رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا عید فطر در ایران و عربستان هم‌زمان نیست؟

با توجه به ناهمزمانی اعلام عید فطر در ایران با کشورهایی همچون عربستان این سوال به وجود چه تفاوتی میان آن دو وجود دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، «سیدمحسن قاضی‌میرسعید»، رکورد دار استهلال در دنیا و صاحب سبک در اینباره گفت: در عربستان برای اثبات رویت هلال ماه نو، دو شاهد عادل کافی است.

بیشتر بخوانید:

آنجا اعلام می‌کنند که مردم بروند برای رویت و هر دو نفری که به متصدی محلشان بگویند ماه را دیده‌اند و او هم این مسأله را گزارش کند، از نظر عربستان مورد پذیرش است!

وی افزود: در سال ۷۶ که به عربستان سفر کرده بودم، با یکی از شیعیان عربستان که عضو شورای هلال ماه عربستان بود، صحبت کردم و می‌گفت که زورش به جایی نمی‌رسد و او هم معتقد بود به اشتباهاتی که در آنجا دارند.

قاضی میرسعید ادامه داد: این مسأله را مقایسه کنید با کشورمان که که حدود ۱۵۰ گروه رصدی ورزیده و مجهز به تلسکوپ دوچشمی، برای استهلال تشکیل می‌شود و به نقاط صعب‌العبور می‌روند.

این در حالی است که در کشورهای دیگر مثل عربستان سعودی فقط هفت گروه علمی برای رصد اقدام می‌کنند.

قاضی میرسعید ادامه داد: اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، نخستین پرسشی برای مردم ما ممکن است پیش بیاید، ‌این است که دور تا دور شما، همه کشورها اعلام کردند اول یا پایان رمضان است! ایران چه مزیتی دارد که در خاکش ماه را نمی‌بینید و بقیه می‌بینند؟

رکورددار استهلال در دنیا خاطرنشان کرد: عربستان در بین کشورهای اهل تسنن، به عنوان کشور «ام‌القراء» به شمار می‌آید و در تقویمش هر تغییری انجام دهد، ۲۰ یا ۳۰ کشور طبق همان عمل می‌کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.