رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۵ پیش بینی از قیمت دلار

کاهش تنش منطقه‌ای و سیگنال مثبت روابط ایران و عربستان در حالی موجب ریزش قیمت دلار و ارز شده که یکی از سوالات این است که این ریزش ادامه دار است یا خیر؟

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند با توجه به سیگنال‌های دیپلماتیک مثبت، حداقل در آینده کوتاه انتظار شروع جریانات افزایشی جدید در بازار ارز وجود ندارد.

بر همین اساس، کارشناسان عنوان می‌کنند که نقطه پایان کار دلار در سال‌جاری برای بازارساز اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل به نظر می‌رسد که عرضه ارز طی روز‌های آتی به شکل معناداری افزایش پیدا کند.

با این وجود، تحلیلگران اقتصادی در واکنش به خبر‌های مثبت سیاسی و توافق ایران و عربستان، عنوان می‌کنند که اگر عقلانیت بر اقتصاد حاکم شود، انتظار ریزش قیمت دلار به زیر کانال ۴۰ هزار تومان وجود دارد.

کف نرخ دلار چه عددی است؟

در همین رابطه، محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در فضای مجازی با طرح این سوال که چرا قیمت دلار پایین آمد؟ نوشت: تغییر رویه دولت و کاهش ۴۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی به ۱۹ بازار را متعادل و قیمت را از ۶۱ هزار به ۴۹ هزار تومان رساند.

وی افزود: توافق با عربستان (منطقه) چشم‌انداز سیاست خارجی را تغییر و ریسک را کاهش داد و نرخ را از ۴۹ به ۴۵ رساند.

الحسینی تاکید کرد: خرابکاری نکنند، نرخ می‌تواند به کانال ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان برود.

اما علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در یادداشتی در فضای مجازی پیش‌بینی کرد که کف نرخ دلار، ۴۲ هزار تومان است.

نرخ دلار را سیاست تعیین می‌کند؟

در همین حال، مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: از قبل برآوردم از قیمت دلار در پایان سال‌جاری ۴۰ هزار تومان و برای انتهای سال آینده در حدود ۵۶ هزار تومان بود، با شرط این‌که عوامل سیاسی تغییر بنیادی نکند.

وی افزود: افزایش قیمت دلار در سال‌جاری با یک محرک سیاسی ایجاد شد و با محرک دیگری فرونشست؛ بنابراین افزایش قیمت دلار مستلزم شرایط سیاسی جدید است.

ایمانی‌راد متذکر شد: اگر شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی تغییرات زیادی داشته باشد، به همان نسبت نرخ دلار تغییر می‌کند.

از شرط کافی غافل نشوید

داود سوری، کارشناس اقتصادی هم در یادداشتی نوشت: دیدید قیمت دلار را نه کانال‌های تلگرامی و نه صندوق پر از دلار بانک مرکزی تعیین نمی‌کند.

وی تصریح کرد: رابطه با اقتصاد دنیا شرط لازم و آزادی تجارت و کسب‌وکار شرط کافی بازاری باثبات و پیش‌بینی‌پذیر است.

سوری عنوان کرد: گامی کوچک به سوی تحقق شرط لازم برداشته شده است، بیش‌باد، ولی از شرط کافی غافل نشوید.

وقتی اقتصاد به سیاست گره خورده است

سیامک قاسمی هم نوشت: واکنش قیمت دلار به توافق با آژانس هسته‌ای و عربستان در ۱۰ روز گذشته، باز هم نشان داد که چقدر اقتصاد سیاسی و انتظارات تورمی در سفره زندگی ما موثر است و چقدر گمراه با جاهل بودند و البته هستند همه آن‌هایی که سال‌ها در انکار رابطه بین تحریم‌ها و انزوای ایران و سفره زندگی مردم بودند.

وی افزود: همچنین واکنش‌های هیجانی بازار‌ها به تحولات سیاسی، چه در رشد و چه در ریزش دلار، نافی بنیان‌ها و زمینه‌های اقتصادی افزایش قیمت دلار نیست و همچنان توصیه می‌کنم در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، به جای توجه به واکنش‌های هیجانی کوتاه‌مدت، به روند‌های اقتصادی بلندمدت توجه کنید.

قاسمی تصریح کرد: یادتان باشد براساس بنیان‌های اقتصادی تا رکود تورمی در اقتصاد ایران ادامه دارد، التهابات ارزی نیز ادامه خواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.