رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ژوزه مورینیو مشکلات بزرگ‌تری نسبت به داوری دارد

دفاع ضعیف، حمله بدشانس و فقدان اعتماد؛ ژوزه مورینیو باید به جای شکایت کردن از داوران و بازیکنانش، برای بهبود وضعیت تیمش تلاش کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از طرفداری، شکست رم در پنتزو مقابل ونتزیا ما را به یاد فیلم مرگ در ونیز می اندازد چرا که اتفاقات این بازی مثل این فیلم ساخته لوکینو ویسکونتی، دراماتیک رقم خورد.

پائولو زانتی، سرمربی ۳۸ ساله ونتزیا که اولین فصل حضورش در سری آ را تجربه می کند و خودش توانسته این تیم را به سری آ برساند، پس از پیروزی ۳-۲ مقابل رمِ ژوزه مورینیو در مصاحبه با DAZN، صحبت هایی متواضعانه انجام داد:

گاهی اوقات معجزه هایی رخ می دهد، همان طور که امروز رخ داد.

از طرف دیگر ژوزه مورینیو پس از شکست در اثر اشتباهات داوری، تصمیم گرفت از داوران انتقاد کند:

من باید از خودم دفاع کنم و احساساتم درباره اتفاقاتی که رخ می دهد را پیش خودم نگه دارم. شاید یک روز بفهمم چرا این اتفاقات خاص می افتند. برخی مسائل سال ها پنهان می مانند اما روزی دلیل شان را می فهمم.

البته مورینیو حق دارد که گله کند. پنالتی ای که ماتیا آرامو در دقیقه ۶۳ گل کرد و بازی را به تساوی کشاند، به شکل غیرقابل انکاری اشتباه به نظر می رسید. مورینیو در ادامه گفت:

قوانین توسط کسانی وضع شده که چیزی از قوانین نمی دانند. از نظر احساسی، آن پنالتی مثل یک سیلی محکم بود، به خصوص در آن زمان از بازی.

با وجود این صحبت های مورینیو، آن پنالتی چه قدر بازی را تغییر داد؟ رم در پایان نیمه اول ۲-۱ از حریف جلو افتاده بود. هر دو تیم مثل گلادیاتورها با شمشیر مبارزه می کردند و در نهایت یکی از آن ها با ضربه شمشیر، کشته می شد. پس از شروع نیمه دوم، رم خیلی سریع حملاتش را از سر گرفت و در یک صحنه هاپس، مدافع چپ ونتزیا با یک واکنش آکروباتیک روی خط دروازه مانع آن شد تا ضربه راجر ایبانیز وارد دروازه شود. دیوید اوکرکی و سفیان کیینه وقتی تیم شان جلو بود، این فرصت را داشتند تا بازی را ۲-۰ کنند اما پس از گلزنی تامی آبراهام، آن ها اعتماد به نفس خود را از دست ندادند. پنالتی آرامو ونتزیا را به دیداری برگرداند که هرگز آن را از دست نداده بودند چرا که هر دو تیم بدون وقفه به مبارزه ادامه می دادند.

ضعف عملکرد در خط دفاعی

همچون دربی رم در ماه سپتامبر، گل کشنده ونتزیا از روی ناتوانی مدافعان مرکزی تیم مورینیو روی دفاع از یک توپ مستقیم به دست آمد. در باخت ۳-۲ رم مقابل لاتزیو هم جانلوکا مانچینی روی سرعت چیرو ایموبیله جا ماند و در باخت ۳-۲ به ونتزیا، این بار ناهماهنگی مانچینی با کریستانته و اقدام برای آفسایدگیری به بدترین شکل ممکن باعث شد اوکرکی با سرعت بالای خود از خط دفاعی رم عبور کند. جردن ورتو هم هیچ فشاری روی گرفتن توپ نیاورد و انفعال دفاعی او همچون بازی مقابل بوده گلیمت در لیگ کنفرانس اروپا تکرار شد. جذاب دنبال شدن بازی موجب شد دروازه بانان دو تیم در ۱۵ دقیقه پایانی بازی، نقش مهمی داشته باشند. پاتریسیو روی ضربه سر مارکو مودولو، مهاری با نوک انگشتانش انجام داد، سپس شوت اوکرکی را از فاصله کم مهار کرد و البته شوت والی توماس آنری زوزه کشان به تیر دروازه رم برخورد کرد. در آن سو سرخیو رومرو هم روز شلوغی داشت. بدون نمایش خوب دروازه بانان، این بازی می توانست شبیه مسابقه معروف یازده ساعته جان ایسنر و نیکولاس ماهو در تنیس ویمبلدون ۲۰۱۰ شود که هر دو نفر مساوی پیش می رفتند.
مورینیو در ادامه صحبت هایش پس از این بازی گفت:

ما فرصت های زیادی خلق کردیم و چند فرصت نصفه و نیمه هم داشتیم که نتوانستیم ضربه نهایی را بزنیم. مهاجمان ما پرتحرک بودند اما سخت است بفهمیم چگونه فقط دو گل زدیم.

جالوروسی در این بازی توانست xG به میزان ۳.۵ ثبت کند که این بالاترین میزان xG آن ها طی فصل بوده است. در این مسابقه رم ۲۸ شوت و ونتزیا ۱۲ شوت داشتند. با وجود اختلاف قابل توجه در شوت ها، تعداد شوت های به چارچوب، ۸ به ۶ به سود رم بود و این قانون فوتبال است که اگر گل نزنی، گل می خوری. این اتفاق برای رم افتاد و آن ها برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ به ونتزیا باختند.

شاید اگر آاس رم در تابستان گرانیت ژاکا را جذب می کرد، شرایط متفاوت می شد اما واقعا ژاکا نیاز جالوروسی بود؟ برایان کریستانته که در یورو ۲۰۲۰ همراه با تیم ملی ایتالیا به قهرمانی رسید، می تواند در همان نقش به میدان برود و در دیداری که رم توانست روند فوق العاده ناپولی را متوقف کند، کریستانته به عنوان یک هافبک دفاعی بسیار عالی کار کرد. آن تساوی بدون گل در اثر عملکرد ستودنی آاس رم در کارهای دفاعی رقم خورد. البته که گرگ ها در دیدار مقابل یوونتوس که با نتیجه ۱-۰ شکست خوردند هم توانستند از نظر دفاعی عملکرد خوبی داشته باشند. گلی که رم مقابل یوونتوس دریافت کرد، تقریبا شانسی بود چرا که ضربه سر رودریگو بنتانکور پس از سانتر ماتیا دی شیلیو به سر مویزه کین برخورد کرد و وارد دروازه شد. روی پاتریسیو نیز هیچ کاری نمی توانست انجام دهد. گذشته از بدشانسی ها، داده های StatsBomb نشان می دهد رم در زمینه xG های دریافتی در رده هشتم و در زمینه xG های دریافتی در جریان بازی، در رتبه هشتم قرار دارد. رمِ مورینیو غیر از لاتزیو مقابل تیم هایی چون هلاس ورونا و ونتزیا شکست خورده اما خجالت آورترین شکست آن ها با نتیجه ۶-۱ مقابل بوده گلیمت رقم خورد و آن ها در دیدار برگشت هم با نتیجه ۲-۲ مقابل این تیم نروژی متوقف شدند. این چیزی نیست که از تیم مورینیو انتظار داریم.

بدشانسی در خط حمله

رم در فصل گذشته سری آ، ۵۸ گل دریافت کرد که در میان تیم های نیمه بالای جدول تقریبا بدترین عملکرد در این زمینه را داشتند و حضور ژوزه مورینیو این نوید را می داد تا امسال رم خط دفاعی بهتر و منسجم تری داشته باشد. با این حال سورپرایز (و البته نکته امیدبخش) برای تیم مورینیو در فاز تهاجمی رقم خورده است. رم در زمینه شوت ها و xG، بهترین عملکرد را تا این جا در سری آ داشته است. جالوروسی تاکنون ۹ بار تیر دروازه حریفان را به لرزه درآورده که این بیشترین میزان در لیگ ایتالیاست. ناپولی که با فاصله ای ۱۳ امتیازی نسبت به رم در صدر جدول سری آست، ۸ بار توپ را به تیر دروازه حریفان کوبیده است. اگر رم تمام کنندگی و دفاع بهتری داشت، می توانست وضعیت بهتری در جدول داشته باشد.

تامی آبراهام که گران قیمت ترین خرید تابستانی ۲۰۲۱ سری آ بود، انتظار می رفت بسیار درخشان باشد اما گل او مقابل ونتزیا، اولین گلش در هفت بازی اخیر بود. این مهاجم انگلیسی بدشانس هم بوده زیرا از ۹ ضربه رم به تیر دروازه حریفان، ۴ ضربه سهم آبراهام بوده و تاکنون فقط سه گل در سری آ زده است. او باید نسبت به xG اش به میزان ۶.۳، سه گل بیشتر می زد. الدور شومورودوف ازبک که با ۱۷.۵ میلیون یورو به رم پیوسته، مقابل ونتزیا اولین گلش برای جالوروسی را به ثمر رساند.

تیاگو پینتو، مدیر پرتغالی آاس رم در توجیه عملکرد مهاجمان این تیم گفته:

طبیعی است که مهاجمان در ایتالیا سریعا گل نزنند. به دوان زاپاتا، اوسیمن یا ژکوی رم فکر کنید. آبراهام و شومورودوف هر دو استعداد بسیار زیادی دارند. آن ها جوان هستند و به زمان نیاز دارند. لازمه گلزنی، ساخت موقعیت است اما من مطمئنم تا پایان فصل، هواداران رم متوجه می شوند که ما دو مهاجم عالی را خریده ایم.

این حرف پینتو شاید درست باشد و شروع گلزنی این دو مهاجم در سیستم ۲-۵-۳ دلگرم کننده به نظر می رسید اما در جامعه فوتبالی توییتر، صبوری وجود ندارد و اگر آن ها نتوانند گل بزنند، این لورنتزو پلگرینی خواهد بود که باید جور مهاجمان را بکشد. ارسال کرنر عالی و ضربه آزاد دیدنی لورنتزو پلگرینی بود که باعث شد آاس رم مقابل تیم ته جدولی کالیاری از شکست پیروزی بسازد. بدون شک تا این جای فصل، پلگرینی بهترین بازیکن سری آ بوده اما این جای سوال است که او تا چه زمانی می تواند این روند گلزنی اش را تداوم بخشد. استفان الشعراوی تا این جای فصل در تمام مسابقات شش گل زده که یکی از آن ها گل پیروزی بخش مقابل ساسولو در شب هزارمین بازی ژوزه مورینیو بود. مجموعه استعدادهای تهاجمی در دسترس ژوزه مورینیو رشک برانگیز است اما با این حال هنریک مخیتاریان تا این جای فصل نتوانسته عملکرد بسیار خوب فصل گذشته اش که مشارکت مستقیم در ۲۶ گل بود را تکرار کند و نیکولو زانیولو در ۷۱۹ دقیقه بازی سری آیی نتوانسته گلی بزند.

تیم فونسکا بدتر از تیم مورینیو نبود؛ داوری ها بهانه شدند

یک سال پیش در همین موقع، رم پنج امتیاز بیشتر نسبت به مقطع کنونی داشت و فاصله اش با میلان صدرنشین فقط چهار امتیاز بود. علاوه بر این پائولو فونسکا، سرمربی وقت جالوروسی نمی توانست از نیکولو زانیولوی مصدوم بهره ای ببرد. خالی از لطف نیست یادآوری کنیم فونسکا مقابل تمام تیم های نیمه پایانی جدول پیروز می شد و تا یک فوریه، حتی امتیاز هم مقابل تیم های پایین تر از رده دهم از دست نداد. چرخ جالوروسی آن جایی پنچر شد که مخیتاریان و ورتو همزمان با شروع مرحله حذفی لیگ اروپا مصدوم شدند و تا پیش از ماه مارس، رم همواره در بین چهار تیم برتر سری آ بود. واضح است که الان رم نسبت به فصل گذشته هیچ پیشرفتی نداشته است. خط دفاعی تیم مورینیو عملکرد بهتری نسبت به تیم فونسکا ندارد. از فونسکا بابت باخت به تیم های بالای جدولی انتقاد می شد اما تیم مورینیو تاکنون مقابل یوونتوس، میلان و لاتزیو شکست خورده و در خانه مقابل ناپولی به تساوی رسیده است.

آژاکسی که همه الان از آن تعریف و تمجید می کنند، فصل گذشته به دست رم حذف شد و جالوروسی به نیمه نهایی لیگ اروپا رسید اما حالا در لیگ سطح پایین تر لیگ کنفرانس اروپا، رم متحمل شکستی مفتضحانه مقابل تیم نروژی بوده گلیمت شد. عمق نداشتن ترکیب یکی از بهانه های مورینیو برای شکست در آن دیدار بود اما این سرمربی پرتغالی در بین نیمه شومورودوف، کریستانته و مخیتاریان را وارد بازی کرد و در دقیقه ۶۰، پلگرینی و آبراهام را به میدان فرستاد. به شکلی عجیب باخت ۲-۱ به یک تحقیر تاریخی تبدیل شد. وقتی که رم در المپیکو نتوانست بوده گلیمت را ببرد، داوران از سوی مورینیو به عنوان مقصر این نتیجه شناخته شدند. یان آژ فیورتوفت، مهاجم سابق تیم ملی نروژ که حالا به عنوان خبرنگار فعالیت می کند، از مورینیو پرسید که آیا داوران در تساوی تیم او نقش داشتند و پاسخ مورینیو این بود: البته.

این رفتارها ما را به یاد صحبت های پائولو زانتی، سرمربی ونتزیا می اندازد که گفته بود باید به عنوان یک تیم باشیم اما رم به طرزی ناراحت کننده، اجازه می دهد تصمیمات داوری روی بازی اش تاثیرگذار باشد.

پینتو هفته پیش در این خصوص گفته:

نمی توانم انکار کنم در ۱۱ بازی تیم در این فصل، شرایطی وجود داشت که ما از آن آسیب دیدیم.

البته درست است. در دیدار مقابل اودینزه، لورنتزو پلگرینی به طرزی سخت گیرانه کارت زرد دوم را گرفت و بازی در دربی رم مقابل لاتزیو را از دست داد. در همان دربی رم، زانیولو می توانست صاحب ضربه پنالتی شود و لوکاس لیوا می توانست اخراج شود و پنالتی جردن ورتو در بازی با یوونتوس که توسط وویچک شزنی مهار شد، می توانست تکرار شود.

رم تنها تیم متضرر از داوری نیست

با این حال رم تنها تیمی نیست که از داوری در سری آ متضرر و عصبانی شده است. به ونتزیا همین حریف رم نگاه کنیم، می بینیم که آن ها هم پس از اخراج ایتن آمپادو در بازی مقابل سالرنیتانا در ماه اکتبر، عصبانی شدند و اعتراض کردند. در دقیقه ۶۷ آن بازی که ۱-۱ دنبال می شد، آمپادو کارت قرمز گرفت و ونتزیا در خانه بازی را ۲-۱ به رقیب مستقیمش در نبرد برای بقا، باخت. در چنین نبردی حتی یک امتیاز هم می تواند تعیین کننده باشد اما با آن کارت قرمز اشتباه، ونتزیا از آن یک امتیاز محروم شد.

اینتر یکی دیگر از تیم هایی است که از داوری ضربه خورده است. اینتر اعتقاد داشت پنالتی ای که در دقیقه ۸۹ دربی ایتالیا به سود یوونتوس گرفته شد، اشتباه بود. البته صحنه جنجالی افتادن دی مارکو روی زمین در بازی با لاتزیو و ادامه بازی توسط شاگردان ساری و گلزنی آن ها را هم نباید فراموش کرد. به همین رم برگردیم؛ کالیاری، گزینه اصلی سقوط به سری بی مدعی بود که در بازی با آاس رم پنالتی روی لئوناردو پاوولتی گرفته نشد و ضربه آزادی که پلگرینی آن را گل کرد، اصلا خطا نبود. این یعنی رم نمی تواند فقط تصمیمات داوری را برای نتایج ضعیف اخیرش بهانه کند. این مسئله را می توان به نداشتن عمق ترکیب هم بسط داد و مشکل رم فقط عمق ترکیب نیست.

مدیریت هم در این وضعیت بی تقصیر نیست

اگر می دانید که ریک کارسدورپ خسته می شود یا کارت زرد می گیرد و باید او را تعویض کنید، طبیعتا نباید بازیکنی خام و بی تجربه چون برایان رینولدز را به عنوان جانشین مستقیم او در ترکیب داشته باشید، به خصوص این که بازیکنی باتجربه چون الساندرو فلورنتزی را در ترکیب دارید. رم باید در قرض دادن فلورنتزی آن هم برای تقویت عمق ترکیب میلان، تامل بیشتری می کرد. اگر ماراش کومبولا ۳۰ میلیون یورو نمی ارزد و آماده جانشینی ایبانیز و مانچینی نیست، باید تصمیم بهتری نسبت به هزینه ۱۵ میلیون یورویی برای جذب کریس اسمالینگ همیشه مصدوم اتخاذ می شد. با وجود این که مورینیو ترجیح می دهد بگوید مالکان جدید رم در حال تمیز کردن اشتباهات مالکان قبلی هستند، باید گفت برخی از این تصمیمات اشتباه توسط مالکان فعلی گرفته شده است. مورینیو گفته بود ژوان ژسوس و برونو پرس می توانستند مفید باشند؛ خب چه کسی تصمیم گرفت در تابستان قرارداد آن ها را تمدید نکند. مگر مورینیو روز چهارم می به عنوان سرمربی رم معرفی نشد؟ آیا رم پنجره نقل و انتقالاتی اش را بداهه و بدون آمادگی پیش برد؟ آیا آن ها برای جدایی ادین ژکو برنامه نداشتند؟ آیا انتقال او به اینتر برای جانشینی لوکاکو به اندازه پارگی آشیل اسپیناتزولا در یورو غیرمنتظره بود؟

فراموش کن آقای مورینیو؛ جای پیولی بودی چه می کردی؟

از طرف دیگر میلانِ استفانو پیولی را بیینید که با وجود غیبت زلاتان ابراهیموویچ، اولیویه ژیرو، تئو هرناندز و براهیم دیاز در بخش مهمی از بازی های فصل، همچنان از ترکیب تیمش راضی است. آیا مورینیو حاضر می شد به بازیکنانی در سطح راده کرونیچ، فوده بالو توره، دنیل مالدینی و پیر کالولو بازی بدهد و بازی خوبی از آن ها بگیرد یا این که با آن ها همانند رینولدز، کومبولا، دیاوارا، ویار و مایورال رفتار می کرد؟ حالا آخرین تعطیلات بازی های ملی در سال ۲۰۲۱ فرا رسیده و مورینیو مطمئننا باید روی بهبود شرایط تمرکز کند. در این تعطیلات، توصیه به ژوزه این است که در تعطیلات، فیلم “تعطیلات رمی” را تماشا کند؛ جایی که آدری هپبورن به خودش می گفت: “شادی یعنی سلامتی و حافظه کوتاه.” اگر مورینیو می خواهد اوضاع اولین فصلش در رم را عوض کند، باید داوری ها و نظرش درباره بازیکنان را فراموش کند و روی بهتر کردن وضعیت بازیکنان متمرکز شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.