هدف‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

وزیر نفت گفت: با تکمیل طرح‌های باقی‌مانده «جهش تولید» صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، مجموع ظرفیت این بخش با رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۲، به ۱۰۰ میلیون تن در سال به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» امروز (پنجشنبه) در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت که به صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: در هفت سال گذشته تولیدات صنعت پتروشیمی افزایش چشمگیری داشته و امروز، هدف اصلی وزارت نفت در بخش پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیازهای داخل است

وی گفت: جهش سوم در این صنعت نیز در جریان است که طی آن تولید ۱۳۳ میلیون تنی به ارزش تولیدات نهایی ۳۷ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و بیشتر طرح‌های آن در حال اجراست.

 این سه طرح نفتی و پتروشیمی در حالی امروز افتتاح شد که ایران در سه سال گذشته با شدیدترین تحریم‌های نفتی مواجه بوده است، اما این جنگ اقتصادی علیه ملت ایران نتوانست توسعه نفت را در کشورمان متوقف کند.

شرکت پتروشیمی اوره آمونیاک لردگان که دوران بهره‌برداری آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، بر اساس پیش‌بینی‌ها سالیانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

این مجتمع که با ظرفیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن ساخته شده، سالیانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و یک‌هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان‌جنوبی با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده و قابلیت توسعه برای فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه در روز را دارد.

همچنین پروژه ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس‌جنوبی در عسلویه نیز امروز افتتاح شد.

این مخازن،‌ با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل چهار میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس یک و نیز تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.