پوست‌اندازی اکران در سینمای خاص

از زمان شکل‌گیری گروه هنر و تجربه، فیلم‏های بسیاری از جوانان و کارگردانان باتجربه‏ای که تصور نمی‏شد بتوانند روی اکران را ببینند، ‏روی پرده رفته است. این گروه که در پاییز سال ۹۳ و به ابتکار سازمان سینمایی وقت آغاز به‌کار کرد، ‏ توانست در مدت کوتاهی دل مخاطبان خاص سینما را برباید و به فرصتی برای اکران فیلم‏های خاص سینمای ایران تبدیل شود.

قصه آن بود که پس از ماه‏ها نشست و بررسی، سیزدهم مهرماه سال ۹۳ گروه سینمایی هنر و تجربه در پنج سینما (سینما آزادی، موزه سینما، پردیس سینمایی کورش، خانه هنرمندان ایران و پردیس سینمایی هویزه مشهد) آغاز به‏کار کرد و در ادامه پردیس سینمایی فرهنگ، پردیس سینمایی چارسو، سینما سوره اصفهان و سینما هنر و تجربه شیراز و… نیز به جمع آنها افزوده شد. این گروه با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند داخلی تاسیس شد.

به گزار اینتیتر به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته دست‏اندرکاران سینمای هنر و تجربه، این گروه، دغدغه سینمای تجاری و اکران را که با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‏رو بود، ‏ ندارد اما تلاش دارد به عنوان یک سینمای پایه در بحث‏های جدیدی در حوزه سینما چه از منظر ساخت و چه از منظر محتوا فعالیت کند. در آستانه انتخابات بسیاری گفتند که بقای گروه سینمایی هنر و تجربه با اما و اگرهای متعددی روبه‏رو است و معلوم نیست که دولت آینده به ادامه فعالیت این گروه تن بدهد. این در حالی است که سیر استقبال عمومی از این گروه به شیوه فزاینده‌ای همچنان ادامه دارد و به نظر نمی‏رسد کسی مخالف فعالیتش باشد. طبق گفته امیرحسین علم‌الهدی، مدیر گروه هنر و تجربه، در دو سال اخیر بیش از ۳۰۱ فیلم سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن اکران شده است. طبق همین آمار از ۳۰۱ فیلم اکران شده ۱۱۹ فیلم سینمایی (۷۷ فیلم دارای پروانه ساخت سینمایی و ۴۲ فیلم دارای پروانه ساخت ویدئویی)، ۶۲ فیلم مستند، ۱۱۱ فیلم کوتاه و ۹ فیلم انیمیشن بوده است. از ۱۱۹ فیلم سینمایی که در گروه هنر وتجربه اکران شده، ۸۵ فیلم اکران اول، ۱۵ فیلم اکران دوباره، ۷ فیلم اکران همزمان و ۱۲ فیلم اکران خارجی بوده‌اند. هم‌اکنون نیز این گروه فیلم‏های متعددی روی پرده سینماها دارد. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به فیلم‌های جدیدی که در صف اکران قرار دارند یا به تازگی اکران شده‌اند.

برادرم خسرو: فیلم سینمایی «برادرم خسرو» اولین ساخته احسان بیگلری در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم داستان خسرو، پسر جوانی است که به بیماری اختلال ۲قطبی مبتلا است. در این فیلم ناصر هاشمی، شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، تژاو یونس‏پور، جواد یحیوی و با حضور بیتا فرهی به ایفای نقش می‏پردازند. فیلم سینمایی «برادرم خسرو» از ۲۰ اردیبهشت ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود.

مهتاب: به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید پاکزاد است که مهتاب دهقان و ماهان دهقان در آن به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این فیلم درباره دختری به اسم مهتاب است که مجبور می‌شود دستوراتی را انجام دهد، فرامینی که مرحله به مرحله او را از روند طبیعی زندگی‏اش دور می‎‎کند. «مهتاب» در حال اکران و قرار است تا ۳۰ خرداد ماه در سینماهای هنر و تجربه به نمایش خود ادامه دهد.

مردان ارباب جمشید: به نویسندگی و کارگردانی پگاه آهنگرانی و درنا مدنی با بازی حسن نوروزی وفا، غلام میرزایی، شمس‌الدین دولتشاهی و… روی پرده رفته و تجربه قابل تاملی برای پگاه آهنگرانی به حساب می‌آید که بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شود و حالا تجربه تازه‌ای را رقم زده است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و درباره سرگذشت هنروران سینما است که سال‏ها در حوزه سینما حضور داشته و به فعالیت پرداخته‌اند.

ماندو: به کارگردانی ابراهیم سعیدی در سال ۲۰۱۰ در کردستان عراق تولید شده است. این فیلم در جشنواره‏های معتبر در سطح جهان روی پرده رفته است. این فیلم نیز تا ۱۳ خرداد در گروه هنر و تجربه به نمایش خود ادامه می‌دهد.

هفت معکوس: به کارگردانی مهدی خسروی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی و نوشته علی میرزایی است که سال گذشته در تهران با مضمونی اجتماعی و در ژانر فانتزی ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: احساس می‌کنم همیشه توی زندگیم لبه یه پرتگاه وایسادم، دوست دارم بپرم پایین ولی هیچوقت جراتشو نداشتم، الانم ندارم…کاش می‌شد برگردم به عقب تا یه چیزایی رو درست کنم ولی افسوس که غیرممکنه! جواد عزتی، نیوشا ضیغمی، حسام نواب صفوی، کامران تفتی و مهران رجبی بازیگران این فیلم هستند. این فیلم تا ۱۳ خردادماه در گروه هنر و تجربه به نمایش خود ادامه می‌دهد.

والدراما: این فیلم که به کارگردانی عباس امینی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر اولین حضور خود را در جشنواره جهانی «برلین» تجربه کرد تا به حال در جشنواره‌های مختلفی از جمله بمبئی، کلمبیا، کلن، لندن و… به نمایش گذاشته شده است. داستان این فیلم درباره نوجوانی در آبادان است که به والدراما شهره شده و به دنبال گرفتن شناسنامه با نام واقعی خود است. او بر اثر اتفاقی مجبور به ترک آبادان می‌شود و به تهران می‌رود و در این شهر درگیر ماجراهایی می‌شود.

خماری: این فیلم به کارگردانی داریوش غذبانی و نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت، ملودرام اجتماعی است که زندگی یک جوان علاقه‏مند به موسیقی را به تصویر می‏کشد که همزمان با یک امتحان مهم درگیر اتفاقات عجیب و غریبی می‏شود که امتحان خود را به کلی فراموش می‌کند و… مهرداد صدیقیان، لیلی فرهادپور، سوگل خلیلی و کاظم سیاحی بازیگران این فیلم هستند.

هفت و پنج دقیقه: این فیلم به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان در رابطه با سه زن در شهر کوچکی در فرانسه است که هر کدام در مواجهه با جامعه و خانواده خود دست به انتخاب‎هایی می‏زنند که زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می‎دهد. ایزابل پاسکو، لیندا بوئنی، ملینا مورس، تام نوامبر، ‏رضا کیانیان و رضا عطاران بازیگران این فیلم هستند.

قرص برنج: این فیلم به کارگردانی امیرحسین کرمی با بازی ندا جبراییلی، آرمان خوانساریان و نوید لایقی مقدم است. در خلاصه داستان فیلم «قرص برنج» که با عنوان آن ارتباط دارد، آمده است: «پیام پس از مدتی دختر همسایه‎شان را می‎بیند. ساحل که تازه از همسرش جدا شده، به خانه پدری بازگشته‎ است. پیام اما با پیشنهاد عجیبی از سمت ساحل برای پیدا کردن و خرید قرص برنج روبه‏رو می‏شود. فیلم کوتاه «قرص برنج» از ۷ اردیبهشت در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است.

هفتم: حضور بازیگران نام آشنای سینما و تئاتر را باید یکی از نکات مشترک فیلم‏های کوتاه این دوره دانست. در فیلم «هفتم» به کارگردانی محمد مسعود قراگزلو نیز دو نقش اصلی را طناز طباطبایی و الهام کردا بازی می‎کنند. طباطبایی در فیلم بعدی این کارگردان با نام «بیست هفته» نیز بازی کرده ‏است. این فیلم که سال ۱۳۹۰ کارگردانی شده، در جشنواره‎هایی چون لس‌آنجلس، لندن، روتردام، یونان و استانبول به نمایش درآمده و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از جشنواره لس آنجلس دریافت کرده ‏است.داستان «هفتم» در روز تولد هفت سالگی سروی روایت می‎شود. پدرش حامد تصمیم دارد در این روز او را از نازی، همسر سابقش و مادر سروی جدا کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.