رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

معاملات اسکالپینگ چیست؟

معاملات اسکالپینگ یک شیوه معاملاتی، که هدف آن بهره بردن از تغییرات بسیار کم قیمت است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

معاملات اسکالپینگ یک شیوه معاملاتی است که هدف آن بهره بردن از تغییرات بسیار کم قیمت است. در این نوع معامله تریدر باید استراتژی بسیار قوی در زمینه خروج از معامله داشته باشد؛ زیرا یک ضرر بزرگ در این نوع ترید تمامی سودهای کوچک قبلی تریدر را از بین می‌برد.

روش اسکالپینگ در تایم فریم‌های کوتاه مدت انجام می‌شود. تحلیل در این تایم فریم‌ها (معمولا از ۱ دقیقه تا ۳۰ دقیقه) بسیار دشوار است. پس این نوع تریدرها یا به اصطلاح اسکالپر (Scalper)ها، بسیار زود از بازار خارج می‌شوند؛ حتی در برخی پوزیشن‌ها کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشند.

همچنین گذاشتن حد ضرر بیشتر وقت‌ها به ضرر تریدر تمام می‌شود. زیرا قیمت نوسان زیادی دارد و اغلب با حد ضرر برخورد می‌کند و سپس به مسیر قبلی خود باز می‌گردد. پس باید تحلیل قوی و قدرت تصمیم گیری سریعی داشته باشید. پس از آزمون و خطا در این روش، کم کم متوجه می‌شوید که پوزیشن ضرر خود را در کجا ببندید یا حد ضرر خود را کجا قرار دهید. اما در کل ریسک این روش بسیار بیشتر از ریوارد آن است. این نوع معاملات نیازمند این هستند که مدام پشت سیستم باشید تا در مواقع لزوم بتوانید تصمیمات سریعی بگیرید.

داشتن ابزاری مناسب از قبیل آمادگی همیشگی، دسترسی دائمی به صرافی یا کارگزاری و استقامت برای انجام دادن بسیاری از معاملات، برای موفقیت این استراتژی لازم است.

در اسکالپینگ معمولا چند تارگت برای حد سود در نظر گرفته می‌شود (معمولا ۳ تارگت). بیشتر پوزیشن‌ها با برخورد به تارگت اول حرکت را تکمیل می‌کنند اما فروش برخی دیگر ادامه می‌یابد.

پس از تارگت اول، مدیریت ریسک راحت‌تر انجام می‌شود و با حرکت دادن حد ضرر در زیر تارگت اول این کار انجام می‌شود. کسی که از استراتژی اسکالپینگ استفاده می‌کند، قصد دارد قبل از خروج از پوزیشن، تا حد امکان سودهای اندک داشته باشد. این روش دقیقا بر خلاف طرز فکر “برای سوددهی باید زمان بیشتری گذاشت” است.

اسکالپینگ زمانی به نتیجه می‌رسد که تعداد کسانی که سود می‌کنند زیاد باشد؛ اما اسکالپرهای کمی هستند که سود فراوان نصیبشان می‌شود. این روش را می‌توان یکی از سریع‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین استراتژی‌های ترید نامید.

نکاتی که در اسکالپینگ باید حتما به خاطر داشته باشید:

کم کردن ریسک : همیشه سعی کنید در نقاطی از بازار که کمتر مورد توجه عموم مردم است کار کنید. این کار احتمال وقوع یک ضرر بزرگ را کاهش می‌دهد.

انجام تریدهای کوچک‌تر، راحت‌تر است : هر چه تغییرات قیمت بیشتر باشد، عدم توازن عرضه و تقاضا هم باید بیشتر باشد. برای مثال تغییر قیمت ۱۰ سنتی سهام بسیار راحت‌تر از تغییر ۱ دلاری آن اتفاق می‌افتد.

تغییرات کوچک نسبت به تغییرات بزرگ بیشتر تکرار می‌شوند : حتی در بازارهای نسبتاً راکد، حرکات کوچک بسیاری وجود دارد که یک اسکالپر می‌تواند از آن بهره ببرد.

عوامل مؤثر در اسکالپینگ

معمولا عوامل زیادی در استفاده از هر نوع استراتژی ترید تاثیر‌گذار است. در اینجا به چند عامل بسیار مهم در انجام ترید با استفاده از استراتژی اسکالپینگ می‌پردازیم:

حجم معاملات (Trade Volume)

حجم معاملات یک بازار بر عملکرد اسکالپینگ تاثیر می‌گذارد، میزان گسترش هر کالا در بازار مربوط به خودش، با توجه به میزان محبوبیت آن متفاوت است. در نتیجه هرچه حجم معاملات آن کالا بیشتر باشد، میزان گستردگی آن نیز بیشتر خواهد بود. با این که استفاده از اسکالپینگ در بازارهایی که نقدینگی بیشتری دارند مناسب‌تر است، اما همیشه افرادی هستند که پیش‌بینی قیمت در آینده را دشوار می‌سازند.

نوسان

برخلاف دیگر تریدر‌ها، کسانی که از اسکالپینگ استفاده می‌کنند، به ترید محصولاتی که دارای نوسان بسیار کمی هستند می‌پردازند. برای مثال اگر قیمت محصولی در طول روز تغییر زیادی نداشته باشد، اسکالپرها با قرار دادن تعداد زیادی معامله می‌توانند سود مناسبی دریافت کنند؛ بدون این که نگران تغییر ناگهانی قیمت باشند.

بازه زمانی (Timeframe)

اسکالپرها در یک بازه زمانی بسیار کوتاه کار می‌کنند (معمولا از ۱ دقیقه تا ۳۰ دقیقه) و به دنبال سود بردن از امواج بازار هستند که گاهی اوقات آنقدر بازه زمانی کوچک است که در نمودار یک دقیقه‌ای دیده می‌شود. این کار می‌تواند تعداد معامله در یک روز را به حداکثر برساند و در نتیجه سود مناسبی برای تریدرهای آن به ارمغان داشته باشد.

مدیریت ریسک

برخلاف روشی که تریدرهای ترند استفاده می‌کنند، تریدرهای اسکالپینگ به جای انجام یک ترید بسیار بزرگ و با مبلغ زیاد، تعداد زیادی معامله کوچک در طول یک روز انجام می‌دهند. حتی در این روش نیز تریدر ممکن است که تعداد زیادی، ضرر کوچک داشته باشد. پس کسانی که از اسکالپینگ استفاده می‌کنند، باید از مدیریت ریسک بسیار قوی برخوردار باشند.

استفاده از اسکالپینگ به عنوان یک گزینه کمکی

تریدرهایی که در بازه‌های زمانی بلندمدت معامله می‌کنند، از اسکالپینگ به عنوان یک گزینه کمکی برای ترید استفاده می‌کنند. بهترین زمان استفاده از آن هم زمانی است که بازار به اصطلاح قفل شده و تنها در یک محدوده بسیار باریک نوسان دارد. زیرا در این مواقع امکان سوددهی در بازه زمانی زیاد وجود ندارد و تریدرها برای کسب درآمد به ترید در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه ترغیب می‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که تریدرهای دیگر، به سمت استفاده از اسکالپینگ روی می‌آورند، وجود مفهومی با اصطلاح چتر (umbrella) است. این رویکرد به یک تریدر اجازه می‌دهد تا مبنای هزینه خود را بهبود ببخشد و سود را به حداکثر برساند. این گونه تریدرها به روش زیر عمل می‌کنند:

تریدر یک پوزیشن بلندمدت باز می‌کند
در حالی که این پوزیشن باز است، تریدر دست به معاملات کوتاه مدت در همان جهت و با استفاده از استراتژی اسکالپینگ می‌زند
بر اساس تنظیمات خاص، از هر سیستم معاملاتی می‌توان برای اسکالپینگ استفاده کرد. از این نظر‌، اسکالپینگ می‌تواند نوعی روش مدیریت ریسک نیز تلقی شود.

نکاتی که یک اسکالپر تازه‌کار باید بداند

برای شروع به ترید کردن موانع چندانی وجود ندارد. بنابراین افراد زیادی از استراتژی‌های معاملات روزانه و اسکالپینگ برای شروع کار استفاده می‌کنند. کسانی که به تازگی وارد عرصه تجارت شده‌اند و می‌خواهند از روش اسکالپینگ استفاده کنند، باید بررسی کنند تا ببینند آیا این روش متناسب با شخصیت آنها هست یا خیر؛ زیرا برای انجام این کار به نظم و انضباط زیادی نیاز است. تریدرها باید تصمیمات سریع بگیرند، فرصت‌ها را کشف کنند و دائماً روی صفحه قیمت‌ها نظارت کنند.

گفته می‌شود اسکالپینگ بهترین استراتژی تجاری برای تازه کارها نیست؛ زیرا شامل تصمیم‌گیری‌های سریع، نظارت مداوم بر مواضع و پیگیری زیاد است. با این حال، هنوز چند نکته وجود دارد که می‌تواند به اسکالپر‌های تازه کار کمک کند.

اجرای دقیق

یک تازه‌کار باید برای اجرای دقیق سفارشات تسلط کامل را داشته باشد. انجام یک سفارش با تأخیر، می‌تواند سود کمی را به دست آورد یا حتی منجر به ضرر شود.

از آنجا که حاشیه سود در اسکالپینگ محدود است، اجرای سفارش باید دقیق باشد. برای این کار حتما باید دسترسی مستقیم به کارگزاری یا صرافی را داشته باشید.

هزینه

یک اسکالپر تازه کار باید مطمئن باشد که هنگام انجام معاملات، هزینه‌ها را به طور کامل حساب کرده باشد. زیرا در اسکالپینگ، در طول هر روز، امکان انجام بیش از ۱۰۰ معامله وجود دارد. پس باید همیشه در نظر داشته باشید که در این نوع خرید و فروش سود شما وابستگی زیادی به هزینه کارمزد دارد.

این امر انتخاب صرافی آنلاین مناسب را بسیار مهم می‌کند. زیرا صرافی نه تنها باید امکان دسترسی مستقیم به کاربر را داشته باشد، بلکه باید میزان کارمزدش نیز کم باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که امکان استفاده از این روش در همه صرافی‌ها و کارگزاری‌ها وجود ندارد.

ترید کردن

شناخت روند حرکتی یک بازار به تریدر کمک می‌کند که در چه لحظاتی دست به خرید و فروش بزند. یک فرد تازه کار نیاز به درک نبض بازار دارد و هنگامی که یک اسکالپر به این درک برسد،‌ سودآوری با استفاده از این روش نیز آسان‌تر می‌شود.

یکی از روش‌های که اسکالپرها انجام می‌دهند، ترید برخلاف جهت بازار است که این روش اصلا به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود. برای تشخیص روند بازار، می‌توانید تایم فریم‌های بالاتر را نگاه کنید.

تحلیل تکنیکال

اسکالپرهای تازه‌کار برای این که بتوانند در بازار رقابت کنند، باید با روش‌های تحلیل تکنیکال آشنا باشند.

این امر به ویژه در بازارهای امروزی که تحت سلطه تجارت فرکانس بالا و همچنین استفاده روز افزون از استخرهای سیاه (Dark pools) است، بسیار مهم است.

میزان نقدینگی

به عنوان یک تکنیک، اسکالپینگ نیاز به تصمیمات مکرر ورود و خروج در یک بازه زمانی کوتاه دارد. استفاده از چنین تکنیکی فقط در صورت اجرا شدن سفارشات قابل استفاده است که این امر مستقیما به میزان نقدینگی آن مرتبط است.

هرچه تعداد تریدها بیشتر باشد، وابستگی آن به نقدینگی بیشتر می‌شود.

نظم و انضباط

به عنوان یک اصل، بهتر است همه تریدها را در طول یک روز کاری ببندید و آنها را تا روز بعد ادامه ندهید. به عنوان یک توصیه، شما می‌توانید برای خود انتخاب کنید که مثلا از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر ترید می‌کنم و یا برای خود برنامه‌ای مشخص کنید که روزانه ۱۰ ترید باز کنید و نه بیشتر. این کار در اوایل در شما طمع ایجاد می‌کند؛ اما به هر طریقی که می‌توانید، باید جلوی این طمع را بگیرید و به اصول خود پایبند باشید. زیرا متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد.

اسکالپینگ مبتنی بر استفاده از فرصت‌های کوچک است که در بازار وجود دارد و یک اسکالپر نباید به خاطر احتمال افزایش سود، این اصل را زیر پا بگذارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.