها به بالای ۴۰ دلار برسد، سرمایه گذاران می توانند امیدوار باشند تا مجددا سرمایه گذاری ها رونق بگیرد.

خطیبی با تاکید بر اینکه تا زمانی که قیمت ها زیر ۴۰ دلار است، برنامه های سرمایه گذاری خیلی نمی تواند امیدوارکننده باشد، تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که فعالیت دکل‌ها در آمریکا کم شده و این مساله یک شاخص است و فعالیت دکل‌ها به عنوان یک شاخص مطرح می شود که اکنون کاهش پیدا کرده و دلیل آن کاهش فعالیت های توسعه ای است.

به گفته وی اگر قیمت ها مرز ۴۰ دلار را رد کند، می توان نسبت به بهبود وضعیت بازار نفت امیدوار بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.