رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قیچی کردن موی دانش آموزان؛ تهدیدی برای عزت نفس آنها

زهرا صادقی،‌ روان درمانگر و روانشناس در خصوص اتفاق اخیر ” قیچی کردن موی دانش آموزان در مدرسه “، اظهار داشت: اینگونه رفتارها و تنبیه ها در مدارس منجر به عزت نفس پایین در میان دانش آموزان می شود که تاثیرات منفی نیز در مراحل بعدی زندگی آنها دارد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ هفته گذشته بود که ویدیویی از قیچی کردن موی دانش آموزان توسط معلم مدرسه در فضای مجازی منتشر شد. این ویدیو واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و متخصصین حوزه روانشناسی و علوم تربیتی، رفتار معلم مذکور را به شدت مورد نقد قرار دادند. رفتاری که در دهه های اخیر محکوم شناخته می شد و در آغاز قرن جدید و با وجود پیشرفتها در زمینه آموزش و پروش، انتظار نمیرفت.

بیشتر بخوانید:

اما پخش شدن این ویدیو و اخباری از این دست در فضای مجازی، حواس ها را نسبت به این موضوعات مهم بیشتر جلب کرده است. به گونه ای که پس از وایرال شدن این موضوع،‌ مسوولان آن مدرسه از سمت خود استعفا دادند. اما آیا تنها این استعفاها کافی است یا باید به دنبال حل ریشه ای این مشکلات بود. در این باره با زهرا صادقی، روان درمانگر و روانشناس به گفتگو نشسته ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانیم.

آموزش پرورش در استفاده از مبانی روانشناسی هنوز کار دارد

زهرا صادقی در خصوص دلایل قیچی کردن موی دانش آموزان و این مدل رفتارهای آسیب زا به خبرنگار این تیتر گفت: این رفتارها نشان دهنده این است که سیستم آموزشی پیشرفت چندانی نداشته است. برخی از افرادی که در راس آموزش و پرورش قرار دارند و بعضی از معلمان از مبانی تربیتی و آموزشی برخوردار نیستند. زیرا اگر از این مبانی به درستی استفاده می شد کار به تنبیه نمی کشید و اینگونه تحقیرها صورت نمی گرفت.

وی افزود: آموزش و پرورش نسبت به سالهای قبل پیشرفت هایی داشته است اما به صورت محدود و در برخی از مدارس شاهد استفاده از روش های نوین آموزش و تربیتی هستیم.  این موضوع در همه مدارس در همه مناطق کشورمان به خصوص در مناطق مرحوم صورت نمی گیرد و آموزش و  پرورش در استفاده از مبانی روانشناسی هنوز کار دارد.

قیچی کردن موی دانش آموزان

صادقی ادامه داد: البته این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که آموزش مبانی تربیتی و روانشناسی در میان معلمان وجود دارد اما ممکن است این آموزش صرفا در حد آگاهی باشد و به مرحله عمل نرسد. همین امر نیز منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد. در واقع این مشکل عمده جامعه هم است که ممکن است آگاهی وجود داشته باشد ولی به مرحله عملی و یادگیری واقعی نرسیده باشد.

این رفتارها تاثیرات مخربی بر عزت نفس دانش آموزان دارد

صادقی در خصوص تاثیرات مخرب قیچی کردن موی دانش آموزان و اینگونه رفتارها گفت: تنبیه تنها به شکل بدنی صورت نمی گیرد و دیگر استفاده از این نوع تنبیه منسوخ شده است. در حال حاضر شاهد تنبیه هایی از نوع غیر بدنی هستیم که شامل تحقیر و توهین های کلامی و رفتاری می شود. این رفتارها تاثیرات مخربی بر عزت نفس افراد دارد. عزت نفس فردی که در معرض توهین و تحقیر قرار گرفته به شدت پایین می آید و به ارزشی مبتلا می شود که این امر در تمام مراحل بعدی زندگی اش هم تاثیر دارد.

این رواندرمانگر افزود: در مورد قیچی کردن موی دانش آموزان که در ویدیو دیدیم نیز این اتفاق می افتد. در واقع این دانش آموز بعد از دریافت تنبیه با خود فکر می کند که دلیل این تنبیه چیست و من چه کار بدی انجام داده ام و نمی تواند دلیلی پیدا کند که این تنبیه را توجیه کند.

از این رو شکافی برای او به وجود می آید و این تنبیه را به شخصیت خود ربط می دهد و به این باور میرسد که فرد بی ارزشی است و حتما مستحق این تنبیه بوده است. این باور بر روی مراحل بعدی زندگی اش هم تاثیر می گذارد. نمونه های زیادی در مدارس از تنبیه غیر بدنی وجود دارد. اینگونه رفتارها و تنبیه ها در مدارس منجر به عزت نفس پایین در میان دانش آموزان می شود که تاثیرات منفی نیز در مراحل بعدی زندگی آنها دارد.

حمایت میتواند راهی برای حل این مشکلات باشد

صادقی در آخر افزود: حمایت مهم ترین راه برای حل این مشکلات است. این حمایت هم از طرف آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد و هم از طرف خانواده ها. حمایت در خانواده ها به معنای آگاهی است. خیلی اوقات خانواده از اتفاقات و رفتارهای اشتباهی که در مدارس با فرزندانشان می شود، به اشتباه جانبداری می کنند زیرا از مبانی تربیتی آگاهی ندارند.

حمایت سازمان آموزش و پرورش هم می تواند به شکل های مختلفی مانند برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها برای معلمان و مسئولان مدارس و برگزاری مشاوره های گروهی و فردی باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.