یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک با موضوع «پسماند- صفر» برگزار می شود

«پسماند-صفر» عنوان یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک است که با کیوریتوری ندا درزی پس از گذشت چهار سال مرکز زدایی دگربار در تهران از ۱۷ تا ۲۸ دی ماه و در گالری ایرانشهر برگزار می شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی پرسبوک، ندا درزی کیوریتور پرسبوک گفت: نمایشگاه دوره یازدهم پرسبوک با موضوع «پسماند-صفر» و انتخاب شهر تهران بعنوان آلوده ترین شهر ایران، سعی دارد ذهن مخاطب را از وضعیت کنونی زمین آگاه و تاثیرات آن را مورد پژوهش اکولوژیست ها و جامعه شناسان قرار دهد. کنش مخاطب، هنرمند و تاثیرات آن مهمی است که مایلم بر ویژگی این نمایشگاه، بیافزایم.

او افزود: یکی از معضلات دنیای مدرن، آلودگی محیط زیستی است. به نظر می‌رسد که از مهمترین مصداق های آلودگی و البته نگران‌کننده‌ترین آن نیز، ضایعات پلاستیکی است که تا قرن‌ها قابل تجزیه نیستند. با این حال، تولید و مصرف پلاستیک همچنان ادامه دارد و هر روز بر میزان تولید آن افزوده می شود.

به گفته درزی، براساس آمار موجود تنها ۹ درصد زباله های تجزیه ناپذیر در طول سال بازیافت می شوند و هر سال ۹۱ درصد زباله هایمان در زمین تل انبار می شوند.حتی تصور تل انبار ۹۰ درصد زباله های یک خانواده در طول سال غیر قابل تصور است چه برسد به تل انبار ۹۰ درصد زباله های ساکنان زمین.

این هنرمند افزود: براساس آمار موجود؛ در ایران، بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک و حدود ۳ میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می شود و از این ۳ میلیون، حتی یک درصد هم بازیافت نمی شود!

بنیانگذار سالانه پرسبوک ادامه داد:جنبش «پسماند-صفر» می‌خواهد مردم را به تجدیدنظر در مورد رویکردشان نسبت به زباله فراخواند و آنها را تشویق کند تا میزان پسماند تجزیه ‌ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آب ها رها می‌شوند را به صفر برسانند. در واقع جنبش پسماند-صفر در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش پسماند (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کند و باری از دوش زمین بردارد.

او افزود: در یازدهمین سالانه پرسبوک آثار مهدیه ابوالحسن، مریم اشکانیان، رضا باباجانی، آیدین باقری، هدیه توتونچیان،کیوان پورنصری نژاد، ستاره حسینی، صادق خلیفه، غزال زارع، آرزو زرگر، شرمین شالباف، شایا شهرستانی، فریده عبادی، اسماعیل قنبری، بهنام کامرانی، نرگس محمدیان، سمانه مطلبی، معصومه مهتدی، امیر نصیری و تکتم همتی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

درزی گفت: در بخش بین الملل پرسبوک با عنوان «رد پای زندگی»؛ مرورى بر آثار «هدا زرباف» هنرمند فقید ایرانی- کانادایی خواهیم داشت.در این بخش «صنم سامانیان» (کیوریتور مقیم تورنتو) مروری کوتاه بر تاریخچه ارائه هنر بازیافتی خواهد داشت و از عملکرد هدا زرباف به عنوان مثال یاد می‌کند. سامانیان که در طول سال‌ها از نزدیک با زرباف کار کرده، مسیر همکاری خود را با زرباف از طریق چهار مجموعه «ارواح نرم»،«أحجام گلدار، مسافران زمان»، «ما ماشین های تصویر ساز هستیم» و«عزیزم، من خانه هستم» را به نمایش می گذارد.

به گفته درزی در بخش جنبی با عنوان «ما طبیعتیم» نمایشگاهی مجازی از آثار هنرمندان جوان و پیشرو در زمینه موضوعات محیط زیستی در بهمن ماه سال جاری در صفحه مجازی پرسبوک برپا خواهد شد.

تیم یازدهمین سالانه پرسبوک متشکل است از؛ ندا درزی کیوریتور این دوره، صنم سامانیان کیوریتور بخش خارجی، ستاره حسینی کیوریتور بخش جنبی، پرنیان طوسی و آزالیا شاه نظری تیم پژوهش و سجاد حسینی کارشناس پسماند و مریم آموسا مدیر روابط عمومی، رضا باباجانی طراح گرافیک و بی تا عامل موشن گرافیک.

فیلم مستند این دوره توسط استودیو حرف هنر ساخته خواهد شد و پلتفرم پی وست این رویداد را در فضای مجازی همراهی می کند.

بخش نمایشگاهی یازدهمین سالانه هنر معاصر از ۱۷ تا ۲۸ دی ماه در گالری ایرانشهر واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان آبان جنوبی (عضدی)، خیابان سپند، پلاک ۶۹/۱ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.