تفنگچی: در شرایط فیلترینگ هر کسی می تواند ادعا کند که یک رسانه است

سینا تفنگچی، کارشناس رسانه با اشاره به تاثیرات منفی فیلترینگ بر رسانه گفت: در شرایط فیلترینگ هر کسی می تواند ادعا کند که یک رسانه است و به دنبال آن مرجعیت نیز پیدا کند.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ سینا تفنگچی، کارشناس رسانه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص اثرات فیلترینگ بر رسانه ها گفت: فیلترینگ باعث یک سویه نگری در اطلاعات می شود و نظام اطلاعاتی آزاد را محدود می کند. اساسا یک سویه نگری مانع از تحلیل چند جانبه موضوعات خواهد شد.

تفنگچی ادامه داد: کوته نظری برخی از مسئولین کشور نیز در بحث فیلترینگ باعث تشدید این فضا می شود. در واقع این دست از تفکرات باعث می شود که از ارائه اطلاعات جامع درباره وقایع و موضوعات مختلف جلوگیری شود و به دنبال آن درصد آنالیز و کاوش درست اطلاعات کاهش یابد.

فیلترینگ باعث رشد نظامهای اطلاع رسانی نادرست می شود

این کارشناس رسانه با اشاره به تاثیرات منفی فیلترینگ بر نظام های اطلاع رسانی اظهار داشت: بحث فیلترینگ باعث رشد نظامهای اطلاع رسانی نادرست می شود. در این صورت، نظام واحد اطلاع رسانی کشور دیگر برای مردم مرجعیت ندارد و از منابع غیررسمی اخبار را دنبال خواهند کرد.

وی افزود: پیاده سازی نظام یک سویه اطلاعاتی در زمانی که شاهد افزایش بار اطلاعاتی هستیم، مانع از رسیدن اطلاعات صحیح به دست مردم می شود و مرجعیت آنها تغییر می کند. در واقع با این کار پیچ و خم اطلاعاتی برای مردم ایجاد می شود و این پیچ و خم اطلاعاتی باعث ایجاد سندرم بی علاقگی نسبت به واقعیت در مردم می شود. در پی ایجاد این سندروم مخاطب هیچ علاقه ای نسبت به دریافت خبر درست یا غلط ندارد. این مساله می تواند چالش هایی را میان مردم و حاکمیت ایجاد کند و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

در شرایط فیلترینگ هر کسی می تواند ادعا کند که یک رسانه است

تفنگچی در پایان در مورد رشد اخبار نادرست در زمان فیلترینگ گفت: در شرایط فیلترینگ هر کسی می تواند ادعا کند که یک رسانه است و به دنبال آن مرجعیت نیز پیدا کند. کما اینکه در برخی شبکه های اجتماعی شاهد رشد شهروندخبرنگاران بسیاری هستیم که تبدیل به مرجع شده اند.

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندخبرنگاران نمیتوانند اخبار درست را تشخیص دهند. همینطور دسترسی آنها به نهادها و سازمان ها محدودتر است و نمی توانند اطلاعات واقعی را دریافت کنند. در نتیجه اخباری توسط این افراد منتشر می شود، صحت و سقم درستی ندارد. معمولا این دسته از اخباری که توسط برخی شهروندخبرنگاران منتشر می شود فاقد ارزش خبری است اما به آنها ارزش و هویت خبری داده می شود. درواقع با این اتفاق، کار آکادمیک و علمی هم زیر سوال می رود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.