رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

هشداری برای ایام خانه‌تکانی

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در مورد مخلوط کردن مواد سفیدکننده هشدار داد و گفت: افرادی که در کارخانه تولید این مواد شوینده کار می‌کنند، احتمال ابتلایشان به بیماری‌هایی همچون سرطان بیشتر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، حسین فودازی در گفت‌وگویی،‌ در ارتباط با تأثیر استفاده بیش از حد از مواد شوینده در بروز سرطان اظهار داشت: تماس طولانی‌مدت با مواد شوینده در ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی تاثیر گذار است. بنابر این استفاده از این مواد باید با احتیاط انجام شود.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آسم و مشکلات پوستی باید در استفاده از این مواد بسیار حساس باشند، گفت:مصرف خانگی مواد شوینده چندان سبب بروز سرطان نمی‌شود ولی افرادی که در کارخانه تولید این مواد کار می‌کنند در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده نکردن از ماسک فیلتردار احتمال ابتلایشان به بیماری‌هایی همچون سرطان بیشتر است.

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران با تأکید بر ضرورت استفاده از استاندرادهای بهداشتی در این مراکز گفت: مخلوط کردن مواد شوینده و انواع سفید‌کننده‌ها برای افراد خطرزا بوده و این مسئله لازم است که به ویژه در زنان خانه‌دار در ایام خانه‌تکانی مورد توجه قرار گیرد.

فودازی در ادامه به استعمال قلیان و عوارض آن بر سلامت بدن اشاره کرد و بیان داشت: این مسئله برای زنان و مردان مشکلات زیادی را به همراه دارد و در زنان علاوه بر افزایش احتمال سرطان ریه در بروز نازایی و تولد نوزاد ناقص و دارای مشکلات مغزی مادرزادی نیز نقش دارد.

وی در مورد علائم سرطان ریه گفت:متاسفانه، نشانه‌های سرطان ریه سال های متعددی طول می‌کشد تا خود را بروز دهد اما در کل نشانه‌های و علائم سرطان ریه شامل سرفه‌های طولانی مدت، تغییر رنگ خلط سینه مشاهده خون در خلط، دوره های مکرر حالت ذات الریه یا برونشیت، خسt> خس کردن سینه، خستگی مفرط و از دست دادن اشتها است.

بر اساس تحقیقات جهانی مشخص شده که مصرف قلیان، تأثیرهای مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.