رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پرونده «پتروشیمی میانکاله» برای همیشه بسته شد

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با قطعیت می‌گویم که پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله برای همیشه بسته شد و دیگر شاهد چنین فعالیت‌هایی در این منطقه نخواهیم بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، علی سلاجقه در نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران اظهار کرد: در بازدید از غرفه‌های مختلف فعال در حوزه محیط‌زیست این نمایشگاه متوجه شدم که جوانان ما در جای جای کشور، توانمندی‌ها و استعداد‌های فراوانی در همه حوزه‌ها دارند به عنوان مثال یک غرفه محیط زیستی در این رویداد حضور داشت که می‌توانست ضایعات محیط زیستی را به راحتی به کود‌های قابل استفاده تبدیل کند که این توانایی دستاورد مهمی است.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف بسیار زیاد نایلون و پلاستیک در ضخامت ۲۵ میکرون که در کشور داریم، توانایی این شرکت یک ظرفیت بسیار عالی را برای جوانان ما ایجاد می‌کند؛ ما به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست کشور تلاش می‌کنیم که حتماً از این ظرفیت‌ها استفاده شود و این دستاورد‌ها را به صنایع معرفی کنیم تا از این طریق بخشی از مشکلات محیط زیستی کشور حل شود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره معضل شکار پرندگان مهاجر در میانکاله گفت: در موضوع میانکاله بحث شکار سنتی همیشه وجود داشته است و مردم بومی منطقه از گذشته این کار را انجام می‌دادند؛ جوامع محلی با توجه به تجاربی که دارند به اندازه شکار می‌کنند و تنظیم‌گر مسائل محیط زیستی هستند، اما متأسفانه شکار غیرمجاز نیز به وفور در این منطقه انجام می‌شود که این موضوع کنترل وضعیت را از دست جوامع محلی خارج می‌کند.

سلاجقه افزود: متأسفانه شکارچیان غیرمجاز به منطقه وارد می‌شوند در کنار آن‌ها، بازار‌های مفسده‌انگیز شکل می‌گیرد که البته این موضوع از دید محیط زیست پنهان نمانده است و ما با مجموعه قضایی، دادستانی استان، مجموعه‌های امنیتی و نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و به شکارچیان غیرمجاز اجازه شکار و بازارگردانی را نخواهیم داد.

وی درباره پتروشیمی میانکاله گفت: با قطعیت می‌گویم که پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله برای همیشه بسته شد و دیگر شاهد چنین فعالیت‌هایی در این منطقه نخواهیم بود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های استان مرکزی و مازندران بیان کرد: یک بخش اساسی که در دستور کار دولت قرار دارد، فراهم کردن سوخت استاندارد برای نیروگاه‌هاست که این مهم با کمک مردم انجام می‌شود و مردم نیز باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

سلاجقه با بیان اینکه بدون مشارکت مردم هیچ کاری در کشور موفق نخواهد بود، گفت: گاهی اوقات زیاده‌خواهی‌ها یا افزایش درجه حرارت باعث می‌شود که به ناچار در بحث تأمین انرژی از سوخت‌هایی حاصل از فرآورده‌های نفتی مانند مازوت استفاده شود که وزیر محترم نفت خواسته‌ایم که به طور جدی به این مسئله ورود پیدا کند؛ شخص رئیس جمهور نیز با جدیت پیگیر این موضوع هستند.

وی تصریح کرد: مقرر شد تا در نیروگاه شازند اراک مازوت‌سوزی اتفاق نیافتد و روزانه ۳ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز این نیروگاه توسط وزارت نفت تأمین شود؛ به پالایشگاه آبادان نیز امسال حدود ۳۰۰ میلیون یورو بودجه اختصاص پیدا کرد تا این پالایشگاه نیز به سمت کاهش سولفور و نهایتاً به سمت بدون سولفور شدن حرکت کند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: نیروگاه شهید سلیمی نکا نیز یکی از نیروگاه‌هایی است که متأسفانه آلاینده‌های زیاد آن هم برای پوشش گیاهی و هم پوشش جانوری منطقه مشکل‌ساز بوده است؛ در خصوص پوشش جانوری منطقه بنده شخصاً با مردم منطقه صحبت کردم و بنابر گفته آن‌ها، ماهیگیران منطقه سالانه چندین تن از ماهیان خود را بر اثر آلودگی حاصل از این نیروگاه از دست می‌دهند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: در این راستا سعی می‌کنیم که وزارت نفت به تکالیف خود عمل کند و کاهش مازوت‌سوزی را در نیروگاه شهید سلیمی شهرستان نکا داشته باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.