رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

واقعیت هایی که باید درباره معلولیت بدانید

در این مطلب به توضیح واقعیت هایی که باید درباره معلولیت بدانید می پردازیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از سازمان بهداشت جهانی، معلولین به عنوان یکی از گروه هایی هستند که به دلیل فقدان مدیریت درست، در حاشیه جوامع قرار گرفته اند. در نتیجه این افراد از نظر بهداشت، تحصیلات، وضعیت اقتصادی ضعیف تر هستند.

در عصر کنونی معلولیت به عنوان یک مسئله حقوق بشر در جهان شناخته شده است. واقعیت این است که دیگر معلولیت تنها به عنوان یک اختلال فیزیولوژیکی به شمار نمی رود بلکه جامعه نیز می تواند با عدم مدیریت درست، مانعی برای فعالیت های روزانه این افراد باشد. اگر دولت ها، سازمان های غیردولتی، متخصصان و خانواده های افراد معلول با یکدیگر همکاری داشته باشند، می توان بر این مشکلات غلبه کرد. اولین راه کمک جامعه به این افراد، آگاه شدن از واقعیت هایی است که باید درباره معلولین بدانید. در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان نوع خاصی از معلولیت را دارند

در واقع حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان را معلولین تشکیل می دهند و بین ۱۱۰ و تا ۱۹۰ میلیون نفر از آنها مشکلات بسیار چشمگیری در عملکرد دارند. این نرخ به دلیل افزایش بیماری های مزمن در جهان، رو به رشد است.

واقعیت هایی که باید درباره معلولیت بدانید

جوامع آسیب پذیر بیشتر از دیگر جوامع، تحت تاثیر معلولیت قرار می گیرند

کشورهای دارایدرآمد پایین، شیوع معلولیت بیشتری نسبت به کشورهایی با درآمد بالاتر دارند. معلولیت بیشتر در بین زنان، افراد مسن، کودکان و بزرگسالان فقیر شایع است.

این افراد اغلب مراقبت های بهداشتی مورد نیاز را دریافت نمی کنند

حدود نیمی از افراد معلول در مقایسه با یک سوم افراد غیر معلول، توانایی پرداخت هزینه های بهداشت و درمان را ندارند. مساله دیگر این است که متاسفانه مهارتهای مراقبان بهداشت و درمان مخصوص معلولیت هم ناکافی است. این افراد چهار برابر به نسبت افراد غیر معلول تحت درمان بد قرار می گیرند و تقریباً سه برابر بیشتر ممکن است از مراقبت های بهداشتی محروم شوند.

کودکان معلول کمتر از کودکان غیر معلول به مدرسه می روند

فاصله تحصیلی بین کودکان معلول و غیر معلول در زمینه تحصیلات بسیار زیاد است. این موضوع در کشورهای توسعه نیافته بارزتر است. به عنوان مثال، تفاوت بین درصد کودکان معلول و غیر معلول در مدارس ابتدایی هند ۱۰ درصد و مدارس ابتدایی اندونزی ۶۰ درصد است.

نرخ بیکاری در جامعه معلولین بیشتر است

اطلاعات جهانی نشان می دهد که میزان اشتغال در مردان معلول ۵۳ درصد و زنان معلول ۲۰ درصد است. این در حالیست که میزان اشتغال در مردان غیر معلول ۶۵ درصد و زنان غیر معلول ۳۰ درصد است.

این افراد از لحاظ معیشتی و اقتصادی بسیار آسیب پذیر هستند

این افراد شرایط زندگی بدتری را از جمله کمبود غذا، مسکن ضعیف، عدم دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی تجربه می کنند. و به دلایل هزینه های اضافی مانند مراقبت های پزشکی، وسایل کمکی یا پشتیبانی شخصی، در وضعیت اقتصادی ضعیف تری قرار دارند.

واقعیت هایی که باید درباره معلولیت بدانید

توانبخشی به حداکثر عملکرد و حمایت از استقلال این افراد کمک می کند

در بسیاری از کشورها خدمات توانبخشی ناکافی است. اطلاعات چهار کشور آفریقای جنوبی نشان داد که فقط ۲۶ درصد تا ۵۵ درصد از افراد توانبخشی پزشکی مورد نیاز خود را دریافت کردند و تنها ۱۷ درصد تا ۳۷ درصد دستگاه های کمکی مورد نیاز خود را دریافت کردند (به عنوان مثال صندلی چرخدار ، پروتز ، سمعک).

افراد دارای معلولیت می توانند در جامعه زندگی و مشارکت کنند

۴۰ درصد از افراد معلول معمولاً  کمکی را که برای انجام کارهای روزمره خود نیاز دارند، دریافت نمی کنند. در ایالات متحده آمریکا ، ۷۰ درصد بزرگسالان برای انجام فعالیتهای روزمره از خانواده و دوستان خود کمک میگیرند.

موانع و مشکلات معلولین قابل رفع است

دولت ها می توانند:

  • دسترسی به خدمات اصلی را ارتقا دهند.
  • در برنامه های خاص برای افراد معلول سرمایه گذاری کنند.
  • یک استراتژی و برنامه اقدام ملی اتخاذ کنند.
  • وضعیت آموزش و استخدام کارکنان را بهبود بخشند.
  • بودجه کافی را فراهم کنند.
  • به دنبال افزایش آگاهی و درک عمومی در مورد معلولیت باشند.
  • تحقیقات و جمع آوری داده ها را در این زمینه تقویت کنند.
  • در آخر، از مشارکت افراد معلول در اجرای سیاست ها و برنامه ها اطمینان پیدا کنند.
“کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت “حقوق بشر را برای همه افراد دارای معلولیت تضمین می کند

تاکنون بیش از ۱۷۰ کشور و سازمانهای منطقه ای این کنوانسیون را امضا کرده و بیش از ۱۳۰ کشور آن را تصویب کرده اند. سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی نیز گزارش بهترین شواهد علمی موجود را برای بهبود سلامت و رفاه افراد معلول مطابق با “کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت” ارائه می دهد.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.