رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

لاپید در فرانسه بدنبال چیست؟

نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی در ادامه فرافکنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، پس از رایزنی تلفنی با انگلیس راهی فرانسه که نقش سازنده‌ای را در مذاکرات وین ایفا نکرد، شده است تا به تلاش‌ها برای کارشکنی در روند گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، یائیر لاپید که تنها دو هفته است، سکان رژیم اشغالگر قدس را پس از سقوط کابینه نفتالی بنت و تا برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی (کنست) دست گرفته است رجزخوانی تازه‌ای را علیه ایران به‌راه‌ انداخته و در سفر به پاریس قصد دارد تا به اصطلاح تیرخلاص را به مذاکرات رفع تحریم‌ها شلیک کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران در فلسطین اشغالی، توافق هسته‌ای ایران را خطرناک توصیف کرد و گفت که قصد دارد تا در این زمینه با رئیس جمهوری فرانسه گفت‌وگو کند. پیام اصلی او این است که مذاکرات با ایران برای از سرگیری اجرای برجام باید متوقف شود.

لاپید دو هفته پیش، ساعاتی پس از انحلال کنست با وزیر امور خارجه انگلیس تماس گرفت تا درباره ایران گفت وگو کند. او در توئیتر نوشت که از موضع انگلیس دربرابر ایران قدردانی کرده و دو طرف «درمورد لزوم اقدام مصمم جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه» بحث کردند.

پس از آن لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس راهی پاریس شد تا با همتای فرانسوی خود دیدار کند. طبق بیانیه صادر شده از سوی وزارت امور خارجه انگلیس، دو طرف درباره طیف مختلفی از مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کردند اما اشاره‌ای به موضوع ایران نشده است. پیگیری دفتر ایرنا در لندن از وزارت امور خارجه انگلیس در مورد جزئیات این ملاقات هم بی پاسخ ماند، اما ناگفته پیداست که موضوع ایران در دستور کار مذاکراتی دو طرف بوده است.

فرانسه و انگلیس در مذاکراتی که با هدف رفع تحریم‌ها در وین برگزار شد نه تنها نقش سازنده‌ای را در راستای دست‌یابی به توافق نهایی ایفا نکرده که با وقت کشی برای اهرم‌سازی از عنصر زمان، باعث تداوم کندی مذاکرات شدند.

این روزها هم آن‌ها اصرار دارند که وقت برای حصول توافق تنگ است درحالی که هیچ ابتکار قابل توجهی را اعم از سیاسی، حقوقی و عملی برای تضمین تداوم اجرای برجام ارائه نکرده و برعکس اوضاع را با اقدامات شتابزده تشدید می‌کنند.

سه کشور اروپایی عضو برجام ماه پیش بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به همراه ایالات متحده آمریکا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

تحولی که هرچند با استقبال رژیم صهیونیستی مواجه شد اما واکنش قاطع ایران از طریق کاهش سطح همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به تهران کشاند تا زمینه ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها و حل و فصل اختلافات باقی‌مانده را فراهم کند.

بر اساس توافقات صورت گرفته در جریان سفر جوسپ بورل به تهران، گفتگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با وساطت انریکه مورا (معاون بورل) در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

اما پس از پایان مذاکرات «فیلیپه اره‌را» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد در ادامه مقصرنمایی ایران، بدون اشاره به اینکه کدام طرف مقصر وضع موجود است و باید گام‌های لازم را برای ازسرگیری اجرای برجام بردارد اظهارات شتابزده‌ای را نسبت به اختلافات باقی‌مانده مطرح کرد.

او در پاسخ به گزارش فرافکنانه نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در خصوص مطالبات ایران پیرامون پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تروئیکا و ایالات متحده موضع خود را در وین کاملاً روشن اعلام کردند.

وی مدعی شد که این مساله «در نتیجه جلسات فشرده و سخت اواخر شب بین تروئیکا و ایران، با راه حلی که توسط ایالات متحده، روسیه و چین پشتیبانی می شد، حل شده بود.»

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران لازمه تحقق توافق نهایی است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این باره گفته است: در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو بطور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد.

او همچنین اخیرا در گفت وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ایران برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق است و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌، بر لزوم استفاده از فرصت دیپلماسی برای جمع‌بندی گفت‌وگوها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه متذکر شد که در مذاکرات دوحه هم طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. این درحالیست که‌ به گفته او نباد جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند.

دو بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد. زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

از این منظر پاریس می‌بایست در میزبانی رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی که گفت‌وگوها در مراحل حساسی قرار دارد ملاحظه بیشتری را به خرج می‌داد؛ زیرا برای عناصر رژیم صهیونیستی، از حزب لیکود بنیامین نتانیاهو گرفته تا راست جدید نفتالی بنت و یش عتید یائیر لاپید ضریب خصومت و دشمنی با ایران نقش تعیین کننده‌ای را در افکار عمومی فلسطین اشغالی، بویژه در آستانه انتخابات کنست ایفا می‌کند.

ایران بارها درباره رفتارهای متناقض و تحریک‌کننده در روند مذاکرات هشدار داده و خاطر نشان کرده است که اگر طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.