رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پایان مهمانی طلا؟

هفته گذشته قیمت هر اونس طلا ۳۱ دلار سقوط کرد و بر روی ۱۸۹۹ دلار قرار گرفت در روزهای آخر، قیمت طلا در تکرار نوسانی بسیار اندک قرار گرفت. با این حالی نگاه نظرسنجی این هفته وال‌استریت و مین‌استریت کیتکو همچنان صعودی است.

به گزارش اینتیتر به نقل از اقتصادنیوز، مانند هفته‌های گذشته نظرسنجی کیتکو نشان می‌دهد احساس صعودی بسیار قوی در بازار طلا وجود دارد. اما از آنجا که بازار در انتظار محرک قوی برای صعود است و قیمت طلا در هفته گذشته در محدوده ۱۹۰۰ دلار به دام افتادی بود، به نظر می‌رسد برخی از سرمایه‌گذاران علاقه خود را نسبت به طلا از دست داده‌اند. اما همچنان اکثریت تحلیل‌گران و خرده‌فروشان رأی به صعود طلا دادند.

نظرسنجی کیتکو

این هفته ۱۶ تحلیلگر در نظرسنجی کیتکو شرکت کردند. ۱۰ رای دهنده – ۶۳ درصد – انتظار افزایش قیمت طلا را دادند. ۲ تحلیلگر – ۱۳ درصد – پیش‌بینی کردند که هفته آینده قیمت طلا کاهش می‌یابد. ۴ تحلیلگر – ۲۵ درصد – نیز، احتمال دادند که نوسانات قیمت طلا بی‌رمق و خنثی باشد.

اگرچه چشم‌انداز طلا در بین رای دهندگان عمومی همچنان صعودی است، اما به نظر می‌رسد علاقه آن‌ها به‌طور کلی کاهش یافته است. مانند هفته گذشته مشارکت در نظرسنجی‌های آنلاین هفتگی کیتکو در حال کاهش است. مشارکت در نظرسنجی های هفتگی به پایین ترین سطح در ۶ ماه گذشته رسیده است.

در نظرسنجی ‌مین‌استریت (عمومی)، در مجموع ۱۰۷۶ رأی به دست آمده که براساس آن ۶۱۶ نفر از شرکت‌کنندگان – ۵۷ درصد – انتظار دادند که طلا صعودی شود، ۲۲۵ نفر – ۲۱ درصد – رأی به نزولی شدن بازار طلا دادند و ۲۳۵ یا ۲۲ درصد نظرشان به ‌بی‌رمقی بازار بود و اعلام بی‌طرفی کردند.

پایداری میانگین ۱۰۰ روزه و ضعف دلار

اگرچه به نظر می رسد طلا در محدوده ۱۹۰۰ فعلی گیر کرده است، اما برخی از تحلیلگران روند تکنیکی را صعودی می‌بینند. البته این روند صعودی کوتاه مدتبه گفته تحلیل گران از سطح ۱۹۰۰ زیاد دور نیست. چارلی ندوس ، استراتژیست ارشد بازارلاساله فیوچرز گروپ،می گوید نظرش در مورد طلا همچنان صعودی باقی مانده است زیرا قیمت‌ها توانسته‌اند از بالای میانگین ۱۰۰ روزه باقی بمانند. به گفته او «طلا میانگین ۱۰۰ روزه خود را نشکسته است و تا زمانی که این وضعیت حفظ شود، نظر من به صعود طلا خواهد بود»

ندوس همچنین گفت: به نظر می رسد دلار آمریکا با سطح مقاومت خود روبرو شده است و شاید در کوتاه مدت شاهد فشار فروش فنی باشد. رشد بدهی دولت ایالات متحده و محرک‌های مالی بیشتر که انتظار می رود در اقتصاد ایجاد شود، فضای مناسب برای رشد دلار آمریکا نیست. با وجود آنچه تا به حال اتفاق افتاده است و با وجود انتظارات محرک‌های بیشتری، من به سختی می توانم دیدگاه افزایش نیروی دلار آمریکا را بپذیرم.

استقبال از مهمان بی‌تحرک؟

با این حال ، تحلیلگران دیگر عملکرد اخیر قیمت طلا را اصلاح کوتاه مدتی در روند نزولی گسترده تر می‌دانند. دارین نیوزوم که، یک سایت تحلیل بازار هم دارد بازار را به قانون عدد ۳ بنجامین فرانکلین شبیه سازی می کند «مهمان و ماهی پس از سه روز شروع می‌کنند به بوی گند گرفتن» این قانون به گونه ای تداعی کننده تا سه نشود فارسی است.او با استناد به این قانون می گوید: ما سابقا روند صعودی طلا را در ۳ هفته دیده‌ایم و اکنون به نظر می‌رسد که بازار در حال چرخشی نزولی است. شما وقتی به عملکرد قیمت روزهای اخیر نگاه می کنید می‌بینید که آن‌ها هیچ تحرکی ندارند، بنابراین من فکر می کنم طلا آماده فروپاشی است. به گفته این تحلیل گر طلا پس از سه هفته صعود دیگر توان و کششی برای پیش روی بیشتر ندارد.

در طرف مقابل اگرچه برخی از تحلیلگران هستند که در کوتاه مدت قیمت‌های پایین تری رابرای طلا پیش بینی می‌کنند، اما فکر نمی‌کنند که روند صعودی گسترده طلا در معرض خطر باشد. اندرو هچ، شریک سایت بوباتریدینگ ، می گوید: که در فصل فعلی برای قیمت طلا فصلی نامطلوبی است. با این حال، وی می‌گوید که کاهش طلا را فرصتی مناسب برای خرید طلا می‌داند. «شما باید هم اکنون در طلا و نقره باشید.ـ “شما باید کاهش قیمت را در آغوش بگیرید. در شرایط فعلی، من عاشق هرگونه افت و فرصت خرید با قیمت پایین‌تر هستم و از آن بسیار استقبال می‌کنم».

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.