رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چشم‌انداز بهبود روابط تهران-ریاض قابل تحقق است

کارشناس مسائل راهبردی گفت: ایران و عربستان می‌توانند ساختار جدیدی از روابط مبتنی بر تفاهم و اعتمادسازی شکل دهند و این چشم انداز کاملا قابل تحقق است و تحقق آن به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، صباح زنگنه با یادآوری سابقه اختلافات تهران و ریاض و گفت و گوهای اخیر دو کشور اظهار کرد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه هم از فعل و انفعالاتی که در منطقه‌ یا پیرامون آن بیافتد، تاثیر می‌پذیرند و هم می توانند بر این تحولات تاثیر بگذارند.

وی افزود: حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط متفاوتی به وجود آورده و این شرایط برای عربستان یا تعدادی از کشورها کمتر قابل هضم بوده است. به همین دلیل هم، اقدامات گوناگونی برای محدود کردن این حضور و نفوذ ایران انجام داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین الملل به اختلافات تهران و ریاض در موضوعات منطقه‌ای به‌ویژه جنگ یمن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف رفتار عربستان در موضوع یمن بود و از ابتدا و پیش از تهاجم نظامی ریاض و متحدانش، خواستار حل موضوع از طریق سیاسی شد و بعد از شروع تهاجم، پیشنهاد کرد که عملیات علیه یمنی‌ها متوقف شود تا بتوان در شرایط سیاسی بهتری، گروه‌های سیاسی این کشور را به سمت وفاق و همگرایی سوق داد.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ چندان مایل نبودند این اتفاق بیافتد زیرا منفعت و مصلحتشان در این بود که جنگ علیه یمن ادامه پیدا کند تا آنها بتوانند اسلحه بیشتری بفروشند و حضورشان را در منطقه گسترده‌تر کنند و اراده دو کشوری که به یمن حمله کردند را در چنگ خودشان داشته باشند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی با بیان اینکه تنش بین تهران و ریاض، وضعیت سیاسی در یمن، عراق، سوریه و حتی لبنان را تحت الشعاع قرار داده است، خاطرنشان کرد: ایران و عربستان باید قدرت یکدیگر را بپذیرند و با پذیرش این موضوع که نمی‌توان همدیگر را حذف کرد به سمت دیگری حرکت کنند به شکلی که توان دو کشور و کشورهای منطقه صرف توسعه و صلح در منطقه شود.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر، ظاهرا مورد رضایت برخی قدرت ها و نیروها در منطقه و خارج از منطقه نیست به همین دلیل، سعی می کنند این دوری را بیشتر کنند تا مانع نزدیکی، همکاری و همبستگی تهران و ریاض شوند.

زنگنه با تاکید بر اینکه شکل‌گیری نوعی عقلانیت سیاسی در دو کشور می تواند این وضعیت را که بر دو کشور تحمیل شده را تغییر دهد، گفت: تهران و ریاض می‌توانند ساختار جدیدی از روابط مبتنی بر تفاهم و اعتمادسازی شکل دهند و این چشم انداز، دور نیست بلکه کاملا قابل تحقق است و اراده سیاسی در دو کشور می تواند این چشم انداز را عملی کند و ثمره آن به نفع هر دو کشور و کل منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه منفعت برخی قدرت‌های منطقه ای و جهانی در اختلاف و تنش بین ایران و عربستان است، گفت: در عین حال، برخی از کشورها مثل عراق خواهان حل تعارضات بین تهران و ریاض هستند زیرا تداوم تنش‌ها بر ثبات سیاسی این کشور تاثیر منفی دارد بنابراین برای کاهش تنش ها تلاش می کنند.

این دیپلمات پیشین درباره نقش بغداد در میانجی‌گری بین تهران و ریاض اظهار کرد: عراق در دوره‌های مختلف، نقش های مختلفی در منطقه و به ویژه در روابط بین ایران و اعراب ایفا کرده است و حتی در دوره‌ای به ابزار اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

وی گفت: در دوره اخیر، عراق درجستجوی نقش متعادل‌تری در منطقه است و رسیدن به این نقش، به اراده مردم و دولتمردان عراقی از یک طرف و اراده کشورهای همسایه و قدرت های بزرگ مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس ارتباط دارد. جمهوری اسلامی نشان داده که از نقش ثبات‌ساز عراق در منطقه حمایت می‌کند.

زنگنه خواستار بازتعریف راه‌حل‌های موجود برای چالش‌های مختلف پیش روی سیاست خارجی دولت سیزدهم شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه و تحولات بزرگتری که در سراسر جهان در حال وقوع است باید زودتر سیاست خارجیش را بازتعریف و آن را برای جهان روشن کند زیرا وجود یک حالت مبهم در معادلات بین المللی ممکن است به ضرر کشور تمام شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید به نقش بزرگ‌تری در منطقه و جهان بیاندیشد و خود را برای ایفای نقش‌های مهمتری در موضوعات منطقه‌ای و جهانی آماده کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.