واکنش بازارهای جهانی به خروج آمریکا از برجام

به دنبال خروج آمریکا از برجام بازارهای جهانی واکنش‌های متفاوتی داشتند،‌بورس‌ وال استریت آمریکا و ارزش سهام شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد ایران به شدت فرو ریخت،‌ قیمت نفت بالا رفت اما فلز زرد بی تفاوت به اظهارات ترامپ مسیر کاهشی پیمود.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به وقت تهران، خروج واشنگتن از توافق برجام را اعلام کرد و گفت شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را اعمال خواهد کرد.

این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا ۴ روز زودتر از موعد تعیین ماندن یا نماندن این کشور در توافق هسته‌ای انجام شد.

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا چند ساعت پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، به جمع خبرنگاران آمد و درباره نحوه بازگشت تحریم‌های ایران توضیح داد.

وی از احیای بلافاصله تحریم‌های ایران خبر داد و گفت یک دوره تنفس ۳ تا ۶ ماهه برای کاهش روابط تجاری کنونی شرکت‌های خارجی با ایران در نظر گرفته شده است.

*لغو مجوزهای فروش بوئینگ و ایرباس

این تحریم‌ها شامل فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات این هواپیماها است و مجوز شرکت‌های «بوئینگ» و «ایرباس» برای فروش هواپیما به ایران لغو می‌شوند. ابطال این مجوز طی ۹۰ روز صورت می‌گیرد.

منوشین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت برخی از متحدان آمریکا حاضر شده‌اند برای جبران کاهش تولید نفت ایران پس از احیای تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش دهند.

ساعات پایانی روز سه شنبه وزارت انرژی عربستان اعلام کرد برای «کاهش دادن تاثیرات هرگونه کمبود احتمالی عرضه در بازار» اقدام خواهد کرد و مشخص شد متحدی که آمریکا از آن سخن می‌گوید، ریاض است.

در این رابطه وال استریت ژورنال نوشت ایران می‌گوید رقبایش در حال سواستفاده از تحریم‌ها برای دزدیدن سهم این کشور از بازار هستند.

امیرحسن زمانیان، معاون وزیر نفت ایران گفته است: «من از بخش بازاریابی‌مان شنیدم که هرجا می‌رود، در اروپا و آسیا، توسط رقبای ما دنبال می‌شود و به (مشتریان ما)تخفیف پیشنهاد کرده و فتنه‌انگیزی می‌کنند.»

همچنین بر اساس دستورالعمل خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های نفتی ایران ظرف ۱۸۰ روز اجرایی می‌شوند.

پس از این اظهارات، شرکت‌های بزرگ اروپایی که با ایران مراودات یا قراردادهایی دارند، شروع به واکنش کردند.

شرکت‌های بزرگ اروپایی نظیر پژو، ایرباس و زیمنس اعلام کردند که به دقت روابط با ایران را پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای رصد می‌کنند.

پژو، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت دارد، اعلام کرد امید دارد اتحادیه اروپا موضع مشترکی در قبال ایران اتخاذ کنند.

سخنگوی پژو گفت: «همانند دیگر بازیگران اقتصادی، ما در حال پیگیری سیر تدریجی موضوع هستیم و موضع مقامات اتحادیه اروپا در این موضوع را دنبال خواهیم کرد.» وی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا موضع مستقل خود در رابطه با ایران را اتخاذ کند.

شرکت زیمنس نیز اعلام کرد به دقت موضوع را رصد می‌کند. رالف توماس، مدیر ارشد مالی زیمنس گفت: «ما در حال بررسی تاثیرات این تصمیم هستیم. »

ایرباس نیز اعلام کرد که به زمان برای مطالعه در مورد تاثیرات تصمیم ترامپ در مورد ایران نیاز دارد.

رینر اوهلر، مدیر ارتباطات ایرباس گفت: «ما به دقت در حال تحلیل این اعلام هستیم و گام‌های بعدی را هم‌راستا و سازگار با سیاست‌های داخلی خود و با تعهد به تحریمها و قوانین کنترل صادرات ارزیابی خواهیم کرد.»

وی افزود: «این کار زمان خواهد برد.»

در عین حال، پس از اظهارات شب گذشته ترامپ مبنی بر خروج از برجام ارزش سهام شرکت‌های پژو و همچنین شرکت هواپیمایی ایرباس به شدت کاهش یافت.

گروه ام‌تی ان نیز اعلام کرد تصمیم ترامپ برای خروج از برجام احتمالا توانایی این شرکت برای خارج کردن درآمدها از ام‌تی ان‌ایرانسل را محدود خواهد کرد. اما به رصد این وضعیت از جمله واکنش‌های مقامات ایرانی و دیگر اعضای برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

از طرفی بلومبرگ خبر داد که واشنگتن نه تنها خواستار کاهش در خریدهای لحظه‌ای نفت ایران است بلکه خواهان «پایان دادن به قراردادهای تحویل‌های آتی» نیز هست.

این اقدام آمریکا ریسک درگیری در غرب آسیا (خاورمیانه) افزایش یافت و هم‌پیمانان اروپاییش اشفته شدند و عرضه جهانی نفت در بلاتکلیفی فرو رفت.

تصمیم ترامپ همچنین می‌تواند قرارداد چندین میلیارد دلاری توتال در یک پروژه گازی در ایران را از بین ببرد مگراینکه این شرکت فرانسوی یک معافیت از تحریم‌های ایران دریافت کند.

اما ارزش سهام توتال با توجه به افزایش قیمت نفت بالاتر رفت.

*افزایش قیمت نفت

قیمت نفت برنت نیز در بازارهای جهانی با ۱ یک دلار و ۸۸ سنت افزایش به ۷۶.۶۷ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام امریکا نیز با ۱.۶۶ دلار افزایش به ۷۰.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

رویترز، قیمت نفت امروز تحت‌تأثیر عقب‌نشینی آمریکا از برجام با ۳ درصد افزایش به بیشترین میزان ۳.۵ سال گذشته رسید.

*بی‌توجهی بازار طلا به اظهارات ترامپ

در حالی که قیمت طلا ظاهرا با به هم خوردن برجام باید افزایش می‌یافت اما با تاثیرگذاری دیگر عوامل روند کاهش را پیمود.

امروز در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا ۲.۴ دلار کاهش یافت و به قیمت ۱۳۱۱ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت امروز فلز زرد در کمترین زمان به قیمت ۱۳۰۳ دلار و ۶۰ سنت و در بیشترین زمان به قیمت ۱۳۱۳ دلار و ۶۰ سنت به فروش رفت.

*ارزش سهام ایرباس و پژو در بورس فرانسه به شدت ریخت

در پی اظهارات دیشب ترامپ مبنی بر خروج از برجام ارزش سهام شرکت‌های طرف قرارداد با ایران به شدت افت کردند. در این میان فرانسه شرکت‌های ایرباس، پژو و رنو با کاهش شدید ارزش سهام مواجه شدند.

سهام پژو ۱.۵ درصد افت کرد و همچنین ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو که رقیب پژو است و با ایران قرارداد دارد ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین ارزش سهام ایرباس نیز ۱.۱ درصد کاهش یافته اما در این میان ارزش سهام شرکت توتال که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با ایران منعقد کرده است ۰.۷ درصد بالا رفت.

*سقوط بازار وال‌استریت آمریکا

خروج از برجام در داخل آمریکا هم بازتاب داشت و بخش‌های محتلف اقتصادی واکنش‌های به این اقدام ترامپ داشت، به طوری که بازار وال استریت آمریکا امروز کاهشی شد و رنگ خون به خود گرفت.

امروز ارزش دلار آمریکا هم بالا رفت و باعث شد قیمت نفت را به بیشترین میزان ۳.۵ سال گذشته بالا بکشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.