رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پشت پرده ماجرای حذف سانروف دنا پلاس

چند ماه قبل بود که ایران خوردو در دعوتنامه‌های ارسالی برای خریداران دنا پلاس اعلام کرد که سقف سانروف این خودرو را حذف کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران خودرو بابت حذف سانروف دنا هزینه‌ای به مشتریان خود پرداخت نکرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از شرق، اما ماجرای حذف سانروف دنا چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ گزارش تحقیق و ‌تفحص مجلس دهم درباره تأمین و خرید مجموعه سانروف می رویم.

در ابتدای شکل گرفتن پروژه داخلی سازی سانروف محصولات ایران خودرو، شرکت آذین‌خودرو اعلام آمادگی می‌کند تا با همکاری یک شرکت تایوانی با پیشنهاد قیمتی ۱۶۷.۷۹ یورو و با در ‌نظر گرفتن همه هزینه‌های ساخت قالب و تکوین و ‌…، نیازهای مجموعه ایران خودرو برای سانروف را تأمین کند و در همین نیز ایران‌خودرو در سال ۹۴ سانروف را به عنوان آپشن جدید خودروی دنا معرفی می‌کند. اما در ابتدای سال ۹۵ مدیریت ارشد ایران‌خودرو تصمیم می‌گیرد تا شرکت دنیای فلز کاسپین به این حوزه ورود پیدا کند.

این شرکت با همکاری یک شریک کره‌ای پیشنهاد قیمت خود را به مبلغ ۱۹۲ یورو، برای هر مجموعه به‌ اضافه هزینه‌های ساخت قالب به میزان ۷۱۲ هزار یورو به میزان خرید ۳۰ هزار قطعه اعلام کرده و این پیشنهاد مورد موافقت مسئولین وقت ایران خودرو قرار می گیرد.

براساس اسناد موجود، در دو مرحله ۶۵۰ هزار یورو به شرکت دنیای فلز پرداخت شده که شرکت مذکور ضمن تحویل‌ ندادن قالب های سانروف دنا به ایران‌خودرو، از تأمین حتی یک مجموعه سانروف نیز عاجز بوده است.

در نهایت شرکت ایران‌خودرو مجبور به حذف آپشن و پرداخت مابه‌التفاوت به مشتریان می‌شود. براساس این گزارش، نحوه ورود شرکت دنیای فلز کاسپین به این بخش از فرایند تأمین مشخص نیست؛ آن ‌هم با اختلاف قیمت ۳۰ یورو بالاتر از شرکت رقیب و پرداخت هزینه‌های ساخت قالب و … .

بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید انجام شده در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از بهای منصفانه این کالا گران‌تر بوده است. لازم به ذکر است براساس اطلاعات مندرج در سایت‌های خبری، شرکت دنیای فلز کاسپین نیز مانند شرکت تجارت پویای آبنوس، متعلق به آقای حسن میرکاظمی (رعیت) از متهمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است که پرونده قضایی ایشان طی ماه های اخیر رسانه ای شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.