رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

محرک اصلی رشد بورس در روزهای اخیر

فصل بهار در حالی پایان یافت که در روز کاری پایانی خردادماه شاخص بورس برای نخستین بار وارد کانال ۱۰۸ هزار واحدی شد و به باور برخی کارشناسان، این موضوع به رشد شرکت های دارای منابع ارزی و ارزمحور برمی گشت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، موج شتابان رشد شاخص بورس از ۲۲ خرداد ماه آغاز شد که رکوردشکنی های پی در پی را را به دنبال داشت، بر این اساس نماگر بازار سرمایه در کمتر از یک هفته از کانال ۹۶ هزار به کانال ۱۰۸ هزار واحدی جهش کرد.حرکت صعودی بورس در روزهای اخیر به حدی بود که در طول عمر ۵۰ ساله بازار سرمایه ایران، سابقه نداشت و بر این اساس، توجه بخش های مختلف اقتصادی و حتی سیاسی را به خود معطوف کرد.

با وجود رشد قابل توجه شاخص بورس که با افزایش قیمت سهام برخی شرکت ها همراه بود، اما برخی گروه های بورسی از قطار پر سرعت رشد شاخص جامانده اند که بر این اساس کارشناسان توصیه می کنند خریداران جدید و تازه وارد، با دقت انتخاب کرده و به سراغ سهام با ارزشی که بازدهی خوبی دارند بروند.ورود نقدینگی جدید، رشد نرخ ارز، افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها، رشد سودآوری و چشم انداز مثبت گروه های بورسی از مهم ترین عواملی هستند که کارشناسان از آنها به عنوان عوامل رشد شاخص بورس نام می برند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که شرکت های دارای منابع ارزی و ارز محور در کانون رشد بورس قرار دارند، گفت: چشم انداز مثبت رشد سودآوری شرکت ها به دلیل افزایش نرخ دلار، بالارفتن «ارزش جایگزینی» شرکت ها و ورود نقدینگی جدید از مهم ترین عوامل جهش بی سابقه شاخص بورس هستند.

«عزت صیادنیا طیبی» درباره علت رشد شاخص بورس در روزهای اخیر افزود: عامل اصلی رشد اخیر شاخص بورس، چشم انداز مثبت به رشد سودآوری شرکت هاست به طوری که انتظار می رود برخی سهم ها تا ۱۰۰ درصد نیز تعدیل مثبت بدهند.این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: افزایش نرخ دلار باعث رشد سودآوری و شناسایی سود جدید برای شرکت ها شده است.

طیبی با بیان این که شرکت های پتروشیمی، فلزات و معدنی، پیش بینی سود بالایی را ارایه کرده اند، اضافه کرد: این دسته از شرکت ها، محصولات خود را به بر اساس نرخ دلار به فروش می رسانند، حتی فروش داخلی آنها نیز بر مبنای نرخ دلار است.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از شرکت های تولیدکننده داخلی اکنون از وضعیت فروش خوبی برخوردار هستند، زیرا کالاهای مشابه خارجی با تفاوت قیمتی خیلی بالاتری وجود دارد که تقاضا برای آنها افزایش یافته است که از جمله آنها می توان به مواد غذایی و لوازم خانگی اشاره کرد که از پتانسیل سوداوری و رشد قیمت برخوردار هستند.

**بالارفتن «ارزش جایگزینی» شرکت ها
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که عامل دیگر رشد سهام، بالا رفتن «ارزش جایگزینی» شرکت ها به دلیل افزایش قیمت دلار است، اضافه کرد: به عنوان مثال، هزینه ساخت یک پالایشگاه ۵۰ هزار بشکه ای یک میلیارد دلار است، که سال گذشته معادل چهار هزار میلیارد تومان بوده، اما امسال به دلیل رشد نرخ دلار و سایر هزینه ها، ارزش ساخت آن به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

طیبی خاطر نشان کرد: این شرایط باعث می شود که شرکت های موجود، ارزشمندتر شده و توجهات به آنها بیشتر شود و به تناسب قیمت سهام آنها افزایش یابد.

وی گفت: البته باید توجه داشت با وجود اینکه شاخص بورس در روزهای اخیر رشد خوبی داشته است، اما قیمت سهام برخی شرکت های بورسی، منفی است که نشان می دهد، توجه فعالان بازار سرمایه به سوی شرکت هایی است که از ظرفیت خوبی سودآوری برخوردار باشند.

**چشم انداز مثبت ادامه سودآوری شرکت ها
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد از بازار در اختیار صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی و پالایشی است و قیمت گذاری آنها بر مبنای دلار و قیمت های جهانی قرار دارد، اکنون چشم انداز مثبتی برای تداوم افزایش سود این نوع شرکت ها وجود دارد.

طیبی درباره چشم انداز رشد شاخص بورس، گفت: درصورت ورود نقدینگی جدید، رشد شاخص بورس تداوم می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که شرکت های ارز محوری که صادرات و فروش داخلی آنها بر مبنای نرخ دلار است، بیشترین رشد قیمت و سودآوری را تجربه کرده اند، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش بازار سهام به این شرکت ها تعلق دارد.

**جاماندن برخی شرکت ها از قطار رشد قیمت ها
این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته برخی شرکت های بورسی در مرحله فعلی از رشد قیمت ها باز مانده اند که به نظر می رسد رشد آنها به مراحل بعدی موکول خواهد شد. به ویژه زمانی که بازار توجه خود را معطوف به ارزش جایگزنی کند و یا رشدی را در بخش املاک داشته باشیم.

**بازیگران مستقل بازار سهام
طیبی درباره رقابت بورس با بازارهای رقیب، افزود: هر کدام از بازارهای بورس، اوراق با درآمد ثابت، دلار و طلا، هر کدام بازیگران مستقل خود را دارند که عده کمی بازیگر مشترک در این بازارها داریم .
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: عده کمی هستند که بتوانند بین این بازارهای موازی، حرکت کرده و نوسان بگیرند.

وی ادامه داد: نقدینگی جدیدی نیز که در روزهای اخیر وارد بازار سرمایه شده، متعلق به آن دسته از فعالان بازار سرمایه است که پول خود را به طور موقت به بخش هایی مانند بانک ها و یا صندوق های سرمایه گذاری منتقل کرده بودند و اکنون به محض فراهم شدن شرایط، دوباره نقدینگی خود را وارد سهام کردند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها، هنوز رشد خود را کامل نکرده و تلاش می کند که خود را به سایر بازارها برساند.

**تازه واردان، هیجان زده خرید نکنند
رشد قابل توجه شاخص بورس در روزهای اخیر باعث شده است که افرادی که شناخت چندانی از بورس ندارند، تمایل داشته باشند که سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

اگرچه ورود سرمایه های جدید به بورس، برای بازار سرمایه و مردم می تواند، جذاب و سودآور باشد، اما در صورت، سرمایه گذاری اشتباه و نادرست، نه تنها سودی عاید سرمایه گذاران نخواهد شد، بلکه امکان دارد که سرمایه های آنها را نیز بر باد دهد.

بر این اساس، کارشناسان توصیه می کنند که افراد علاقه مند بویژه تازه واردان از مشورت کارشناسان استفاده کرده و یا در صندوق های سرمایه گذای فعال در بورس سرمایه گذای کنند تا ریسک های آنها پوشش داده شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این باره گفت: همواره در بازار سرمایه با تحلیل های صحیح می توان سود مناسبی شناسایی کرد.

وی به اقدامات لازم برای کاهش ریسک های سرمایه گذاری در شرایط صعودی بازار سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: نخستین اصل سرمایه گذاری تشکیل سبدی از سهام است. با تشکیل سبد سهام تعادل لازم در هنگام کاهش و افزایش قیمت سهام ایجاد و ریسک سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کنترل می شود.

شاپور محمدی به سرمایه گذاران گفت: ضروری است سرمایه گذاران و علاقه مندان به بازار سرمایه از مشاوران متخصص، کارگزاران، شرکت های مشاوره و کارشناسان خبره برای خرید سهام مشورت و راهنمایی بگیرند و به شایعات و سیگنال های سودجویان توجه نکنند.

شاخص بورس در آخرین روز کاری فصل بهار (چهارشنبه) با رشد ۲ هزار و ۳۶۸ پله ای، رکورد ۱۰۸ هزار و ۸۷۲ واحدی را ثبت کرد.

در معاملات آن روز ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و ۲ میلیارد ریال در ۱۳۳ هزار و ۵۰۸ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۷۲۷ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۷۴ واحد بالا رفت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۲۶ واحد رشد کرد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

همچنین شاخص آزاد شناور ۲ هزار و ۱۵۴ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و ۸۳۵ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و ۲۳۵ واحد رشد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.