رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پیاز از موز گران‌تر شده است!

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اعلام کرد که قیمت پیاز به دلیل کمبود تولید و عرضه نسبت به تقاضا از موز در بازار پیشی گرفته است که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسبی برای این محصول تعریف کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا ، سیدرضا نورانی اظهار کرد: هم‌اکنون در بازار میوه و تره‌بار پیاز از موز گران‌تر شده است که به عنوان مثال هر کیلوگرم موز حدود ۳۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم پیاز حدود ۳۸۵۰ تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: شاید بخشی از گرانی پیاز در بازار به دلالی و واسطه‌گری ارتباط پیدا کند اما نمی‌توان آن را به گردن دلالان انداخت، چرا که هم‌اکنون تولید و عرضه پیاز در بازار نسبت به تقاضا کمتر شده و کمبود عامل اصلی گرانی است. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تولید پیاز به شدت افزایش یافته بود و آنقدر محصول روی دست کشاورز باقی ماند که بخشی از آن معدوم شد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: هنگامی که کشاورز با ضرر و زیان ناشی از فروخته نشدن محصول یا قیمت بسیار ناچیز آن مواجه می‌شود، در فصل بعدی کشت، قطعا آن محصول را نمی‌کارد یا کشت خود را به شدت کاهش می‌دهد. در سال جاری نیز همین اتفاق افتاد و ضرر و زیان‌های کشاورزان سبب شد امسال پیاز نکارند یا اینکه تولیدشان را کاهش دهند.

نورانی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی موظف است یک بار برای همیشه الگوی کشت و الگوی مصرف محصولات کشاورزی را با محاسبه معیارهایی مانند میزان مصرف آب و میزان تقاضای داخلی تغییر دهد که البته این الگوی کشت درباره محصولاتی مانند سیب‌ زمینی و پیاز قابلیت اجرا دارد و برای محصولات باغی که با افزایش تولید بیش از نیاز داخلی مواجه می‌شوند، باید به فکر صادرات باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.