رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی کنترل می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات این تالاب گونه مهاجم سنبل آبی است که بودجه ۱۲۰ میلیاردی برای کنترل در نظر گرفته شده و بزودی جمع آوری این گونه مهاجم آغاز می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، ساسان کفایی افزود: تالاب انزلی از نوع ساحلی و دریایی است و چون به دریای خزر راه دارد به نسبت دیگر تالاب های کشور در وضعیت بهتری قرار دارد اما متاسفانه امسال یکی از کم بارش ترین سال ها طی ۷۰ سال اخیر را می گذرانیم و گیلان نیز از آسیب های این کم آبی در امان نیست.

وی اظهار داشت: جمع آوری سنبل آبی سال ها است در گیلان از طریق اعتبارات جاری انجام می شود و در این مدتی یکی از اقدامات مفید رونمایی از دستگاه دروگر سنبل آبی توسط متخصصان داخلی بود که این دستگاه برای نخستین بار در کشور و به دست متخصصان داخلی و با حمایت سازمان محیط زیست ساخته شد که می تواند صرفه ۶۰ درصدی در مبارزه با این گونه مهاجم را به همراه داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست گیلان ادامه داد: امسال اعتباری حدود ۶ میلیارد ریال از طریق اوراق خزانه برای کنترل سنبل آبی جذب شده است که جمع آوری این گونه مهاجم از تالاب انزلی با همکاری بسیج و سپاه به ویژه در مبادی ورودی رودخانه ها به تالاب بزودی آغاز می شود.

کفایی در خصوص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی توضیح داد: مصوبه این موضوع با تلاش بسیار زیاد از هیئت دولت اخذ شد اما متاسفانه به دلیل نبود نقدینگی این اعتبار جذب نشد؛ لذا از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست شده است که دریافت این اعتبار به سال ۱۴۰۰ منتقل شود.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیا است. گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است ، طی چند سال گذشته مورد هجوم گونه ای گیاه به نام «سنبل آبی» قرار گرفته که مشکلات زیادی برای این اکوسیستم ارزشمند و زیستمندان آن ایجاد کرده است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است .علاوه بر این سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.