واقعیت های جالب درباره ی سری فیلم های American Pie

اگر چه کمدی های با تمرکز روی روابط جنسی و فیلم های مربوط به دوران نوجوانی از اولین روزهای سینما وجود داشته اند اما American Pie که با نام های پای آمریکایی یا کیک آمریکایی نیز شناخته می شود، استاندارد جدیدی برای رویکرد سینمای مدرن به این ژانر تعیین کرد. به نویسندگی آدام هرز، این سری فیلم در مورد ماجراجویی های شخصیتی به نام جیم لونستین (جیسون بیگز)، استیو استیفلر (شان ویلیامز اسکات)، کوین مایرز (توماس یان نیکلاس)، پل فینچ (ادی کی توماس) و کریس «آز» اوستریچر (کریس کلین) از نوجوانانی خام و بی تجربه تا بزرگسالانی است که با فشارهای دوران بلوغ مواجه می شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، بدنبال انتشار اولین قسمت در سال ۱۹۹۹، American Pie با سه فیلم دیگر نیز ادامه یافت و یک سری اسپین آف دیگر نیز در قالب American Pie Presents از آن ساخته شد که به داستان های مجزا و شخصیت های کاملاً متفاوتی می پرداخت. برای افرادی در یک سن خاص، سری فیلم های American Pie بسیار به یاد ماندنی هستند و خنده های بسیاری را در طی این سال ها فراهم کرده اند. اما داستان تبدیل شدن یک فیلم با بودجه ای اندک به یک پدیده کمدی، الهام بخش بسیاری بوده و به اندازه داستان این فرانچایز محبوب و جذاب است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با برخی از واقعیات جالب در مورد فیلم American Pie و دنباله های آن آشنا کنیم که شاید نمی دانستید.

۱- سناریو اورجینال فیلم در طی شش هفته نوشته و به فروش رسید

پیش از اینکه فیلم American Pie به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود، آدام هرز نویسنده سناریو آن یک چهره ناشناخته در صنعت سینما بود. در واقع، او دستیار تولیدی بود که در لس آنجلس کار می کرد وقتی کار بر روی سناریوی را آغاز کرد که در نهایت در سال ۱۹۹۹ به یک کمدی بسیار محبوب و رکوردشکن تبدیل شد. هرز در ابتد نوشتن سناریو این فیلم را در یک تعطیلات در پیست اسکی در سال ۱۹۹۸ آغاز کرد. تنها شش هفته بعد، او سناریو را به پایان رسانده و آن را به استودیوهای فیلمسازی فرستاد. سناریو اولین فیلم American Pie به قیمت حدود ۶۵۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید، مبلغی قابل توجه برای کار اول یک نویسنده که تنها در مجموع به مدت کمتر از دو ماه روی آن کار کرده بود.

فیلمبرداری ها از جولای همان سال آغاز شد، تنها شش ماه پس از آنکه نوشتن سناریو را آغاز کرده بود و یونیورسال پیکچرز حق ساخت آن را بعد از جنگی بزرگ با دیگر استودیوها خریداری کرده بود. همچنین این استودیو موافقت کرد تا یک ۱۰۰,۰۰۰ دلار دیگر را نیز پس از تکمیل فیلم به هرز داده و کریس و پل ویتز را برای کارگردانی آن انتخاب کرد. American Pie آغازگر یک دوران حرفه ای موفق هرز بود که نویسندگی و تهیه کنندگی تعدادی از دنباله های آن را بر عهده داشت، در حالی که پیش تر یک سریال کوتاه عمر به نام Go Fish را برای شبکه NBC تولید کرده و در ادامه فیلم هایی مانند My Best Friend’s Girl (که بار دیگر بیگز را در خود داشت) و انیمیشن Wonder Park را در سال ۲۰۱۹ ساخت.

۲- نام اصلی فیلم در ابتدا Great Falls بود

وقتی آدام هرز در ابتدا بازاریابی فیلم کمدی تین ایجری خود را در استودیوهای فیلمساز انجام داد، عنوان بسیار متفاوتی داشت. وقتی این سناریو به دست مدیران اجرایی هالیوود رسید، عنوانی بسیار طولانی به نام Unfitted Teenage Sex Comedy Which Can Be Made for Under $10 Million Tha Studio Readers Will Most Likely Hate but I Think You Will Love داشت. البته این عنوان تنها برای جلب توجه تصمیم گیران بود تا تلاشی واقعی برای نامگذاری یک فیلم. در جریان تولید، عنوان فیلم American Pie، در واقع Great Falls بود که نامی مناسب از بسیاری از جهات بود زیرا اکشن داستان در شهر ساختگی ایست گریت فالز (East Great Falls) و مدرسه ای که شخصیت های اصلی در آن تحصیل می کردند (دبیرستان ایست گریت فالز) رخمی داد که با الهام از زادگاه خود هرز با نام East Grand Rapids انتخاب شده بود.

در یکی از مصاحبه هایش، شان ویلیام اسکات که نقش استیفلر را در آمریکن پای باز می کرد گفته است که دلیل تغییر این نام این بوده که در نمایش های آزمایشی برای مخاطبان ویژه، واکنش ها به نام فیلم منفی بود. در همین گفتگو، کریس اوون که نقش چاک شرمن را بازی می کند نیز گفته است که سازندگان برای مدت ها خواستار تغییر نام آن به American Pie بودند اما مدیران یونیورسال پیکچز همواره این درخواست را رد کرده اما در اواخر مراحل تولید با این پیشنهاد موافقت کردند.

۳- یونیورسال پیکچرز حقوق پخش خارج از کشور فیلم را فروخت و بدین ترتیب میلیون ها دلار درآمد بیشتر را از دست داد

بدون اینکه نظرتان در مورد American Pie چه باشد، جای تردید نیست که دستکم از لحاظ تجاری فیلم بسیار موفقی بود. بر اساس آمار Box Office Mojo، این فیلم کمدی در هفته اول اکران خود بیش از ۱۹ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی آن به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید. اولین فیلم مجموعه American Pie حتی در خارج از آمریکای شمالی نیز عملکرد بهتری داشته و در باکس آفیس بین المللی از فروش ۱۳۰ میلیون دلاری عبور کرد. در مجموع، American Pie از ۲۳۵ میلیون دلار فروش گذشت، نتیجه ای فوق العاده برای فیلمی که تنها با بودجه ۱۱ میلیون دلار ساخته شده بود. شوربختانه، دستکم برای یونیورسال پیکچرز، این استودیو آن همه فروش را پیش بینی نکرده بود.

این اتفاق بدین خاطر بود که یکی در این استودیو تصمیم گرفت تا حقوق بین المللی فیلم را پیش از اکران آن در سینماها در سال ۱۹۹۹ بفروشد. این تصمیم در آن زمان مورد انتقاد قرار گرفت، تا حدود زیادی به این خاطر که بسیاری می دانستند این فیلم یک موفقیت غیرمنتظره است و بودجه اندکش بدان معنا بود که اصلاً ریسکی در زمینه باکس آفیس برای آن وجود نداشت. با فرا رسیدن سال ۲۰۰۰، مشخص شد که این تصمیم یک اشتباه بزرگ بوده و یونیورسال پیکچرز ده ها میلیون دلار از دست داد. این استودیو در قبال فروش حق اکران بین المللی American Pie تنها ۵ میلیون دلار دریافت کرد، تصمیمی که برای دنباله آن تکرار نشد.

۴- شان ویلیام اسکات برای فیلم اول تنها ۸,۰۰۰ دلار دستمزد گرفت

تقریباً تمامی بازیگران فیلم اول American Pie در هنگام ساخت آن بازیگرانی کمتر شناخته شده بودند، از جمله شان ویلیام اسکات که با این فیلم به شهرت رسید. قبل از آن، اسکات تنها حضور کوتاهی را در پروژه های تلویزیونی مانند Unhappily Ever After و Born Into Exile و البته چندین ویدیو تبلیغاتی را در کارنامه داشت. این بدان معنا بود که وی در جایگاهی مستحکم برای مذاکره در مورد دستمزدش قرار نداشت، اگر چه بدون شک از فرصتی که این فیلم برای حضور در فیلم های هالیوودی به او داد سپاسگزار است. اما همچنان شاید برایتان قابل باور نباشد که دستمزد اسکات برای این فیلم چه اندازه ناچیز بود.

در جریان حضور در یک برنامه در سال ۲۰۲۲، اسکات فاش کرد که برای بازی در این فیلم تنها ۸,۰۰۰ دلار دستمزد گرفته است. بدون اطلاع از اینکه دیگر بازیگران فیلم چقدر دستمزد گرفته اند، غیرممکن است که بدانیم که این عدد در مقایسه با دیگر دستمزدها چگونه است اما باید بدانید که ویلیام اسکات برای فیلم American Reunion در سال ۲۰۱۱ ، علاوه بر بخشی از سود فروش فیلم، بیش از ۵ میلیون دلار دستمزد گرفت. در واقع تنها جیسون بیگز به اندازه او دستمزد گرفت، در حالی که آلیسون هانیگان و یوجین لوی تنها ۳ میلیون دلار برای نقش هایشان در چهارمین فیلم این فرانچایز دستمزد گرفتند.

۵- در نوشتن سناریو آن از فیلم های Porky’s و Bachelor Party الهام گرفته شد

اگر چه American Pie جایگاه ویژه و غیرقابل انکاری در تاریخ کمدی های تین ایجری دارند اما فاصله زیادی با اولین فیلم این ژانر بودن دارد. مدت ها پیش از اکران این فیلم، مخاطبان با فیلم هایی مانند Risky Business و The Last American Virgin با این ژانر آشنا شده بودند و پیش از آن ها نیز National Lampoon’s Animal House حال و هوای کمدی های نوجوانانه مملو از بی ادبی را بنیان نهاده بود، رویه ای که در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیز ادامه یافت. در این میان، There’s Something About Mary نشان داد که هنوز هم علاقه به این نوع از کمدی ها وجود دارد، درست یک سال پیش از اینکه کیک آمریکایی منتشر شود. دو فیلمی که به طور ویژه در نوشتن سناریو American Pie الهام بخش بودند فیلم های Porky’s و Bachelor Party بودند.

اولی فیلمی از باب کلارک است که داستانی مشابه در مورد پسران نوجوان دارد که برای اولین بار وارد روابط عاشقانه و جنسی می شوند، اگر چه اتفاقات فیلم کاملاً متفاوت است. در طرف دیگر، Bachelor Party فیلمی ساخته سال ۱۹۸۴ با بازی تام هنکس در نقش دامادی است که دوستانش برای او یک مهمانی پایان مجردی ترتیب می دهند، پیش از آنکه مراسم عروسی اش برگزار شود. آدام هرز گفته است که بارها این دو فیلم را دیده تا شوخی های این فیلم ها را برای داستان خود به کار گیرد.

۶- کریس کلین می گوید که از او برای حضور در American Pie: The Wedding دعوت نشد

اگر چه تمام شخصیت های فیلم اول در سال ۲۰۰۱ برای قسمت دوم بازگشتند و نقش هایشان را در American Reunion در سال ۲۰۱۲ تکرار کردند اما در مورد American Wedding چنین اتفاقی نیفتاد. در این فیلم که در سال ۲۰۰۳ ساخته شد برخی شخصیت های اصلی حضور نداشتند، از جمله شخصیت آز با بازی کریس کلین و شخصیت شرمن با بازی کریس اوون و البته منا سوواری، تارا رید، شنون الیزابت و ناتاشا لیون. در حالی که این شخصیت ها نقش در داستان نداشتند اما این واقعیت که شخصیت آز با توجه به رابطه نزدیکش با جیم در این دنباله حضور نداشت، بسیار غیرمنتظره بود.

بسیاری گفته اند که کلین خود نخواسته در این دنباله بازی کند اما واقعیت بسیار پیچیده تر از این است. او در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه ای تایید کرد که این تصمیم او نبوده که در American Wedding حضور نداشته باشد اگر چه به وضوح دلیل عدم حضورش را بیان نکرد: «شوربختانه، این یک تصمیم هنری بود که بسیار بالاتر از سطح من و جایگاه من گرفته شده بود».

۷- بسیاری از بازیگران این فیلم، در خارج از آن موفقیت چندانی کسب نکردند

سری فیلم های American Pie باعث شد که برخی از این بازیگران آن برای خود نامی دست و پاکنند، از جمله جیسون بیگز، شان ویلیامز اسکات، آلیسون هانیگان و ناتاشا لیون. اما اکثر بازیگرانی که در این سری فیلم حضور داشتند موفق نشدند در خارج از این فرانچایز کمدی تین ایجری به موفقیت برسند. حتی بیگز نیز سال ها بدون نقشی موفق را گذارند و تنها بعد از بازی در نقش یکی از شخصیت های اصلی سریال Orange is the New Black بود که به شهرت رسید. کریس کلین تا زمانی که در سریال The Flash در نقش شخصیت منفی سیکادا و Sweet Magnolia بازی کند نقش های زیادی دریافت نکرد.

توماس یان نیکلاس نیز غیر از فیلم Adverse در کنار میکی رورک و شان آستین، تنها به نقش های جانبی اکتفا کرد و ادی کی توماس نیز تنها در Harold & Kumar و Off Centre ایفای نقش کرده است در حالی که تارا رید در تمام شش فیلم Sharknado ایفای نقش کرده است. اسکات و هانیگان بیشترین موفقیت را در خارج از دنیای American Pie داشته اند. اسکات در سریال Welcome to Flatch از شبکه فاکس که یکی از بهترین سریال های تلویزیونی شبکه ای در سال ۲۰۲۲ بود بازی کرد و هانیگان نیز در برخی از محبوب ترین سریال های دهه اخیر حضور داشته است، از جمله Buffy the Vampire Slayer و How I Met Your Mother.

۸- بدلکار نقش جیسون بیگز از سریال اخراج شد

هر تولید سینمایی یا تلویزیونی که سکانس های عریان دارد به احتمال فراوان از بدلکار استفاده می کند. این کار نه تنها به کارگردانان اجازه می دهد تصاویر بیشتری بگیرند بلکه به بازیگران حریم خصوصی بیشتر و فرصتی برای جلوگیری از خجالت کشیدن برای حضور عریان مقابل دوربین را می دهد. اما این موضوع در مورد جیسون بیگز صحت نداشت که مجبور شد تمام سکانس های عریان فیلم را خودش بازی کند، به خاطر اتفاقی در جریان ساخت فیلم که کمتر طرفدار American Pie از آن مطلع است.

پل ویتز، کارگردان American Pie در مصاحبه ای گفته است که آن ها برای لحظه رابطه جیم و میشل در انتهای فیلم یک بدلکار استخدام کردند. وقتی این مرد به سر صحنه آمد و لباس هایش را درآورد مشخص شد که یک زخم بزرگ روی شکمش دارد. این زخم ۸ اینچی در بخش های قبلی فیلم روی بدن جیم نبود و برای حل این مشکل، در نهایت بیگز خودش این سکانس ها را بازی کرده و بدلکار کنار گذاشته شد.

۹- ممکن است فیلم پنجم فرانچایز American Pie نیز ساخته شود

بدنبال موفقیت American Pie، یونیورسال پیکچرز به سرعت دستور ساخت یک دنباله را دارد و در طی نزدیک به یک دهه، فیلم های بیشتری در این فرانچایز ساخته شد. اکنون ۹ فیلم در این فرانچایز ساخته شده که تازه ترین آن ها American Pie Presents: Girls’ Rules بود که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. پیش از آن، آخرین فیلم این فرانچایز American Reunion نام داشت که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود.

بعد از موفقیت این دنباله، برنامه هایی برای ساخت یک قسمت دیگر که دنباله ای مستقیم بر ادامه روایت های آن است وجود داشت و اگر چه اسکات در سال ۲۰۱۷ گفته بود که نسبت به ساخت قسمت پنجم شک دارد اما تارا رید در سال ۲۰۲۱ گفته است که سناریو این قسمت جدید در حال نوشته شدن است. در سال ۲۰۱۳ بود که پل ویتز اعلام کرد American Pie 5 بالاخره ساخته خواهد شد اما غیر از گزارش هالیوود ریپورتر در سال ۲۰۲۲ مبنی بر اینکه یونیورسال پیکچرز به دنبال برداشتی تازه بر این فرانچایز است، هیچ خبری از قسمت پنجم مخابره نشده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.