رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا قیمت دلار از آستانه ۲۰ هزار تومان برگشت؟

فعالان بازار ارز پیش بینی می‌کنند قیمت دلار در اولین روزهای هفته پیش رو با کاهش مواجه شود چرا که شگردهای دلالان برای فزایش قیمت بی‌ثمر مانده و تقاضا به کف رسیده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز در هفته اخیر تلاطم بسیار بالایی را شاهد بود به طوری که با معکوس شدن روند ریزشی قیمت‌ها، دلالان تلاش گسترده ای را برای بازگرداندن سطح قیمت ها به کانال ۲۳ هزار تومان به کار بستند اما در نهایت دلار در آخرین روز هفته با از دست دادن محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به کف کانال ۲۲ هزار تومان نزدیک شد .

در عین حال در صرافی های بانکی نیز بهای هر دلار آمریکا ۲۲ هزار و ۲۲۹ تومان بود که کاهشی بسیار اندک را نسبت به روزهای میانی هفته نشان می‌دهد حضور دلار در این محدوده قیمتی نشان دهنده وسعت اندک دامنه نوسان این ارز مهم در بازار ارز ایران است.

توقف روند ریزشی قیمت‌ها در بازار ارز در شرایطی رخ داد که برخی منابع خبری به نقل از مقام‌های آگاه از عدم دستیابی به نتیجه در مذاکرات وین خبر دادند.

این دست اخبار البته با واکنش مقامات دولتی همراه شد . صریح‌ترین واکنش را علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری داشت. وی در توئیتی نوشت: این بار منبع آگاه به کمک دلالان ارز آمد.

این اتفاقات در نهایت سبب شد دلار از آستانه ۲۰ هزار تومان بار دیگر به محدوده ۲۲ هزار تومان رود کند و قیمت یورو نیز به کانال ۲۷ هزار تومان وارد شود اما تمام تلاش‌ها و جوسازی‌ها نتوانست افزایشی را در تقاضای دلار در بازار ایجاد کند و شمار اندک خریداران مهمترین دلیلی بود که مانع از تحقق اهداف دلالان برای بالا بردن قیمت ارز شد.

بررسی نمودار نوسان قیمت دلار و یورو در این هفته نیز نشان می‌دهد، در مجموع بهای این دو ارز روند صعودی یا نزولی محسوسی نداشته و قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بازار روند ایستایی را طی کرده است. این پدیده در حالی رخ داد که به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، پس از پایان دور پیشین مذاکرات وین و عدم حصول نتیجه قطعی از این مذاکرات، بخشی از فعالان بازار با نگرانی نسبت به نتیجه پایانی تلاش‌ها برای احیای برجام، اقدامات خود را تنظیم کرده‌اند و به همین دلیل بازار در وضعیت نامشخص به سر می‌برد و گاهی با افزایش و گاهی با کاهش قیمت‌ها مواجه است.

دلارهای خانگی می‌آیند؟

در حالی که ریزش قیمت ارز برخی سرمایه‌گذاران خرد و نوسان گیران را برای عرضه مجدد دلار به بازار ارز مجاب کرد و میزان فروش دلار افزایش یافت اما در نهایت فعالان بازار این روزها در فاز احتیاط به سر می‌برند.

یکی از صرافان در پاسخ به این سئوال که ایا روند عرضه ارزهای خانگی در بازار متوقف شده یا خیر؟می‌گوید:صرافان فعلا از خرید امتناع می کنند و همین امر سبب شده معاملات در بازار به کف برسد . بررسی ها نشان می‌دهد میزان عرضه در سامانه نیما در هفته اخیر از میزان تقاضا فزونی گرفت و این نکته نیز موید کاهش تقاضای خرید ارز در بازار است.

اخبرهای رسیده از وین حالا مثبت تر از قبل است. اظهارات صریح مقامات روسی درباره دستیابی به توافق خود سیگنالی مثبت برای بازار ارز تلقی می شود . به نظر می رسد با افزایش سطح خوش‌بینی‌ها نسبت به به دستیابی به وافق از یک سو و همچنین با کاهش تقاضای خرید از سوی دیگر ،قیمت ارز روندی کاهشی را در اولین روزهای هفته تجربه کند.دور جدید مذاکرات ایران در وین از روز چهارشنبه آغاز شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.