کدام وزیران و استانداران در سال ۹۹ دستخوش جابجایی شدند؟

در این گزارش به جابجایی وزرا و استانداران در سال ۹۹ می‌پردازیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از چند ماه دیگر دوازدهمین دولت کشور هم به پایان می‌رسد و حسن روحانی و کابینه اش این روز‌ها مشغول گذران روز‌های پایانی دولت خود هستند.

سال ۹۹ به پایان رسید و این دولت در این سال هم مانند سال‌های قبل خود جابجایی‌هایی در دستگاه‌های مختلف خود داشت و افرادی به دلایل مختلف از دولت جدا شده و افراد جدیدی جایگزین آن‌ها شدند؛ گاهی این افراد از بدنه دولت خارج نشدند بلکه از پستی به پست دیگر جابجا شدند و سمت دیگری در دولت گرفتند.

تغییرات افراد در سال ۹۹ در دولت و بخشی از بدنه آن که مربوط به استانداری‌ها است، به شرح تغییر چند استاندار و چندین نفر از اعضای هیأت دولت بود که جابجایی‌های آن‌ها به شرح زیر است:

آغاز طوفانی تغییرات وزارتخانه‌ای در نیمه اول

دولت دوازدهم سال ۹۹ را از همان ابتدا با تغییر آغاز کرد و در ۲۰ فروردین، کاظم خاوازی، معاون وزارت جهاد کشاورزی و رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را به سمت وزیر جهاد کشاورزی منصوب کرد؛ خاوازی در وزارت کشاورزی جانشین عباس کشاورز، سرپرست این وزارتخانه شد.

هنوز یک ماه نگذشته بود که روحانی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت در عزلی پرحاشیه، رضا رحمانی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار کرد و حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وقت وزارت صمت در امور بازرگانی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

مدرس خیابانی که به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس یازدهم شورای اسلامی معرفی شده بود، نتوانست در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس را قانع کند تا به وزارت این وزارتخانه برسد و در نهایت جای خود را به جعفر سرقینی، معاون دیگر این وزارتخانه داد تا سرقینی هم برای مدتی سرپرستی وزارت صمت را تجربه کند.

پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت رئیس جمهور، علیرضا رزم حسینی را از استانداری خراسان رضوی به تهران کشاند تا او را برای رسیدن تصدی گری وزارت صمت به مجلس پیشنهاد دهد تا رزم حسینی در تاریخ ۸ مهر ۹۹ پس از حدود ۵ ماه و بعد از دو سرپرست، در صمت وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شود و پرحاشیه‌ترین وزارتخانه دولت دوازدهم در سال ۹۹ و سال آخر خود را کمی با آرامش همراه کند.

تغییر بعدی دولت در بنیاد شهید و امور ایثارگران اتفاق افتاد، زمانی که محمدعلی شهیدی، رئیس پیشین این بنیاد به علت بیماری از سمت خود استعفا کرد و رئیس جمهور در ۱۸ خرداد، سعید اوحدی را به ریاست این سازمان منصوب کرد؛ سعید اوحدی پیش از این معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان حج و زیارت بود.

نیمه دوم، نیمه استانداران

برخلاف بهار پر رفت و آمد دولتی‌ها، آن‌ها تابستان شلوغی را سپری نکردند و در این ایام تغییری در هیئت دولت و استانداری‌ها شاهد نبودیم، آغاز نیمه دوم سال، آغاز تغییرات در استانداری‌ها و در میان استانداران بود.

استانداری خراسان رضوی که بعد از مهاجرت علیرضا رزم حسینی، استاندار سابق خود به وزارت صمت، تحت سرپرستی حسن جعفری قرار گرفته بود در تاریخ ۲۷ مهر به محمدصادق معتمدیان که پیش‌تر استاندار خراسان جنوبی بود، سپرده شد.

با خروج معتمدیان از استانداری خراسان جنوبی و حرکتش به سمت خراسان رضوی، استانداری این استان چند روزی به سرپرستی ناصر خوش خبر اداره شد و در ۱۱ آبان به حمید ملانوری سپرده شد؛ ملانوری پیش از این دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور بود.

آبان ماه ۹۹ بود که محمدجواد فدایی، استاندار وقت کرمان از سمت خود استعفا داد؛ این استعفا دارای حواشی زیادی بود که در رسانه‌ها و بین نمایندگان این استان در مجلس حرف و حدیث‌های زیادی به راه انداخت؛ پس از این استعفا علی زینی وند که پیش‌تر معاون سیاسی – اجتماعی استان سیستان و بلوچستان بود، استاندار کرمان شد.

استانداردسازی پرحاشیه‌ترین استاندار

در آخرین انتصابات استانی دولت دوازدهم، پس از انتصاب پرحاشیه‌ترین استاندار این سال‌ها، غلامرضا شریعتی در سازمان استاندارد کشور، قاسم سلیمانی دشتکی که استاندار ایلام بود، به استانداری خوزستان رفت و محمد نوذری، معاون سیاسی – امنیتی – اجتماعی استانداری ایلام با حفظ سمت به عنوان سرپرست این استانداری منصوب شد.

دولت دوازدهم هم مانند هر دولت دیگر در سال پایانی خود، مانند هر سال دیگر تغییراتی را در بخش‌های مختلف خود ایجاد کرد که این جابجایی‌ها به منظور افزایش کارآمدی و ارتقاء عملکرد دستگاه‌های ذیربط خود است و ما در این گزارش صرفا تصمیم بر اطلاع رسانی در خصوص این جابجایی‌ها داشته باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.