ماجرای جسم مرموز اسپاگتی شکل روی مریخ چه بود؟ + تصویر

ماه گذشته مریخ‌نورد «استقامت» ناسا تصویری از یک جسم عجیب روی سطح سیاره سرخ به نمایش گذاشته بود که شبیه یک اسپاگتی به‌نظر می‌رسید. حالا یکی از دانشمندان آژانس فضایی آمریکا درباره این جسم عجیب توضیحات بیشتری ارائه کرده و به نظر می‌رسد یکی از قطعات مربوط به فرود مریخ نورد باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، مریخ‌نورد استقامت یا Perseverance در فوریه سال ۲۰۲۱ وارد دهانه جیزرو (Jezero) شد و توسط سیستم EDL خود با احتیاط روی سطح سیاره قرار گرفت. با این حال به نظر می‌رسد سیستم EDL که کوتاه‌شده Entry, Descent and Landing (به معنای ورود، نزول و فرود) است فرود چندان خوبی نداشته و زباله‌های فضایی را در یک منطقه وسیع از مریخ پراکنده کرده است.

زباله‌های فضایی روی سطح مریخ

تاکنون تصاویر بسیار زیادی از این زباله‌ها توسط مریخ نورد ثبت شده‌اند و ناسا می‌گوید که تیم عملیات آن حدود شش زباله مشکوک را در منطقه‌ای به نام Hogwallow Flats ثبت کرده‌اند؛ همان منطقه‌ای که مریخ ‌نورد در حال جمع‌آوری نمونه‌های سنگی آن است و اخیرا یازدهمین نمونه خود را با موفقیت برداشت کرد.

ناسا به طور دقیق توضیح می‌دهد که این جسم شبیه به ریسمان، احتمالا قطعه‌ای از شبکه داکرون (Dacron) است. این قطعه در طول فرود روی مریخ به تنظیم دمای تجهیزات کمک می‌کند. همچنین تیم عملیاتی Perseverance توضیح می‌دهد که این جسم توری خاص تحت تاثیر نیرو بسیار زیادی قرار گرفته و آسیب بسیار زیادی دیده است.

نکته قابل‌توجه دیگر مسافتی است که برخی زباله‌ها در این منطقه طی کرده‌اند. طبق گزارش‌های موجود، سیستم EDL حدود ۲ کیلومتر دورتر از محل کاوش مریخ‌نورد سقوط کرده است. ناسا توضیح می‌دهد که باد شدید این منطقه باعث شده تا زباله‌ها فاصله‌ای به این اندازه را طی کنند. البته مریخ سیاره‌ای به شدت بادخیز است و ناپدید شدن این جسم شبیه به اسپاگتی نشان می‌دهد که برای جابجایی توسط نسیم‌های ملایم این سیاره نیز به اندازه کافی سبک است.

مریخ

البته باید اشاره کرد که ناسا چند روز پس از عکس اول، تصویر دیگری (بالا) را نیز از همان منطقه به اشتراک گذاشته بود که در آن، این جسم مرموز اسپاکتی شکل دیده نمی‌شد.

اگر به کاوش‌های فضایی انجام شده در مریخ یا سیارات دیگر علاقه دارید، اخیرا مدارگرد شناسایی مریخ تصویری خیره‌کننده از تپه‌های شنی مریخ منتشر کرده بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.