رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کاهش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال

رییس سازمان امور اجتماعی با اشاره به کاهش ازدواج دختران زیر۱۳سال تمام در ۹ماه سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: مطالب مطرح شده در گفت و گوی هفته گذشته، عمدتاً در جهت تبیین مفاد قانون مدنی و تشریح روند کاهشی ازدواج ها در این سن بوده است و کسانی که دیدگاه های متفاوت دارند و یا خواهان تغییر قانون هستند، در بیان نظرات خود آزادند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: براساس داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (سازمان ثبت احوال) ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال در کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ با شتابی بیش از شتاب کل ازدواج ها کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد ازدواج‌های ثبت شده دختران زیر ۱۳ سال تمام (یعنی ۱۳ سال و ۳۵۵ روز) در سال ۱۳۹۲، ۱۶هزار و ۷۸۰ مورد بوده، در سال ۹۷ به ۱۳هزار و ۵۴ مورد و در سال ۹۸ به ۱۱هزار و ۹۹۴ مورد کاهش یافته است. در ۹ ماهه سال ۹۹ نیز این روند کاهشی در مقایسه با ۹ ماه سال قبل ادامه یافته است.

رستم وندی در همین راستا تصریح کرد: تمامی ازدواج هایی که در کشور قبل از پایان ۱۳ سالگی دختران، براساس حکم محاکم صالحه به ثبت می‌رسد، با توجه به رویه اداری حاکم «ازدواج پیش رس» محسوب می شود.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است، خاطرنشان کرد: لذا روشن است که قانون گذار با توجه به واقعیات اجتماعی، پیش‌رسی ازدواج را به دلایل مختلف از جمله آداب و رسوم و شرایط گوناگون زیستی مورد لحاظ قرار داده و در این راستا بر اذن ولی، مصلحت و تشخیص دادگاه صالح تأکید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ رییس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: مطالب مطرح در گفت و گوی هفته قبل عمدتاً در جهت تبیین مفاد قانون مدنی و تشریح روند کاهشی ازدواج ها در این سن بوده و کسانی که دیدگاه های متفاوت دارند و یا خواهان تغییر قانون هستند، در بیان نظرات خود آزادند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.