رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نگاهی به آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر و حواشی پیرامون آن

در این مطلب به مرور فیلم های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر و حواشی پیرامون آن خواهیم پرداخت.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ در چند روز گذشته دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ این جشنواره را معرفی کرد. کمی بعد از اعلام اسامی فیلمهای این بخش، حاضران و غایبان جشنواره به چشم آمدند و مورد بحث اهالی سینما و رسانه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

برای بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم در نظر گرفته شده است تا مورد داوری هیات داوران جشنواره قرار بگیرند. اما در این میان بسیاری از آثاری که سودای رسیدن به این مسابقه سالیانه را داشتند به دلیل آماده نبودن نتوانستند حضور پیدا کنند. برخی از فیلم های دیگر که نیز احتمال بسیار میرفت تا در میان آثار منتخب قرار گیرند با کمال تعجب انتخاب نشدند. به هر حال سلیقه هیات داوران هر کدام از جشنواره های فیلم فجری که تاکنون برگزار شده، متفاوت است و همین موضوع از جذابیت های این جشنواره به شمار می رود. البته لازم به ذکر است که لیست ارائه شده قطعی نیست و ممکن است آثار دیگری جایگزین این فیلم ها و یا به لیست اضافه شوند.

با ما همراه باشید تا با نگاهی به آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر، حاضران و غایبان این جشنواره را مورد بررسی قرار می دهیم.

حاضران چهلمین جشنواره فیلم فجر

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ جشنواره انتخاب شدند که در میان آنها نام آثار محمدحسین مهدویان، حسین نمازی،‌ مسعود کیمیایی و بهروز شعیبی به چشم میخورد. در ادامه به مرور آثار راه یافته به جشنواره می پردازیم.

فیلم ۲۸۸۸

فیلم ۲۸۸۸ فیلمی در ژانر دفاع مقدس است و داستان متفاوتی را از روزهای جنگ تحمیلی برای مخاطبان تعریف می کند. این فیلم به کارگردانی کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری و تهیه کنندگی کیوان علی محمدی است.

فیلم بدون قرار قبلی

بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی اجتماعی است که از یکی از آثار مصطفی مستور الهام گرفته شده است. محمود بابایی تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

فیلم برف آخر

برف آخر داستان زندگی یک دامپزشک را روایت می کند. این فیلم به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه کنندگی حسن مصطفوی است.

فیلم بی‌ رویا

بی رویا فیلمی به کارگردانی آرین وزیردفتری است که داستان دختری بی نام و نشان را روایت می کند که وارد زندگی زوجی می شود و اتفاقات عجیبی را رقم میزند. تهیه‌ کنندگی این فیلم را سعید سعدی و هومن سیدی انجام داده اند.

فیلم بی‌ مادر

بی مادر فیلمی اجتماعی است که امیر آقایی،‌ میترا حجار و پژمان جمشیدی در آن نقش آفرینی می کنند. سید مرتضی فاطمی نویسندگی و کارگردانی این فیلم را به عهده داشته است.

فیلم بیرو

بیرو داستان زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی کشورمان را روایت می کند. این فیلم به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر است.

فیلم خائن‌ کشی

فیلم خائن کشی اثر مسعود کیمیایی در ژانر تاریخی است و گذری بر ماجرای ملی شدن نفت دارد. مهران مدیری، سارا بهرامی، امیر آقایی و پانته آ بهرام از بازیگران این فیلم هستند. علی اوجی تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته است.

فیلم درب

درب فیلمی از سید هادی محقق است و به روایت داستان مامور برقی می پردازد که می خواهد برق خانه ای دورافتاده را وصل کند. سید رضا محقق تهیه کننده این فیلم است.

فیلم دسته دختران

دسته دختران روایتی از حضور زنان و دختران در حماسه خرمشهر دارد. این فیلم به کارگردانی منیر قیدی و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری است.

فیلم شادروان

حسین نمازی با فیلم شادروان به تهیه کنندگی عباس نادران در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. این فیلم به داستان یک خانواده حاشیه نشین میپردازد و ملودرامی اجتماعی را از آن خلق می کند.

فیلم شب طلایی

شب طلایی اثری از یوسف حاتمی کیا است که تهیه کنندگی آن را پدرش ابراهیم حاتمی کیا بر عهده دارد. اطلاعات چندانی از این فیلم در دست نیست و باید منتظر ماند در جشنواره به تماشای آن نشست.

فیلم شهرک

علی حضرتی با فیلم شهرک در این دوره از جشنواره شرکت کرده است. ساعد سهیلی و شاهرخ فروتنیان از بازیگران مطرح این فیلم هستند و علی سرتیپی نیز تهیه کنندگی این اثر را انجام داده است.

سیمرغفیلم صورت فلکی

صورت فلکی تازه ترین اثر حسین دارابی است که در جشنواره فجر امسال حضور دارد. این فیلم به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه است. مریلا زارعی و بهروز شعیبی در این درام اجتماعی و خانوادگی نقش آفرینی میکنند.

فیلم ضد

فیلم ضد از دیگر آثار سیاسی و تاریخی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد. امیرعباس ربیعی کارگردانی و محمدرضا شفیعی تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.

فیلم علفزار

علفزار در ژانر اجتماعی ساخته شده و داستان یک پرونده قضایی را روایت می کند. کاظم دانشی کارگردان و بهرام رادان تهیه کننده این اثر است. پژمان جمشیدی و سارا بهرامی از بازیگران شاخص این فیلم هستند.

فیلم لایه‌ های دروغ

لایه های دروغ یک فیلم اکشن و محصول مشترک ایران و فنلاند است. این فیلم به کارگردانی رامین سهراب و تهیه کنندگی او به همراه محسن صرافی است.

فیلم ماهان

ماهان روایتی از زندگی یک بازیگر تئاتر است که با سرطان دست و پنجه نرم می کند. همایون ارشادی، رامین ناصر نصیر و امیررضا نظری از بازیگران این فیلم هستند. حمید شاه‌ حاتمی کارگردانی این فیلم و علی شاه‌ حاتمی تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.

فیلم مرد بازنده

محمدحسین مهدویان اینبار با فیلم مرد بازنده پا به میدان جشنواره فجر گذاشته است. امیر بنان و کامران حجازی تهیه کنندگی این اثر را انجام داده اند و تاکنون اطلاعات چندانی از این فیلم درز نکرده است.

فیلم ملاقات خصوصی

پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر در درامی عاشقانه به نام ملاقات خصوصی به نقش آفرینی می پردازند. این اثر به کارگردانی امید شمس است و امیر بنان تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

فیلم موقعیت مهدی (باکری)

هادی حجازی فر اینبار در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده و به روایت بخشی از زندگی شهید مهدی باکری در هشت سال دفاع مقدس می پردازد. حبیب الله والی نژاد تهیه کننده این اثر است.

فیلم نگهبان شب

رضا میرکریمی کارگردان و تهیه کننده پر سیمرغ جشنواره فجر امسال با فیلم نگهبان شب در این رویداد شرکت کرده است.

فیلم نمور

به آخرین اثری که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، رسیدیم. فیلم نمور به کارگردانی داوود بیدل و تهیه کنندگی سید یاسر جعفری است. محمدرضا علیمردانی، باربد بابایی، سمیرا حسن پور و نسیم ادبی در این اثر نقش آفرینی می کنند.

غایبان چهلمین جشنواره فیلم فجر

قبل از معرفی آثار راه یافته به جشنواره، اسامی فیلم هایی مطرح بود که انتظار می رفت در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا کنند و در معرض داوری هیات داوران قرار گیرند اما به دلایل مختلفی این آثار یا به این دوره از جشنواره نرسیدند یا انتخاب نشدند. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

فیلم برادران لیلا

برادران لیلا اثر سعید روستایی به دلیل ادامه فیلمبرداری و مشخص نبودن زمان اتمام فیلم به این دوره از جشنواره نرسید و ترانه علیدوستی بازیگر این فیلم برای نهمین سال متوالی در این جشنواره حضور نخواهد داشت.

فیلم جنگ جهانی سوم

جنگ جهانی سوم اثر کمدی هومن سیدی نیز به دلیل مشابه فیلم برادران لیلا در این دوره از جشنواره حضور ندارد.

فیلم شب، داخلی دیوار

عوامل فیلم شب، داخلی، دیوار نیز مانند دو اثر قبلی پیش از اعلام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ از آماده نبودن فیلمشان اطلاع دادند. این فیلم به کارگردانی وحید جلیلوند است.

فیلم پاکول

پاکول در میان آثاری قرار داشت که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود اما مورد انتخاب هیات داوران قرار نگرفت. نوید اسماعیلی کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.

فیلم پسر مریم

پسر مریم محصول سازمان اوج و به کارگردانی علی جعفرآبادی است که در میان لیست ۲۲ تایی فیلم های بخش سودای سیمرغ قرار ندارد.

فیلم شبگرد

شبگرد اثر فرزاد موتمن از دیگر آثاری بود که مورد انتخاب هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار نگرفت.

فیلم عموزادگان

دانش اقباشاوی با فیلم عموزادگان برای حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر اقدام کرد اما اثر او انتخاب نشد.

فیلم کابل پلاک ۱۰

فیلم کابل ۱۰ نیز از جمله آثاری بود که زمزمه حضورش در جشنواره فیلم فجر وجود داشت اما به دلیل آماده نبودن این اثر به جشنواره نرسید. الناز شاکردوست و پدرام شریفی از بازیگران این فیلم هستند و نوید محمودی نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی آن را بر عهده دارد.

هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر را بهروز افخمی، پوران درخشنده، اسماعیل بنی اردلان، حسین زندباف،‌مجید شاه حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند تشکیل می دهند. این جشنواره به دبیری مسعود نقاش زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.