رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نفخ صبحگاهی چه دلیلی دارد و درمان آن چیست؟

نفخ صبحگاهی شکم از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است و شدت‌های متفاوتی دارد؛ گاهی فقط به صورت دوره‌ای باعث ایجاد تورم و ناراحتی معده می‌شود و گاهی هم می‌تواند حادتر بوده و معده درد و علائم جدی‎‌تری با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، برای جلوگیری و یا برطرف نمودن نفخ صبحگاهی، باید ابتدا علت آن را پیدا کنید. با یافتن علت می‌توان تشخیص داد که چه تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان باید اعمال شود.

اگر بعد از اعمال تغییرات، مشکل شما ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق‌تر آن مشخص شود.

دلیل نفخ صبحگاهی

نفخ صبحگاهی معده می‌تواند ریشه در فعالیت‌های شما در طول شب یا حتی روز قبل داشته باشد. گاهی میزان تحرک و چیزهایی که می‌خوریم می‌توانند منجر به تجمع گاز در معده، یبوست و حتی تورم و احتباس مایعات شوند. اینگونه نفخ‌ها با یک تغییر ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی قابل پیشگیری‌اند.

درمان نفخ صبحگاهی

اگر به پزشک مراجعه کردید و او به شما گفت که علت نفخ شکم شما به مشکل زمینه‌ای و بیماری خاصی مربوط نیست، شاید بتوانید با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود، آن را درمان کنید. بیشتر این تغییرات را باید از شب یا روز قبل ایجاد کنید تا در صبح روز بعد دچار نفخ نشوید.

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی برای درمان نفخ صبحگاهی

افزایش مصرف آب می‌تواند باعث کاهش نفخ شود، اما نوشیدن دمنوش‌های گیاهی علاوه بر آبرسانی، خواص درمانی متعددی را به همراه دارد. این دمنوش‌های گیاهی برای درمان نفخ صبحگاهی استفاده می‌شوند: دمنوش زیره سیاه، دمنوش بابونه، دمنوش زردچوبه، دمنوش گشنیز، دمنوش رازیانه و دمنوش نعناع تند.

استفاده از آنزیم‌های گوارشی

در صورتی که علت نفخ شما به کمبود آنزیم‌های گوارشی مربوط باشد، مکمل‌هایی وجود دارند که حاوی آنزیم‌های گوارشی هستند و با استفاده از آنها می‌توان مشکل را رفع کرد. آنزیم‌های گوارشی برای تجزیه و دریافت مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها ضروری هستند و باعث شکسته شدن مواد غذایی می‌شوند. اگر دچار کمبود این آنزیم‌ها باشید، ممکن است مواد غذایی به اندازه کافی تجزیه نشوند و شما را دچار نفخ کنند.

ورزش منظم

ورزش منظم به بهبود هضم غذا کمک کرده و نفخ را کاهش می‌دهد. البته این موضوع به این معنا نیست که سایر فعالیت‌های روزانه تأثیری در بهبود نفخ ندارند. حتی انجام پیاده‌روی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از غذا نیز نفخ مزمن را کاهش می‌دهد.

نفخ صبحگاهی، لزوماً نگران‌کننده نیست. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند نفخ‌های جزئی را درمان کند. با این حال، اگر این تغییرات را ایجاد کردید اما همچنان صبح‌ها با نفخ معده از خواب بیدار شدید، باید به پزشک مراجعه کنید و مورد معالجه قرار بگیرید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.