رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۱۶ میلیون واکسن آنفلوآنزا امسال توزیع می‌شود

مدیر کل نظارت بر دارو و فرآورده های تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: امسال حدود ۱۶ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد و توزیع می‌شود اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دوز واکسن وارد شده و بعد از توزیع ۲.۵ میلیون واکسن در مراکز بهداشتی، توزیع داروخانه‌ای آن شروع خواهد ‌شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، حیدر محمدی روز چهارشنبه افزود: تاکنون ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا به کشور وارد و در مراکز بهداشتی وزارت بهداشت در دانشگاههای علوم پزشکی برای تزریق به گروههای پر خطر شامل کادر درمانی، زنان باردار و بیماران خاص و صعب العلاج توزیع شده است.

وی افزود: بیش از این میزان، هنوز هیچ واکسن آنفلوانزای دیگر وارد کشور نشده و توزیع در داروخانه نیز هنوز شروع نشده است. قرار است یک میلیون واکسن آنفلوانزای دیگر نیز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای گروه های پر خطر وارد شود.

مدیر کل دارو وزارت بهداشت گفت: در مجموع امسال قرار است ۱۶ میلیون واکسن آنفلونزا وارد کشور شود که امیدواریم با وجود مشکلات اقتصادی این اتفاق بیافتد و بعد از توزیع ۲.۵ میلیون واکسن در شبکه بهداشتی بقیه آن در داروخانه ها توزیع می شود. فعلا قرار است محموله های واکسن که با ارز دولتی وارد می شود به قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و با کد ملی در داروخانه ها به فروش برسد اما اگر این واکسن با ارز نیمایی وارد شود، درباره قیمت آن تصمیم گیری می شود.

واکسن آنفلوانزای ایرانی هنوز در مرحله مطالعات است

وی درباره تولید واکسن آنفلوانزا در کشور نیز گفت: تولید واکسن آنفلوانزا در ایران هنوز در مراحل مطالعات است و مطالعات بالینی آن هنوز انجام نشده است، بر اساس ادعای شرکت تولید کننده سه ماه بعد از اینکه مطالعات بالینی آن با موفقیت انجام شود، می تواند این واکسن را تولید و روانه بازار کند، شرکت تولید کننده ایرانی ادعا کرده که دی امسال می تواند واکسن آنفلونزای ایرانی را تولید کند.

محمدی افزود: شرکتی که برای تولید واکسن آنفلوانزا در ایران فعالیت می کند یک شرکت خصوصی است و اگر بتواند طبق وعده ای که داده تا دی ماه این واکسن را تولید کند، جای خوشحالی دارد اما هنوز سازمان غذا و دارو درباره تولید این واکسن ایرانی در زمان اعلام شده مطمئن نیست.

مدیر کل نظارت بر دارو و فرآورده های تحت نظارت سازمان غذا و دارو گفت: این شرکت برای تولید واکسن آنفلوانزا به جای روش کشت تخم مرغی از روش نوترکیب یا بایوتکنولوژی استفاده می کند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، واکسن آنفلوانزا هیج تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و میزان ایمنی زایی آن علیه بیماری آنفلوانزا نیز در حدود ۴۰ درصد است و فقط برای تعداد معدودی از ویروس های شایع آنفلوانزا که با توصیه سازمان بهداشت جهانی در واکسن سال پیش بینی شده، ایمنی ایجاد می کنند.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که امسال بیش از سالهای گذشته و بیش از ۶ برابر سالهای قبل واکسن آنفلوانزا وارد و توزیع می شود تا با توجه به همزمانی احتمالی اپیدمی کرونا و آنفلوانزا از تشدید بیماری و جهش ویروس جلوگیری شود. سالهای گذشته هر سال حدود ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد می شد و حدود ۴۰۰ هزار دوز آن به صورت رایگان در شبکه بهداشتی توزیع می شد.

ویروس کرونا هنوز واکسن ندارد اما تحقیقات در دنیا برای تولید واکسن آن در بیش از ۱۷۰ شرکت در حال انجام است که حدود ۶ شرکت در مراحل مطالعات بالینی جلوتر از بقیه هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.