رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

میزان پرداختی یارانه ها از ابتدا اشتباه بود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری گفت: میزان پرداختی یارانه از ابتدای اجرای این قانون اشتباه بود.

علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار قانون اساسی حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: درباره پول های آزاد شده و مابه‌التفاوت نرخ ارز باید بگویم که کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس باید رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را بخواهند و این موضوع را پیگیری کنند. وی درباره چگونگی هزینه‌ کرد حاصل از درآمد یارانه‌ها افزود: از ابتدا این قانون یارانه‌ها درست اجرا نشد و مبلغی که به عنوان یارانه نقدی به خانوارها تعلق گرفت، مبلغ بالایی بود که با قانون هم جور درنمی‌ آمد.
میزان پرداختی یارانه

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آن زمان محاسبه می کردیم که به هر نفر بیشتر از ۱۵ الی ۱۸ هزار تومان یارانه نقدی تعلق نمی‌ گیرد، تصریح کرد: اما با مبلغ ۴۵ هزار تومان اجرای آن را شروع کردند که اشتباه بود و طبیعی است دیگر نمی‌توانستند این مبلغ را کاهش دهند، لذا سهم تولید، کشاورزی و دیگر موارد داده نشد.
مطهری با بیان اینکه در قوانین اخیر، مجلس دست دولت را برای محدود کردن پرداخت های نقدی یارانه‌ها باز گذاشته و آن را منحصر به ضعفا کرده است، اظهار داشت: شخصا معتقد بودم که یارانه نقدی باید به خانوارهایی منحصر شود که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و دیگر مراکز بازتوانی هستند؛ اما الان دست دولت باز است و می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: باید با نظارت مجلس این کار محقق شود.
بر پایه این گزارش؛ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری در اخطار اصل ۵۳ قانون اساسی افزود: براین اساس، دریافت های دولت باید در حساب خزانه ‌داری کل متمرکز شود و همه برداشت ها نیز در حدود اختیارات مصوب مجلس است.
وی افزود: به تازگی اتفاقاتی در حال رخداد است که از دولت می‌خواهم در رابطه با مابه‌التفاوت قیمت ارز و نیز هزینه‌ کرد آزاد سازی حدود ۶ تا ۸ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در عمان و نیز هزینه‌کرد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها گزارشی به مجلس ارائه دهد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: انتظار داریم که گزارش دقیقی از سوی دولت به مجلس درباره نحوه هزینه‌کرد آزادسازی پول های بلوکه شده ارائه شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت های نهم، دهم و یازدهم گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب مجلس است و انتظار داریم که درآمدهای آن نیز مشخص شود؛ البته براساس قانون درآمدهای آن مشخص شده است.
سلیمی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها، در دولت های قبل و این دولت اجرا نشده است و مجلس نیز به وظایفش عمل نمی‌کند، اظهار داشت: آمارهای متناقضی از مراجع مربوطه درباره نحوه هزینه‌ کرد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها منتشر می شود و مرکز پژوهش های مجلس، معاونت راهبردی رئیس جمهوری و مرکز آمار کشور درباره درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها آمارهای متناقضی ارائه می‌دهند.
وی هدف از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکردن یارانه به ثروتمندان دانست و افزود: متاسفانه هم در این دولت و هم دولت های قبل به دلیل ملاحظات سیاسی، رای و اینگونه موارد، ملاحظه هایی شده است.
این نماینده مجلس گفت: متاسفانه سهم صنعت و کشاورزی از قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نمی‌شود و تولیدکنندگان با مصیبت‌های فراوانی روبرو هستند و کسی هم گزارش دقیق و شفافی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها ارائه نمی‌ کند درعین حال مجلس محرم اسرار است و اگر نمایندگان نمی‌توانند و به قانون نیز عمل نمی کنند، ما به چه دلیل بر کرسی‌های مجلس نشسته‌ایم؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.