رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

وزیر خارجه هند: در پرونده نرگس کلباسی نمی‌توانم کمکی کنم

وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که پرونده نرگس کلباسی در حال حاضر تحت بررسی و قضاوت قرار دارد و از این رو، وی نمی‌تواند کمکی به حل این پرونده کند.

 سوشما سوارج وزیر امور خارجه هند روز گذشته از درخواست خود برای ارائه گزارش درباره‌ی پرونده نرگس کلباسی خبر داد اما وی روز شنبه ( امروز) با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که نمی‌تواند در خصوص این پرونده کاری انجام دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سوارج در پیام خود آورده است: من از دولت اودیشه ( ایالتی در شرق هندوستان) گزارش دریافت کرده‌ام مبنی بر این که نرگس کلباسی اشتری از سوی دادگاه به یک سال حبس و جریمه نقدی بالغ بر ۳۰۰ هزار روپیه محکوم شده است. وی از دادگاه درخواست تجدید نظر کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی هند در ادامه آورده است: دادگاه استیناف ( تجدید نظر ) قرار آزادی به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر برای وی صادر کرده است. این یک دستور قضایی است و موضوع نیز تحت بررسی قضایی قرار دارد. بنابراین، من نمی‌توانم در این پرونده کمکی انجام دهم.

سوارج در پیام خود نام‌های محمد جواد ظریف و بوریس جانسون وزرای امور خارجه ایران و انگستان را تگ کرده است.

نرگس کلباسی اشتری بانوی نیکوکار ایرانی است که برای کودکان یتیم و معلول در شرق هند پرورشگاهی ساخته است ولی در پی مفقود شدن یک کودک به قتل غیر عمد متهم و چندی پیش از سوی دادگاه رایاگادا در شرق هند به یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی محکوم شد.

او پیش از این با توجه به تابعیت انگلیس و سال‌هایی که در این کشور زندگی کرده بود از سفارت بریتانیا در هند در خواست کمک کرده بود ولی پیگیری از سوی آنها انجام نشده بود و نرگس کلباسی موضوع را با سفارت ایران در دهلی نو در میان گذاشت و آنها با توجه به ایرانی بودن پدر و مادر او به سرعت برایش پاسپورت ایرانی صادر کردند.

اشتری که به دلیل این اتهام ممنوع الخروج شده و با احتمال محکومیت زندان در صورت اثبات اتهام مواجه است، با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی از دوستان و سفارت انگلیس در هند درخواست کمک کرد، ولی سفارت انگلیس در دهلی نو توجهی به این در خواست نکرد و نرگس کلباسی موضوع را با سفارت ایران در دهلی نو پرونده را مطرح کرد و سفارت کشورمان هم به سرعت برای او پاسورت ایرانی صادر کرد و حسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هم مسئول رسیدگی به این پرونده شد .

خانم کلباسی همچنین در هنگام سفر  وزیر امور خارجه  کشورمان به هند ملاقاتی با او داشت و محمد جواد ظریف هم در این دیدار و هم در پاسخ به نامه تعدادی از هنرمندان، اساتید و حقوقدانان درباره نرگس کلباسی ایرانی نیکوکار در هند اعلام کرد که وزارت امور خارجه حمایت از شهروندان ایرانی مقیم خارج اعم از دانشجویان، فرهیختگان، تجار و سایر هموطنان در اقصی نقاط جهان را وظیفه خود می‌داند و از همه توان و ظرفیت خود برای حمایت از آنان و استیفای حقوقشان استفاده خواهد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.