رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نشانه های تله رهاشدگی چیست؟

در این مطلب درباره تله رهاشدگی که یکی از ۱۸ تله اصلی زندگی روانی ماست، توضیح می دهیم و از نشانه های آن می گوییم.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که می گویید نسبت به عشق بدبین هستید، اما در عین حال، سابقه روابطی را دارید که پس از پایانشان بسیار آسیب دیده اید؟ آیا می‌ توانید بگویید که شک دارید کسی را پیدا کنید که شما را دوست داشته باشد، اما در عین حال مدام آرزو می‌ کنید که این اتفاق بیفتد؟ البته ممکن است به آرزویتان ادامه دهید، اگرچه فراموش نکنید که در گذشته چقدر صدمه دیده اید. این یک پارادوکس است.

اگر در روابط عاشقانه خود احساسات زیادی را تجربه می کنید و پس از پایان آنها درد شدید و فقدان عمیقی را احساس می کنید، ممکن است طرحواره رها شدگی را داشته باشید. اگر چنین است، احتمالاً در تمام زندگی خود این نوع شدت عاطفی را در روابط نزدیک احساس کرده اید. ممکن است از دوستان یا خانواده‌تان در مورد اینکه چقدر «حساس» هستید، اظهار نظر کرده باشند که واقعا این اظهارنظرها منصفانه یا مهربانانه نبوده‌ اند.

در واقع، ممکن است دلایل نسبتا واضحی وجود داشته باشد که شما این احساس را در روابط نزدیک خود تجربه می کنید. اما مشکل این است که این احساس می تواند بر دیدگاه شما نسبت به عشق تأثیر بگذارد. به گونه ای که تلاش های صادقانه شما برای یافتن آن را خراب کند.

اگر در یک رابطه هستید، نگرانی و ناامنی شما می تواند مردم را از خود دور کند. این خود تخریبی ناخواسته می تواند منجر به افسردگی و اضطراب، انزوا و اجتناب شود. اما راه هایی برای غلبه بر تله وجود دارد.

ریشه های تله رهاشدگی چیست؟

ما طبیعتاً به دنبال یافتن یک توضیح واحد و واضح برای درد خود هستیم. شخصیت‌های دنیای کامیکس مارول همگی در داستان‌های اصلی خود تروماهایی را دارند که توضیح می‌ دهد آن‌ ها چه کسی هستند. اما، برای افراد واقعی، همیشه به این سادگی نیست.

طرحواره رها شدگی می تواند تا حدی از خلق و خوی ما خارج شود و ناشی از دوران کودکی و گسست در دلبستگی ایمن باشد. معمولاً ترکیبی از هر دو است. اغلب، طرحواره رها شدگی می تواند ناشی از دوره های غفلت والدین، حواس پرتی، یا جدایی در یک دوره پیش کلامی در دوران کودکی شما باشد. تجربه ای که در دو سال اول شما به وجود آمده در ایجاد این طرحواره بسیار موثر است.

تنها بودن و احساس رها شدن در کودکی یکی از دردناک ترین تجربیاتی است که یک انسان می تواند تجربه کند. شما نیاز عمیقی دارید که دیگران ازتان مراقبت کنند و یک سطح بیولوژیکی از وابستگی برای زنده ماندن دارید. اینکه احساس کنید مراقب خود را از دست داده اید وحشتناک است و مانند افتادن در چاهی است. این تجربه می تواند ناشی از غفلت آشکار والدین باشد، اما همچنین دوره بیماری والدین، افسردگی، یا جدایی هم تاثیر گذار است.

نشانه های تله رهاشدگی چیست؟

شما باور نمی کنید که دوباره می توانید عشق را پیدا کنید، اما اگر فرصتی پیش بیاید، ناامید عمل می کنید.

احساس می کنید کسی را در زندگی خود ندارید که به شما اهمیت دهد.

وقتی مردم می روند، شما بهم میریزید و دلجویی نمی کنید.

شما مشغول این نگرانی هستید که مردم شما را ترک کنند و در رفتارها و تعاملات کوچک به دنبال نشانه هستید.

وقتی از کسی چیزی نمی شنوید مضطرب می شوید و بیش از حد فکر می کنید، بنابراین چیزهایی مانند پیامک می تواند شما را دیوانه کند.

وقتی از کسی چیزی نمی شنوید، با خشم یا عصبانیت شگفت انگیز واکنش نشان می دهید.

چگونه درد ناشی از تبه رهاشدگی را کاهش دهیم؟

گذشته خود را درک کنید

در مورد مقابله با هر طرحواره ای میتوانید از این روش استفاده کنید. اگرچه ممکن است تجربه آشکاری از رها شدگی در دوران کودکی شما وجود نداشته باشد، اما بازتاب آن ممکن است نشان دهد که چگونه این طرحواره در طول زندگی شما نقش داشته است.درک کردن به فاصله گرفتن از آن و خودآگاهی بهتر کمک می کند.

به محرک های خود توجه کنید

وقتی از کسی چیزی نمی شنوید؟ وقتی احساس می‌کنید کسی توجه نمی‌کند؟ وقتی نسبت به عشق بدبین یا بدبین هستید؟ به این محرک ها توجه کنید.

به دنبال نشانه هایی در رفتار خود باشید

به زمانی که احساس خشم، رنجش، نگرانی یا هراس می کنید، توجه کنید.

روی خودتان کار کنید

برای افرادی که با طرحواره رهاشدگی مواجه هستند، ممکن است سخت باشد که باور داشته باشند دنیا آنچه را که نیاز دارید به آنها می‌ دهد. اما با شروع از سنین پایین، ممکن است در ایجاد عزت نفس و دیدگاه و عادات مراقبت از خود دچار مشکل شده باشید. با بهبود توانایی خود در توجه به نیازهای عاطفی خود، می توانید بر ناامنی شدیدی که در روابط احساس می کنید غلبه کنید.

روزانه از این ابزارها استفاده کنید

هر روز از یک ژورنال برای ردیابی حالات و نیازهای خود استفاده کنید و به خود فرصت دهید تا احساسات خود را بیان کنید. چالش این است که سعی کنید به نیازهای خود با صدای کسی که اهمیت می دهد پاسخ دهید. در حین ثبت خاطرات، درگیر خودگویی باشید. از فلش کارت ها استفاده کنید: یادداشتی را برای خود بنویسید تا به شما یادآوری کند که چگونه می توانید از خود مراقبت کنید تا از این احساسات عبور کنید. در حال حاضر روی بهترین دوست خود بودن تمرکز کنید.

درمان را در نظر بگیرید

تله رهاشدگی واقعا چالش برانگیز است و می تواند شما را با دردهای زیادی مواجه کند. کار کردن با یک درمانگر برای کمک به تحمل این بار می تواند تحول آفرین باشد.

به خودتان سخت نگیرید

بد نیست حساس باشید و احساسات شدید داشته باشید.هر کسی که تجربه زندگی شما را داشته باشد احتمالاً همین واکنش ها را خواهد داشت.شما فقط بر روی غلبه بر تجربیاتی کار می کنید که برخی از نیازهای عاطفی خاص را برای شما به همراه داشته است. شما قطعا لایق عشق و روابط سالم هستید.

در آخر باید گفت که زمانی که در حال غلبه بر چالش ها هستیم، خوب است که گاهی اوقات احساس غرق شدن و درماندگی کنیم. شما مجبور نیستید در بدبینی و تلخی فرو بروید. اجازه دهید این واکنش ها مانند امواج بیایند و بروند و خود را به بزرگسالی سالم و دلسوز برگردانید که می توانید برای کودک درونی که احساس ترس می کند، باشید. واقعا ممکن است.

نویسنده: Richard Brouillette, LCSW
مترجم: سحر سادات زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.